ראש הממשלה, בנימין נתניהו, דיבר הערב (מוצאי שבת) במסיבת עיתונאים שקיים על שגיאה מכוונת של אלברט איינשטיין בפני סטודנטים. אלא שאתרים שבדקו את הסיפור, שפורסם לפני כמה שנים בפייסבוק, על חתן פרס נובל בפיזיקה מצאו כי אין לדברים קשר למציאות.
ראש הממשלה בנימין נתניהו על איינשטיין
(צילום: לע"מ)

נתניהו נשאל על מדיניות ההקלה במתן רישיונות לנשק של השר לבטחון לאומי, איתמר בן גביר. "ברגע שאתה מחלק כלי נשק במספרים יותר גדולים - המקרים שעליהם מתריעים אנשים - יכולים לקרות", השיב ראש הממשלה. "אבל בגלי הטרור הקודמים, הימצאותם של אזרחים חמושים הצילה את המצב ומנעה אסון גדול. לכן, יש להמשיך עם המדיניות הזו. יכול להיות שנשלם על כך מחירים".
בשלב זה נתניהו דיבר על אלברט איינשטיין, שביקש כביכול מהתלמידים שלו לשאול אותו שאלות פשוטות במתמטיקה. בשאלה העשירית והאחרונה, כך לפי נתניהו, חתן פרס נובל נתן תשובה שגויה - והתלמידים צחקו. ראש הממשלה הוסיף ואמר כי בשלב זה איינשטיין אמר להם: "נתתי לכם תשע תשובות נכונות, והתמקדתם בעשירית".
ברשת בדקו את הסיפור הזה, שפורסם בפייסבוק כבר לפני כמה שנים על ידי גולשים מרחבי העולם, ומצאו כי הדברים בפוסט שזכה למיליוני צפיות לא היו ולא נבראו. בבדיקת עובדות מקיפה, שערכה סוכנות הידיעות האוסטרלית בשנה שעברה הגיעו למסקנה זהה (לצילום של הפוסט). מומחים שבדקו את הטענה אמרו כי הסיפור לא נכון, וגם לא סביר שהפיזקאי המפורסם אמר את הדברים. אפילו פייסבוק הסירה את הפוסט לאחר בדיקה של בודקי עובדות.
באותו פוסט ויראלי נכתב כי איינשטיין אמר לתלמידים, כי כשענה נכון על השאלות אף אחד לא בירך אותו, אבל כשעשה טעות אחת - כולם צחקו. "המשמעות היא שגם אם אדם מצליח, החברה תבחין בטעות הקטנה ביותר שלו. אז אל תתנו לביקורת להרוס לכם את החלומות. האדם היחיד שלעולם לא עושה טעות הוא מישהו שלא עושה כלום", כך נטען בפוסט שיוחס לחתן פרס נובל. גרסאות שונות של הפוסט השגוי הזה הופצו בפייסבוק בשנים האחרונות.
1 צפייה בגלריה
אלברט איינשטיין ובנימין נתניהו
אלברט איינשטיין ובנימין נתניהו
אלברט איינשטיין ובנימין נתניהו
(צילום: AP, לע"מ)
בבדיקה מעמיקה מאוד של סוכנות הידיעות האוסטרלית, בין היתר בספר המכיל מעל 1,000 ציטוטים שלו, לא נמצא אימות לדברים. נציג מפרויקט המסמכים של איינשטיין, קבוצה של חוקרים בינלאומיים שאוספים, מתמללים, שמביאים הערות ומפרסמים את מורשתו הכתובה של המדען המפורסם, אמרו לסוכנות הידיעות האוסטרלית כי מדובר ללא ספק ב"ציטוט מזויף".
בודקי העובדות האוסטרלים, כך נכתב, הגיעו עד לאוניברסיטה העברית בירושלים, המחזיקה בכתבים של איינשטיין, וגם שם נמסר להם כי מדובר בציטוט שאינו נכון. אגב, סוכנות הידיעות האוסטרלית שותפה ברשת עולמית של בודקי עובדות מרחבי העולם.