מבזק חדשות טובות
(צילום: נויל האריס)


נפתח את מבזק החדשות הטובות עם יצור צבעוני, שחי לפני מאות מילוני שנים. ומה מיוחד בו? הוא היה בלי עיניים והלך – על מעין קביים.
חוקרים הכריזו לאחרונה על גילוי חדש של בעל חיים עתיק, שהשתמר "בצורה יוצאת דופן" בקנדה. המין, שזכה לשם Tomlinsonus dimitrii, הוא חלק מקבוצה נכחדת של פרוקי רגליים שחיו לפני כ-450 מיליון שנים. המאובן נמצא באגם סימקו שבקנדה.
4 צפייה בגלריה
כך נראה היצור הקדום
כך נראה היצור הקדום
כך נראה היצור הקדום
(איור: ROM)
בדרך כלל, מאובנים אחרים שנמצאו באזור מכילים חלקי גוף מינרליים שנשמרים לאורך זמן, אבל כאן מדובר בגוף רך לחלוטין – מה שהופך את התגלית למדהימה ונדירה עוד יותר.
גודלו של היצור הקדום הוא כשישה סנטימטרים והוא כולל שתי קרניים המכוסות קוצים דמויי נוצה על הראש, וזוג גפיים ארוכים במיוחד, ששימשו אותו כמו קביים על מנת ללכת על קרקעית הים או האגם. החוקרים משערים שבעל החיים הזה היה עיוור – כיוון שלא היו לו עיניים.
4 צפייה בגלריה
האיור והיצור ששרידיו התגלו
האיור והיצור ששרידיו התגלו
האיור והיצור ששרידיו התגלו
(צילום: ROM)
"לא ציפינו למצוא זן בעל גוף רך באתר הזה", אמר ג'וזף מויסיוק, המחבר הראשי של המחקר מהמחלקה לאקולוגיה וביולוגיה אבולוציונית באוניברסיטת טורונטו. מויסיוק, העובד גם כחוקר במוזיאון המלכותי של אונטריו (ROM), הוסיף: "כשאנחנו חושבים על מאובנים, אנחנו בדרך כלל חושבים על דברים כמו עצמות וקונכיות של דינוזאורים. עם זאת, שימור של רקמות רכות הוא נדיר מאוד, ויש רק כמה אתרים ברחבי העולם שבהם נמצאו אורגניזמים בעלי גוף רך".
ועכשיו מהעבר הרחוק מאוד להווה. פול בן ה-47 מפלורידה יצא לצלול להנאתו, כשלפתע ראה את התמנון היפה חבוי בסלעים, והחליט לנסות ולצלם אותו.
לאחר מעקב של כמה דקות, החבר הימי רצה לבחון את הסיטואציה מקרוב וזינק אל המצלמה. פול, שמוקסם מהעולם של מתחת למים ובפרט מתמנונים, שחרר את המצלמה כשהיא עוד מתעדת, וניסה להבין כיצד לפעול.
4 צפייה בגלריה
התמנון בסלפי מתחת למים
התמנון בסלפי מתחת למים
התמנון בסלפי מתחת למים
(צילום: רויטרס)
הוא ניסה בעדינות לשחרר באמצעות מוט הצלילה שלו את התמנון מהמצלמה, וכעבור כמה דקות, התמנון איבד עניין והניתוק קרה. מדובר בצילומים מ-2013, אך רק השבוע הם פורסמו.
ולסיום מבזק החדשות הטובות, הכירו את האישה ששברה את שיא גינס, כששחתה כמעט 100 מטר – מתחת לקרח.
4 צפייה בגלריה
שוחה מתחת לקרח
שוחה מתחת לקרח
שוחה מתחת לקרח
(צילום: ספר השיאים של גינס)
אמבר פילרי, שקבעה את השיא הקודם לפני שנתיים, הצליחה להתעלות על עצמה השנה בנורבגיה, והיא עשתה את זה ללא סנפירים או חליפת צלילה. אם כבר שיאים מתחת למים, אמבר מחזיקה בשיא נוסף. ההליכה הארוכה ביותר מתחת למים בנשימה אחת, אותו השיגה בסיני.
מבזק החדשות הטובות מתפרסם בימים ראשון, שלישי וחמישי