חדשות טובות מברזיל: לאחר שנכחד מהטבע לפני 22 שנים - שמונה תוכים ממין מקאו ספיקס, הושבו החודש לטבע בהצלחה, והם עפים בחופשיות בשטח המחייה הטבעי שלהם שבברזיל. זאת הודות לעשורים של מחקר ומאמצים לשימור המין.
מקאו ספיקס בבית הגידול שלהם בברזיל

מקורו של המקאו ספיקס, שהתפרסם רבות גם בזכות הסרט "ריו", הוא ביער קאטינגה שבצפון-מזרח ברזיל. מדובר בתוכי מקבוצת "מקאו", והיחסית קטן לקבוצתו: כ-300 גרם בלבד. הנוצות הכחולות היפות שלו הפכו אותו למטרה פופולארית בקרב ציידים ואספנים בכל העולם, בעוד שגם הפגיעה בבתי הגידול שלו החמירה, דבר שגרם לנסיגת המין. בשנת 2000 נותרה בטבע ציפור יחידה (זכר), ולכן המין נכחד מהטבע משל אי-יכולת להתרבות. בשנת 2019 התוכי האחרון כבר לא נצפה יותר, והמין הוכרז רשמית כנכחד בטבע על ידי הארגון העולמי לשימור טבע (IUCN).
עוד לפני שהאוכלוסייה נכחדה לחלוטין, ארגונים סביבתיים החלו לחשוב כיצד לשמר את התוכי המיוחד. תוכנית פעולה לשימור הספיקס מקאו גובשה כדי לגרום לעלייה באוכלוסיית המין ולהשיבו לבית הגידול. כל הפרטים שהוחזקו באופן חוקי הובאו למתקן ייחודי בגרמניה, השייך לרשות שימור הטבע של גרמניה.
מקאו ספיקס משוחררים בבית הגידול הטבעי שלהם
כעת כאמור מתחילים לראות את הפירות: עם אוכלוסייה ראשונית של 55 תוכים בלבד בשנות ה-2000, יש כיום כ-170 תוכים חיים. במרץ 2020 הוטסו 52 תוכים לברזיל במטרה להשיבם לטבע.
באמצע החודש חלה התרגשות גדולה, כאשר שמונה תוכים שגדלו בשבי שוחררו לשטח המחייה הטבעי שלהם ביער קאטינגה. 12 פריטים נוספים צפויים להשתחרר בדצמבר 2022. התוכים האלו הם הגל הראשון של תוכנית הרבייה בשבי והשבה לטבע, שצפויה להתקיים ב-20 השנים הקרובות.
2 צפייה בגלריה
מקאו ספיקס
מקאו ספיקס
מקאו ספיקס
(צילום: Shutterstock)
אם הכל יעבוד לפי התכניות - הציפורים הללו יתחילו אוכלוסייה חדשה של מקאו ספיקס בבית הגידול הטבעי שלהן. "הפרויקט הזה הוא ייחודי בכך שאנחנו מציגים מחדש מין לטבע, מין שנכחד ממנו כבר מעל שני עשורים", אמר תומאס וויט, יועץ לפרויקט, לכתב העת Science. "יש מעט מאוד תוכניות השבה לטבע שעשו דבר כזה, ואף אחת מהן לא עם תוכים מקאואים", הוסיף.
2 צפייה בגלריה
מקאו ספיקס
מקאו ספיקס
מקאו ספיקס
(צילום: Shutterstock)
קאטינגה (Caatinga) הוא יער סוב-טרופי יבש בצפון מזרח ברזיל המכסה 10% מהמדינה. בעונה הגשומה, שאורכה כשלושה חודשים, המקום ירוק, אך במשך השנה הצמחים נצבעים באפור ולבן. לא ניתן מה היה גודל האוכלוסייה של מקאו ספיקס לפני שהגיעו בני האדם לאזור. בזמן שבו המדע המערבי גילה את הציפור, האנושות כבר החלה לפגוע בקאטינגה. הציפור התגלתה לעולם המערבי בשנת 1819, אז הביולוג הגרמני יוהאן בפטיסט פון ספיקס הבחין בה בעת שביקר עם משלחת בברזיל.
לאתר העוסק בפרויקט השבת הספיקס מקאו לחצו כאן