האם בעוד כמה חודשים יפסיקו התושבים המתגוררים סמוך לקו התפר לסבול מזיהום ומריחות המגיעים מעבר לקו הירוק? הממשלה תדון מחר (יום א') בתוכנית אסטרטגית לטיפול במפגעי סביבה ביהודה ושומרון ובמפגעים חוצי גבולות. את ההצעה יציגו השרה להגנת הסביבה עידית סילמן ושר האוצר, בצלאל סמוטריץ', במסגרת תפקידו הנוסף כשר במשרד הביטחון.
כבר שנים שתושבים המתגוררים בראש העין, בדרום השרון וביישובים הנמצאים סמוך לקו התפר מתלוננים על זיהום אוויר ומים, הנגרמים בשטחים שבשליטת הרשות הפלסטינית. בכנס שהתקיימה בחודש שעבר בראש העין הודתה השר סילמן כי לא ניתן להיכנס כרגע לאותם אזורים, שמקור הזיהום נמצא בהם.
2 צפייה בגלריה
מפחמה בשטחי הרשות הפלסטינית
מפחמה בשטחי הרשות הפלסטינית
מפחמה בשטחי הרשות הפלסטינית
(צילום: באדיבות מטה המאבק בעשן המפחמות)
בהצעת ההחלטה, שתובא לאישור הממשלה, נכתב כי "לאור המצב הירוד של השמירה על הסביבה באזור יהודה ושומרון והחשש לפגיעה בבריאות הציבור ובסביבה, יש לפעול להסדרת חקיקה ולהוספת סמכויות וקידום פתרונות בני קיימא לטיפול בפסולת ובמקורות זיהום, וכן להגברת האכיפה בנושאי שמירה על הסביבה באזור, בין היתר כדי למנוע מפגעים חוצי גבולות המביאים לזיהום משמעותי וסיכון לבריאות הציבור, למשאבי הטבע, ולמקורות המים".
במסגרת החלטת הממשלה, יוקם בתוך 60 יום צוות בין משרדי רחב, שיבחן ויציע תוכנית כוללת הן במישור המדיניות, הן בקידום הקמת תשתיות ופתרונות בני קיימא לטיפול בפסולת ובמקורות זיהום, והן להגברת האכיפה בנושאי שמירה על הסביבה באזור יהודה ושומרון. התוכנית תכלול גם התייחסות לצעדים דחופים לטיפול בשריפות פסולת ומתן מענה מיידי למפגעים. הצוות יגיש לממשלה את הצעת התוכנית בתוך 180 יום מהקמתו.
בנוסף, במסגרת ההחלטה ייבחנו צעדים לקידום כלי אכיפה נוספים, בין היתר באמצעות תיקון צווים לצורך ייעול מערך האכיפה באזור, וקביעת סטנדרטים ונורמות סביבתיים מחייבים במסגרת תחיקה סביבתית ביהודה ושומרון. במסגרת זו, ייבחן תיקון של הצו בדבר שמירת הניקיון החל באזור יהודה ושומרון, על מנת לקבוע מנגנון להטלת קנסות מנהליים, וכן תיבחן הסדרת סמכויות מתאימות לגבי כלי רכב ואמצעים המשמשים לביצוע עבירה. בנוסף, תיבחן הוספת מספר חוקים סביבתיים, ובהם חוק אוויר נקי, תשס"ח-2008, וחוק לטיפול סביבתי בציוד חשמלי ואלקטרוני ובסוללות, תשע"ב-2012, לתקנון המועצות המקומיות.
2 צפייה בגלריה
עידית סילמן בכנס בראש העין
עידית סילמן בכנס בראש העין
השרה סילמן בכנס חירום ארצי בחודש שעבר
(צילום: באדיבות עיריית ראש העין )
במשרד להגנת הסביבה אמרו כי כדי להוציא לפועל את הטיפול במפגעים חוצי-גבולות, אישרה הקרן לשמירת הניקיון המנוהלת במשרד להגנת הסביבה תקציב של 17.1 מיליון שקל לצורך שינוע והטמנת פסולת מ-33 אתרים, עבור 25 יישובים באזור יהודה ושומרון, במטרה להביא לשיפור בטיפול בפסולת באזור לצורך הפחתת המפגעים הסביבתיים ובהם שריפות פסולת לא חוקיות ביהודה ושומרון. ההחלטה כוללת גם מנגנון דיווח ובקרה על יישום תוכנית זו. כמו כן, אישרה הקרן תקציב של 2.4 מיליון שקל עבור מימון שינוע ושימוש בתחנת מעבר לפסולת מ-13 כפרים פלסטינים למשך שנה.
השרה סילמן אמרה: "מרגע כניסתי לתפקיד נחשפתי לבעיה קשה מאוד של חוסר משילות בתחום הסביבה ביהודה ושומרון. זיהום האוויר משריפות הפסולת ביהודה ושומרון, והמפגעים הסביבתיים החמורים כתוצאה מהשלכות לא חוקיות של פסולת במרחב, פוגעים בכולנו - ללא הבדל דת ולאום. ההחלטה החשובה שנעביר בממשלה תביא לשיפור באיכות החיים של כלל תושבי המרחב ולשמירה על הסביבה ובריאות הציבור".
בעמותת אזרחים למען אוויר נקי קראו למצוא תקציב למיגור המפגעים: "הצבת מיגור מפגעי הסביבה ביהודה ושומרון, ובפרט שריפות הפסולת המזהמות, בסדר עדיפות גבוה מצד המשרד להגנת הסביבה היא צעד מתבקש לאור חומרת המצב בשטח. עם זאת, להצעה המובאת לאישור הממשלה הוכנסו שינויים שעלולים למנוע את יישומה בפועל, ובהם השמטת ההתחייבות לגבש מסגרת תקציבית ורשימת מקורות תקציביים למיגור התופעה. אנחנו מברכים על כל פתרון לטיפול בפסולת, לצמצום זיהום האוויר ולהגברת האכיפה ביהודה ושומרון, אולם יישום התוכנית לא יוכל להתבצע על בסיס המשאבים הקיימים כיום. אנחנו קוראים לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' להתחייב להקצאת תקציבים ותקנים כדי שהחלטת הממשלה לא תהפוך להחלטה הכתובה על הקרח".