5 צפייה בגלריה
שארם 2022
שארם 2022
שארם 2022
(צילום: רויטרס)
ועידת האקלים בשארם א-שייח, שהחלה בתחילת השבוע שעבר ותסתיים על פי התכנון ביום שישי הקרוב, לא צפויה להסתיים עם בשורה במאבק במשבר האקלים.
נציגי מדינות מרחבי העולם מנהלים משא ומתן על מנת להגיע להסכם משותף, שינסה להתמודד עם היחלשות של השאיפה לטפל בשינויי האקלים. זאת, בתקופה שבה הממשלות מתמודדות עם משבר כלכלי עולמי בשל המלחמה באוקראינה.
5 צפייה בגלריה
ביידן זכה לתשואות במהלך נאומו
ביידן זכה לתשואות במהלך נאומו
נשיא ארה"ב ביידן נואם בשארם
(צילום: רויטרס)
השבוע הראשון של השיחות הסתיים בחוסר הסכמה: הרבה נאומים חוצבי להבות ממנהיגי העולם, אך מעט הודעות או התחייבויות להפחתת הפליטות או תוספת מימון. עד כה, תוצאות הוועידה כללו תוצאות פושרות - מדינות כגון גרמניה, אוסטריה וארצות הברית הסכימו להעביר כמה מאות מיליוני דולרים למדינות עניות כדי לסייע להן בהתמודדות עם תוצאות משבר האקלים, הכוללות בין השאר שיטפונות, גלי חום ועליית פני הים.
בוועידת האקלים שנערכה בגלאזגו בשנה שעברה, כל המדינות הסכימו להציב יעדים אקלימיים יותר שאפתניים כדי למנוע מהטמפרטורות לעלות למעבר ל-1.5 מעלות - כדי למנוע קטסטרופה אקלימית. עד כה, רק 30 מדינות מתוך 194 עשו זאת. חוקרים אומרים שכדי לא להגיע לעלייה זאת, יש להפחית את הפליטות העולמיות ב-43% עד 2030.
5 צפייה בגלריה
אחד הדיונים השבוע בוועידה בשארם א-שייח
אחד הדיונים השבוע בוועידה בשארם א-שייח
אחד הדיונים השבוע בוועידה בשארם א-שייח
(צילום: רויטרס)
נקודת אור שבכל זאת נרשמה עד כה היא העובדה שנשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ומקבילו הסיני שי ג'ינפינג נפגשו אתמול (שני) והסכימו לחדש את שיחות האקלים בין שתי המדינות, לאחר שהן שהוקפאו בחודש אוגוסט האחרון בשל מתחים פוליטיים.
כמו כן, הודו הפתיעה כמה מדינות כאשר הביעה נכונות לתמוך בהסכם שיעסוק בהפחתה כללית של כל דלקי המאובנים ולא רק הפחתה פחם, שעליה הוסכם בוועידת האקלים שנערכה בגלאזגו. החלטה כזאת תציב יצרני נפט וגז גדולים במרכז, ותוריד מעט את הפוקוס ממדינות כגון הודו, המסתמכות על פחם כדי לייצר אנרגיה. משקיפים על המשא ומתן ציינו כי יצרניות נפט וגז גדולות כגון ערב הסעודית צפויים להתנגד להצעה מסוג זה.
5 צפייה בגלריה
ועידת האקלים תסתיים בסוף השבוע הקרוב
ועידת האקלים תסתיים בסוף השבוע הקרוב
ועידת האקלים תסתיים בסוף השבוע הקרוב
(צילום: AP)
חלק מהמדינות התייאשו בינתיים מהשיחות הפורמליות בשל הכישלונות של ההסכמים שנחתמו בשנים הקודמות, והן בוחנות אפשרויות נוספות להתמודדות עם המשבר. גרמניה וקבוצה של מדינות בעלות פגיעות גבוהה מהשינויים האקלים השיקו אתמול תוכנית "מגן עולמי" כדי לנסות ולשפר את יכולת ההתמודדות של מדינות החשופות יותר לנזקי משבר האקלים.
מצרים, המדינה שבה נערך הכנס, ספגה ביקורת לאחר ששוב, בדומה לשנה שעברה, הוחלט להגיש מוצרי בשר וחלב למשתתפי האירוע. זאת, כשבאירוע מתקיימים אירועים העוסקים בצמצום תזונה מן החי כדי להיאבק בשינוי האקלים. החלטה זו מתווספת לכך שאחת החברות שנותנות חסות לכנס היא קוקה-קולה, החברה שמייצרת הכי הרבה פלסטיק בעולם.
5 צפייה בגלריה
1.5 מעלות. היעד המסוכן
1.5 מעלות. היעד המסוכן
הפגנה בשארם א-שייח
(צילום: AFP)
המדינה המארחת גם מגבילה את ההפגנות שניתן לערוך במהלך הוועידה. ביום שבת האחרון התאפשרה הפגנה קטנה שמנתה כאלף בני אדם בלבד. זאת לעומת עשרות אלפי האנשים שצעדו ברחובות גלאזגו שבסקוטלנד בוועידה בשנה שעברה.
בצל המשא ומתן שלא צולח, מחקר שהוצג בסוף השבוע במהלך הוועידה הראה כי שריפת הפחם, הנפט והגז הטבעי ברחבי העולם יגרמו לעלייה של 1% בפליטות פחמן דו-חמצני לאטמוספרה עד סוף השנה, בהשוואה לשנת 2021.
תמונת מההפגנה בשארם
מהמחקר, שבו לקחו חלק מדענים מ-Global Carbon Project, עלה כי דווקא סין רשמה ירידה של 0.9% בפליטות גזי החממה השנה לעומת 2021, בעוד שהפליטות בארצות הברית היו גבוהות ב-1.5% לעומת השנה שעברה.
פייר פרידלינגשטיין מאוניברסיטת אקסטר, אחד המחברים הראשיים של המחקר, אמר לסוכנות הידיעות AP כי בשני המקרים מדובר בהשפעה של מגפת הקורונה ואולי גם משבר האנרגיה, שנוצר בעקבות המלחמה באוקראינה. לדבריו, קשה להסיק על מגמות מהנתונים של השנה.
פליטת הפחמן הדו-חמצני מדלקים מאובנים ירדה ב-5.3% בשנת 2020 בשל הגבלות הקורונה, אך זינקה ב-5.6% ב-2021 כשהמגבלות הוסרו. עם העלייה השנה אנחנו שוב כאמור במגמת העלייה האיטית של הפליטות.