גשם ראשון ירד הבוקר (יום ג') בכמה אזורים ברחבי הארץ, בעיקר לאורך מישור החוף. אך ההתרגשות הגדולה מהיורה, התהפכה מהר מאוד כשחופים בתל אביב ובהרצליה נצבעו בשחור, בעקבות הזרמת מי נגר מהולים בלכלוך. צפו בתיעוד הזיהום מחופי תל אביב:
זיהום ים בתל אביב
(צילום: איריס קדישמן)

בעקבות הזיהום הכבד בחופים, הודיע משרד הפנים כי לאור המלצת משרד הבריאות אסור לרחוץ בחופי הרצליה ותל אביב. בשעות הצהריים פרסם משרד הבריאות הודעה כי הרצחה אסורה במקומות שבהם ירדו גשמים.
איריס קדישמן מתל אביב, שתיעדה את הזיהום בחוף טרומפלדור, אמרה: "הייתי מזועזעת. אני מכירה את הזיהום אחרי הגשם הראשון. אבל מה שקרה עכשיו הוא פשוט חורבן. היה שם זרם שחור עם חיות מתות. יש סירחון נוראי. לא ראיתי משהו כזה בעבר. אנחנו שוחים בים הזה. דחפורים הגיעו לנקודת הזיהום ופשוט כיסו את זה עם חול".
6 צפייה בגלריה
חוף פרישמן, הבוקר
חוף פרישמן, הבוקר
חוף פרישמן, הבוקר
(צילום: איריס קדישמן)
6 צפייה בגלריה
הים נצבע בשחור
הים נצבע בשחור
הים נצבע בשחור
(צילום: איריס קדישמן)
מיכל אהרוני הייתה גם היא עדה לזיהום הכבד בחופי תל אביב"ראיתי את הזרם השחור של הביוב שהתפשט על החול וזרם לים. זה נראה כמו ביצה שחורה או כתם נפט עם ריח חזק של ביוב, ובזרם נסחפו ציפורים מתות ומי יודע מה עוד. זה זיהום כל כך קשה עוד לא ראינו. אנחנו תושבות תל אביב ששוחות כל בוקר בים וזה בשבילנו צורך חיוני. וככה זה בחורף: יורד קצת גשם והחופים נסגרים כי מזרימים את הביוב לים. העירייה הבטיחה כבר מזמן לטפל בזה, ובינתיים נראה שהמצב רק מחמיר".
פרופ' עדי וולפסון, ראש המסלול לתואר שני בהנדסה ירוקה במכללה האקדמית להנדסה ע"ש סמי שמעון וכותב טורים בערוץ הסביבה של ynet, אמר: "כמו בכל שנה, היורה מצליח משום מה להפתיע את הרשויות המקומיות בישראל ומי הנגר המזוהמים בשמנים, בדלקים, בפסולת ועוד, מזהמים את הנחלים, החופים ומי הים ופוגעים בטבע ובאדם. במקום שהרשויות המקומיות יערכו כנדרש מראש עם ניקוי הפסולות בקולטנים, בתעלות הניקוז ובצנרת, הן נזכרות בכך רק כשהזיהום כבר מכסה את החוף וזורם אל הים".
פרופ' וולפסון הוסיף: "זה הזמן לזכור, שלצד היורה החורף מזמן לנו גם לא פעם אירועי גשם משמעותיים והצפות, כתוצאה משינויי האקלים, ובמקרה זה יש להכין היטב את מערכות התיעול והניקוז אבל גם לעבור לתפיסה של חילחול, שיאפשר למים להיספג באדמה ולהגיע למי תהום".
6 צפייה בגלריה
משרד הפנים אסר להיכנס לים בגלל הזיהום
משרד הפנים אסר להיכנס לים בגלל הזיהום
משרד הפנים אסר להיכנס לים בגלל הזיהום
(צילום: איריס קדישמן)
6 צפייה בגלריה
הפסולת מתעלות הניקוז הגיעה לים
הפסולת מתעלות הניקוז הגיעה לים
הפסולת מתעלות הניקוז הגיעה לים
(צילום: איריס קדישמן)
6 צפייה בגלריה
זיהום בחוף אביב בתל אביב
זיהום בחוף אביב בתל אביב
זיהום בחוף אביב בתל אביב
(צילום: תמר דן)
גם מור גלבוע, מנכ"ל עמותת "צלול", קרא לרשויות להתעורר ולפעול כדי למנוע מקרים כאלה: "הרשויות המקומיות צריכות לנקות את תעלות הניקוז לפני עונת הגשמים, לשטוף את המדרכות ולנקות את הפסולת כדי שלא יישטף לים בגשם הראשון. צריך לעשות את זה בצורה מסודרת ותדירה. ובנוסף צריך לעשות פעולות לניתוק חיבורים צולבים, שהם חיבורים לא חוקיים בין ביוב לניקוז מי גשמים. פעמים רבות, כדי למנוע הצפות מקומיות, מחברים את הניקוז של הגשמים לביוב. ואז הביוב בעצם עולה על גדותיו באירועי גשם חזקים, ומוזרמים נגר מהול בביוב".
ב"אדם טבע ודין" התייחסו גם כן לזיהום: "היום ירדו ארבע וחצי טיפות גשם במרכז וכבר נסגרו החופים של הרצליה ותל אביב בשל זיהום ים. הזיהום נגרם כי תעלות הניקוז מלוכלכות וככל הנראה סתומות מלכלוך הקיץ, ולכן המים שזרמו לים מזוהמים. העיריות יודעות שיש חובה בפעולות מנע של ניקיון המערכות באופן מיידי ושינוי מערכות הניקוז, אבל גם השנה זה לא קרה. כל זה כאשר רק אתמול פורסמה התחזית של השירות המטאורולוגי לקראת החורף, לפיה החורף יהיה עם גשמים מעטים, אך חזקים מאוד. כלומר - יירד הרבה גשם בזמן קצר, או כמו שקוראים לזה אצלנו - המתכון הבטוח להצפות".
6 צפייה בגלריה
כתם שחור על החוף
כתם שחור על החוף
כתם שחור על החוף
(צילום: תמר דן)
מעיריית תל אביב נמסר בתגובה: "בניגוד לנטען, לקראת עונת החורף פעלה עיריית תל אביב-יפו לניקוי מערכות הניקוז, לניקוי אלפי קולטנים ברחבי העיר ולשטיפת קילומטרים רבים של קווי ניקוז. כמו כן, מתבצעים ניקיונות שוטפים של רחובות העיר והסברה לשמירה על ניקיון העיר. עם זאת, בעקבות הגשמים שירדו בבוקר, נסחפו לים מי נגר המכילים לכלוך מצטבר מרחובות וכבישי העיר, דבר שגרם לזיהום מי הים. חשוב לציין - לא מדובר בביוב, שכן מערכות ניקוז מי הגשם ומערכות הביוב בעיר מופרדות. אולם בעת הגשמים ובפרט בגשם הראשון, בעיר מרכזית כמו תל אביב-יפו, הכוללת כמיליון תושבים ומבקרים ביממה, לא ניתן למנוע לחלוטין את הגעת המים העכורים לחופי הרחצה".
מהמשרד להגנת הסביבה נמסר: "בחופי הים התיכון ובחופי אילת יש כיום כ-166 מובילי ניקוז מי נגר עילי, שמוצאיהם ממוקמים בחוף - במרחק קצר ביותר מקו המים. מובילים אלה נותנים מענה לניקוז שטחים הולכים וגדלים של בינוי. בכל שנה, עם הגשמים הראשונים, מגיעות כמויות גדולות של פסולת, שמנים ונוזלים עכורים ומזהמים לחוף הים ולים עצמו. הזרמות אלה מאופיינות גם בזיהום בחיידקים ממקור צואתי, בהפרשות בעלי חיים שונים וכן במים עומדים ממערכת הניקוז העירונית. בנוסף, פסולת - ובמיוחד פסולת פלסטיק ואורגנית הנזרקת ברחובות העיר - מגיעה אל קולטני הגשם ואל תעלות הניקוז בצדי הדרכים ומצטברת בקווי הניקוז.
עוד נמסר מהמשרד להגנת הסביבה: "הגשמים הראשונים סוחפים עימם נוזלים עכורים אלו לחופים ולים, ומלבד הזיהום הכבד שנגרם לסביבה הימית הרגישה, חופי הים נסגרים לרחצה מטעמי בריאות הציבור. המשרד להגנת הסביבה קרא באחרונה טרם תחילת עונת הגשמים לכלל רשויות החוף לערוך בדיקות מקיפות בתעלות הניקוז ובתחנות השאיבה, ולפעול להתקנת מערכות סינון קבועות לאיסוף פסולת מוצקה מהנקזים".