כמה ימים לפני ועידת האקלים החשובה בגלזגו, שבה ישתתפו מנהיגים רבים מרחבי העולם, פרסמה הבוקר (יום ד') תוכנית הפיתוח של האו"ם סרטון וידאו בכמה שפות, כולל בעברית, שבו עולה דמות של דינוזאור לדוכן הנואמים בבניין האו"ם בניו יורק ומסבירה למה הכרחי להפסיק להשתמש בדלק מאובנים ולהשקיע את הכסף לסיוע למדינות חלשות. "אל תבחרו להיכחד", קראה הדמות.
הסרטון בעברית של תוכנית הפיתוח של האו"ם
(צילום: תוכנית הפיתוח של האו"ם)


בסרטון בגרסה העברית, שאותו מדבב השחקן גורי אלפי, נראה הדינוזאור פרנקי נכנס לאולם האו"ם, שבו נואמים מדי חודש ספטמבר מנהיגים מרחבי העולם. בתחילת הסרטון נראים הנוכחים באולם די מפוחדים מהנוכחות המפתיעה של הדינוזאור, שהמין שלו נכחד לפני כ-66 מיליון שנה. אך זה מפגין דווקא נינוחות ומרגיע את כולם.
"תשמעו אנשים, אני יודע משהו על הכחדה", פתח "הדינוזאור" את נאומו. "ומה אני אגיד לכם, זה בטח נשמע מובן מאליו, אבל להיכחד זה דבר רע. ולהכחיד את עצמכם? זה הדבר הכי מגוחך ששמעתי ב-70 מיליון השנים האחרונות. לפחות לנו היה אסטרואיד, מה התירוץ שלכם. אתם בדרך לאסון אקלימי ולמרות זאת בכל שנה ממשלות מוציאות מאות מיליארדי דולרים לסובסידיות על דלק מאובנים".
3 צפייה בגלריה
הדינוזאור פרנקי בנאומו באו"ם
הדינוזאור פרנקי בנאומו באו"ם
הדינוזאור פרנקי בנאומו באו"ם
(צילום: תוכנית הפיתוח של האו"ם)


בהמשך קראה הדמות להשקיע את הכסף במדינות החלשות. "תארו לכם שאנחנו היינו מוציאים מאות מיליארדים בכל שנה על תמיכה במטאורים ענקיים. זה בדיוק מה שאתם עושים עכשיו", הוא אמר. "תחשבו על כל הדברים האחרים שאתם יכולים לעשות עם הכסף הזה. בכל העולם אנשים חיים בעוני. לא נראה לכם שלעזור להם יהיה יותר הגיוני מלא יודע – לשלם מכסכם כדי להביא את קץ האנושות שלכם?"
"הדינוזאור" קרה לפעול ובאופן מיידי: "יש לכם שעת כושר אמיתית עכשיו, בזמן שאתם משקמים את הכלכלות שלכם, מתאוששים מהמגפה האת. זאת ההזדמנות הגדולה של האנושות! אז הנה הרעיון הפרוע שלי: אל תבחרו להיכחד. הצילו את המין האנושי לפני שיהיה מאוחר מדי. הגיע הזמן שאתם בני האדם תפסיקו לתת תירוצים ותתחילו לעשות שינויים".
3 צפייה בגלריה
מסר חד לנוכחים מ"דינוזאור"
מסר חד לנוכחים מ"דינוזאור"
מסר חד לנוכחים מ"דינוזאור"
(צילום: תוכנית הפיתוח של האו"ם)
"הסרטון קליל וסוחף, אבל הנושאים שבהם הוא עוסק מאוד רציניים", אמרה אולריקה מודיר, מנהלת קשרי החוץ והאסטרטגיה של תכנית הפיתוח של האו"ם. "מזכ"ל האו"ם קרא למשבר האקלים 'קוד אדום לאנושות'. אנחנו רוצים שאנשים ייהנו מהסרט, אבל גם לעורר מודעות לחומרה של המצב. העולם חייב להתייצב לפעולה בנוגע למשבר האקלים, אם אנחנו רוצים להצליח לשמור על הכדור שלנו עבור הדורות הבאים".
הסרטון והקמפיין של תוכנית הפיתוח של האו"ם, "אל תבחרו להיכחד", מתמקדים בסובסידיות לדלק מאובנים. בתוכנית אמרו שהסובסידיות לא רק מבטלות למעשה כל התקדמות משמעותית בעצירת ההתחממות הגלובלית, אלא גם מעמיקות פערים לטובת העשירים.
3 צפייה בגלריה
"אל תבחרו להיכחד"
"אל תבחרו להיכחד"
"אל תבחרו להיכחד"
(צילום: תוכנית הפיתוח של האו"ם)
מחקר של תוכנית הפיתוח של האו"ם, המפורסם לרגל השקת הקמפיין, מראה שהעולם משקיע מדי שנה כ-423 מיליארד דולר על סובסידיות לצרכנים על דלקי מאובנים – דלק, גז ופחם. בתוכנית אמרו כי בסכום הזה ניתן לחסן את כל אוכלוסיית העולם נגד קורונה. שליש מהסכום הזה מספיק כדי לבער מהעולם מעוני קיצוני, בכל שנה מחדש.