במקום דפים ועטים - מחשב ומקלדת: באוניברסיטת בן-גוריון בנגב יתקיימו בשבועות הקרובים מעל 100 בחינות ללא נייר, במסגרת פיילוט לקמפוס ירוק יותר.
כ-24 אלף דפים נחסכו במבחן אחד, שנערך במסגרת קורס מבוא במחלקה לפסיכולוגיה. המבחן היווה סנונית ראשונה לבחינת האפשרות לקיים מבחני סוף סמסטר באמצעים דיגיטליים, ולצמצם את צריכת הנייר באוניברסיטה.
2 צפייה בגלריה
שימוש במחשב נייד
שימוש במחשב נייד
אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)
כעת, לאחר קיום שני פיילוטים מוצלחים, מעל 100 בחינות ללא נייר יתקיימו באוניברסיטה הדרומית כבר בתקופת הבחינות הנוכחית. כ-20 בחינות מתוכן יתקיימו בחדרי מחשב בקמפוס, 35 בחינות יערכו בזום ללא השגחה כבחינות בית ו-41 בחינות נוספות יתקיימו בזום עם השגחה. הבחינות הדיגיטליות יתקיימו במגוון מחלקות, כאלה שיכלו להעביר את המבחנים לפורמטים ממוחשבים. בין המחלקות שיעשו בחינות דיגטליות יהיו בריאות הציבור, רוקחות, לימודי מזרח תיכון, כלכלה, חינוך, מנהל עסקים וניהול.
מהלך זה התאפשר הודות ליוזמה של מספר סטודנטים מהמחלקה לפסיכולוגיה שהעלו את הנושא בפני צוות "קמפוס ירוק" באוניברסיטה. בשיתוף פעולה עם המזכירות האקדמית, אגף טכנולוגיות ומחשוב, האגודה הסטודנטיאלית, והמרצים, המיזם יצא לפועל.
"בעצם, זה החל בתקופת הקורונה", מסביר פרופ' מידד קיסינגר, ראש המחלקה לגיאוגרפיה ופיתוח סביבתי העומד בראש מיזם "קמפוס ירוק". "המבחנים נעשו בצורה ממוחשבת, אבל היה חומר עזר. ואת חומר העזר הזה אמרו לסטודנטים להדפיס. מדובר במאות עמודים. זה החל במחלקה לפסיכולוגיה והתפתח. אנחנו לקחנו את הרעיון והתחלנו לגלגל את זה, והצטרפו גופים נוספים באוניברסיטה ורצו להרחיב את הבחינות".
2 צפייה בגלריה
פרופ' מידד קיסינגר
פרופ' מידד קיסינגר
פרופ' מידד קיסינגר
( צילום: דני מכליס, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב)
הסטודנטית לתכנון עירוני, נדינה לויט, שהייתה באותה תקופה רכזת מעורבות סטודנטיאלית, סיפרה כי "עוד מהתואר הראשון התוועדתי לנושא המודעות למשבר האקלים ולצריכת יתר. בגלל זה החלטתי לקחת חלק בקמפוס ירוק. עם תחילת הקורונה הרבה דברים שרצינו לעשות, שנשמעו מופרכים, החלו לקרות. זה קיבל טריגר. כמו הרצאות מוקלטות ומבחנים דיגיטליים. ואם זה אפשרי אז למה לבזבז נייר? כסטודנטים, בתקופת בחינות, אנחנו מוצאים את עצמנו מדפיסים כמויות אדירות של דפים. ופתאום הייתה אפשרות אחרת".
הסטודנטית לפסיכולוגיה נועם זעפרן (28), שהחלה את המהפכה, סיפרה כי "הבחינה הדיגיטלית עבדה ממש טוב, גם עם חומר עזר ממוחשב. זה היה נוח כמו כל דבר במחשב. פשוט מעבר דרך לשוניות. התצוגה הייתה מעט שונה כי זו הייתה מערכת מאובטחת, והיינו צריכים להוריד את הקבצים מראש. זה היה הרבה יותר נוח ומבחינתי גם הרבה יותר יעיל. ובעיקר זה היה כיף ש- 300 סטודנטים לא היו צריכים להדפיס מאות דפים כך סתם".
"צמצום עד כדי ביטול השימוש בנייר במבחנים הוא צעד משמעותי המיושם במסגרת התוכניות האסטרטגיות של האוניברסיטה, שגובשו לטובת התמודדות עם שינויי האקלים, ביניהן תוכנית אסטרטגית להתייעלות אנרגטית ותוכנית לניהול חומרים בר קיימא וצמצום פסולת ומיושם במסגרת צעדים בנושאים שונים אותם מקדמת האוניברסיטה ", הסביר פרופ' קיסינגר. "צעד זה ממשיך את הפעולות שננקטו בנושא עד כה כמו הסטת השקעות מדלקים פוסילים, התקנת גגות סולאריים ותמיכה במחקרים מקדמי קיימות ואיכות הסביבה".

--