לוויין גדול שמודד את הקרינה על-פני כדור הארץ (ERBS) אמור להיכנס הלילה (בין ראשון לשני) לאטמוספרה, לאחר שסיים את תפקידו בחלל. בסוכנות החלל האמריקנית הרגיעו ואמרו כי הסיכוי שחלקים מהלוויין יפגעו בכדור הארץ נמוכים מאוד ורוב חלקיו של הלוויין יישרפו עם כניסתו לאטמוספרה.
1 צפייה בגלריה
הלוויין בחלל
הלוויין בחלל
הלוויין בחלל
(צילום: נאס"א)
במשרד ההגנה האמריקני אמרו שהלוויין, שמשקלו כ-2.5 טונות, ייכנס לאטמוספרה הלילה בסביבות השעה 1:40 (שעון ישראל). עם זאת ייתכנו סטיות בזמן כניסת הלוויין. בסוכנות החלל האמרקנית ובמשרד ההגנה בוושניגטון אמרו כי הם עוקבים אחר הכניסה מחדש של הלוויין לאטמוספרה.
בנאס"א מעריכים כי רוב חלקי הלוויין יישרפו כשהוא ייכנס לאטמוספרה, אך חלק מהרכיבים צפויים לשרוד את הכניסה המחודשת. בסוכנות החלל האמריקנית הדגישו כי הסיכון לפגיעה באזור מיושב בכדור הארץ הוא נמוך מאוד - בערך 1 ל-9,400.
הלוויין הוצב בחלל ב-5 באוקטובר 1984 על ידי מעבורת החלל צ'לנג'ר. בלוויין שלושה מכשירים - שני למדידת קרינה ואחד למדידת מרכיבים סטרטוספריים, בין היתר אוזון. על המשימה פיקד בוב קריפן והשתתפו בו ארבעה אסטרונאוטים ושתי אסטרונאוטיות פורצות דרך, קתרין סאליבן וסאלי רייד. במשימה זו סאליבן הפכה לאישה הראשונה שהשתתפה בהליכת חלל.
בנאס"א אמרו כי הלוויין ERBS חרג בהרבה מהזמן שהוא היה אמור לפעול. בפועל תכננו בסוכנות החלל האמריקנית כי הוא יפעל שנתיים, אך בפועל הוא סיפק נתונים עד פרישתו בשנת 2005. התצפיות שלו עזרו לחוקרים למדוד את ההשפעות של פעילות אנושית על מאזן הקרינה של כדור הארץ. נאס"א המשיכה להתבסס על הצלחת המשימה במשימות ששוגרו בשני העשורים האחרונים.