כלבת הים יוליה, שהגיעה לחוף במרכז הארץ ביום שישי האחרון לביקור נדיר, התגלתה בזכות רוכב אופניים שהבחין באזרחים מנסים להחזיר אותה למים ודיווח למשטרה, שהזעיקה את אנשי רשות הטבע והגנים לאירוע הנדיר. מי שהעניק לה את שמה הוא מוחמד, ילד ששהה בחוף בעת מציאתה של כלבת הים הנזירית הים-תיכונית, ועזר לחוקרי עמותת דלפיס, הפועלת למען היונקים הימיים, לתת לה לנוח בשקט על החוף, בזמן שהיא מחליפה את הפרווה. אמש ב-21:00 נכנסה יוליה למים, אך היא חזרה הבוקר (יום ג') לחוף שבו היה שוהה בימים האחרונים.
יוליה ביום שישי
(צילום: גיא לויאן, פקח רשות הטבע והגנים)

העובדה שאת מנוחתה של יוליה כבר הטריד ילד שזרק עליה אבנים, הוביל להצבת שומרים במקום כבר משבת, כולם מתנדבים ועובדי רשות הטבע והגנים. השומרים של יוליה משקיפים עליה ממרחק של כמה מטרים, ומוודאים שאיש לא יפגע בה.
גיא לויאן, פקח ים ברשות הטבע והגנים, הסביר כי "יש אנשים שרצו להתקרב אליה, אבל כלבת הים צריכה את המנוחה הזו. אם יתקרבו אליה ייתכן שהיא לא תחזור לכאן לעולם". אחרי שהבינו שיוליה כאן כדי להישאר, החליטו לתגבר את השמירה עליה. "שמנו גדרות שתוחמות את האזור, אבל עדיין אנשים מנסים להתקרב. עד שאנחנו לא מסבירים להם שזה עלול לעלות להם בדוח - הם לא נרגעים".
4 צפייה בגלריה
יוליה נחה ומחליפה את הפרווה
יוליה נחה ומחליפה את הפרווה
יוליה נחה ומחליפה את הפרווה
(צילום: טל שחר)
בין השומרים הראשונים היו בר מולוט וסתיו לוינגר, זוג מתכנתים מתל-אביב, שבדיוק חזרו מירח הדבש שלהם בוונציה. "ראינו את הפרסום שצריך מישהו שישגיח עליה, כדי שלא יחזור המקרה שזרקו עליה אבנים", סיפרה סתיו. "רצינו להיות חלק מזה. אולי בעתיד התנאים יאפשרו את חזרת המין הזה לחופים שלנו".
אחד המתנדבים הגיע מקצרין כדי לסייע. איתי מאיירס, מתנדב בחיבולנס ברמת הגולן, סיפר כי "זה היה חלום, לראות כלב ים בטבע. איך ששמעתי שאפשר לעזור בשמירה עליה, התנדבתי".
4 צפייה בגלריה
יוליה בחוף הים
יוליה בחוף הים
יוליה בחוף הים
(צילום: טל שחר)
לפני כעשור כלב הים הנזירי הים-תיכוני הוכרז כמין בסכנת הכחדה חמורה וכאחד מ-12 היונקים הנדירים בעולם. אוכלוסייתו מנתה כ-500 פרטים, מספר נמוך מאוד ליונק שקצב רבייתו איטי (צאצא אחד כל שנתיים-שלוש), ומודלים חזו סיכויי הכחדה גבוהים מ-50% תוך שלושה דורות בלבד.
בשנת 2010, לאחר כ-50 שנות היעדרות וכשכבר כמעט אפסה התקווה בקרב החוקרים, הגיע התיעוד המצולם הראשון של כלב ים בישראל. מאז נאספו בארץ יותר מ-90 תצפיות, מאשקלון ועד ראש הנקרה.
ד"ר מיה אלסר מדלפיס, המנהלת את מחקר כלבי הים בישראל, ציינה כי הם הבחינו בהתאוששות של יוליה אחרי המסע הארוך שלה לישראל, וכי הם "מקווים שבקרוב היא תוכל לחזור למקומות שבהם יש לה יותר מרחב מחיה, כמו החופים של טורקיה".
4 צפייה בגלריה
מתנדבים של רשות הטבע והגנים משגיחים על כלבת הים
מתנדבים של רשות הטבע והגנים משגיחים על כלבת הים
בר וסתיו שומרים על יוליה בשבת בבוקר
(צילום: רשות הטבע והגנים)
זהר זינגר, רכזת מתנדבי צבי ים באזור השרון, סיפרה כי "המתנדבים ששומרים על יוליה הם מתנדבי צבי ים, בהם גם שמרצבים, מתנדבי החיבולנס ועוד. כולם כמובן רוצים לעזור". מבדיקתה של ד"ר אלסר עולה כי יוליה דווקא מוכרת בשם Tugra כבר משנת 2007. היא נוהגת לרבוץ מדי פעם בחופי Mersin שבמזרח טורקיה, וזוהתה בעבר גם בחופי לבנון.
גם אתמול לפנות בוקר נעלמה יוליה לכמה שעות. ביום שני בשעה 3:15 לפנות בוקר כלבת הים הנזירית נראתה חוזרת לים. עם היוודע דבר חזרתה למים, ד"ר אלסר ביקשה מפקחי רשות הטבע והגנים שבמקום לאסוף דגימות צואה מהמקום שבו שהתה יוליה. אך לפני שהספיקו לעשות זאת, פקח היחידה הימית של רשות הטבע והגנים, שי קבסה, בישר: יוליה חזרה!
4 צפייה בגלריה
יוליה חוזרת משחיית בוקר
יוליה חוזרת משחיית בוקר
יוליה חוזרת משחיית בוקר
(צילום: שי קבסה, רשות הטבע הגנים)
"הגעתי למשמרת בשעה 5:30 והבנתי מהפקח שהיה לפניי שהיא נכנסה למים בלילה ולא יצאה מאז. חשבתי שזהו, היא כנראה עזבה, אבל לא ויתרתי והמשכתי לשמור, ופתאום בשעה 6:30 בבוקר, לאחר כשלוש שעות במים, ראיתי שהיא עולה חזרה לאותו מקום. היא נראית בריאה ומתפקדת ככל הנראה ירדה לאכול ולהתרענן", סיפר קבסה.
ד"ר אלסר הוסיפה: "אנו רואים איזושהי התאוששות אחרי המסע הארוך שלה, וזה סימן טוב. אנו גם מקווים מאוד שבקרוב היא תתאושש מספיק כדי לחזור למקומות שבהם יש לה יותר מרחב מחיה, כמו החופים של טורקיה, הארוכים יותר".