מבזק חדשות טובות
(צילום: חגי דקל)

רכב החלל קיוריוסיטי, שחוקר עבור נאס"א את כוכב הלכת מאדים כבר יותר מ-10 שנים, לא מפסיק להפתיע. תמונות חדשות שצולמו בסוף החודש שעבר חושפות מטאוריט מתכת מדהים ומסקרן במיוחד, שנמצא במכתש גייל, הסמוך לקו המשווה.
המטאוריט בגודל של כ-30 ס"מ, עשוי ברובו מניקל ומברזל (סוג נדיר של מטאוריט – רק 6% מהגילויים), ויש לו גם שם: קקאו, כן - המרכיב שממנו מכינים שוקולד. קקאו בולט בסביבתו, כי בזמן שהקרקע שלידו אדמומית וחולית, הוא אפור יותר ובעל מראה מתכתי עם עיגולים וחריטות, סימנים ברורים לעברו, מהחלל ועד הגיעו למאדים (כלומר, המעבר באטמוספרה, וזאת למרות שהאטמוספרה של מאדים דקה מזו של כדור הארץ, היא עדיין יוצרת חיכוך שמחמם ומשנה את צורתו של המטאוריט).
3 צפייה בגלריה
לא שוקו, קקאו במאדים
לא שוקו, קקאו במאדים
לא שוקו, קקאו במאדים
(צילום: נאס"א)
מה שבעיקר מעניין חוקרים בנוגע למטאוריטים מתכתיים, הוא העובדה שהם יכולים להיות מקור מדהים להבנה שלנו את תחילתה של מערכת השמש, כיוון שגילם יכול להגיע למיליארדי שנים. למשל, על כדור הארץ, מטאוריטים כמו קקאו היו המקור הראשון של האנושות לברזל. אנשים אספו אותם והכינו מהם כלים. תות ענח' אמון, לדוגמה, נקבר עם פגיון שעשוי מברזל ממטאוריט.
ועדיין אנחנו נשארים בחלל, אבל מתרחקים מעט. כוכב לכת, שכמעט זהה בגודלו לכדור הארץ, נמצא במרחק של 72 שנות אור מאיתנו. מדובר בכוכב לכת חיצוני, המקיף כוכב זעיר, שכאמור, לא רחוק מאיתנו בכלל, במונחים אסטרונומיים.
שמו של כוכב הלכת הוא K2-415b והאופציה להביט עליו מקרוב עשויה לסייע למדענים להבין עוד על כוכבי לכת שעשויים בעתיד להיות ראויים למגורים. מכיוון שחוץ מגודלו, יש לו עוד פרמטרים עם דמיון לכוכב הלכת שלנו, הוא יהיה יעד מעניין לתצפיות המשך.
3 צפייה בגלריה
הדמיה של כוכב לכת וננס אדום
הדמיה של כוכב לכת וננס אדום
הדמיה של כוכב לכת וננס אדום
(איור: ESO/L. Calçada)
התצפיות האלה הן חלק אינטגרלי מהעתיד החללי הצפוי לנו, ומידע כגון גודל, הרכב, טמפרטורה, מסה ועוד - יהוו מקפצה אדירה אל עבר מתן התשובות שהמדע מחפש. בינתיים, מספרים החוקרים שלמרות נקודות הדמיון הרבות לפלנטה שלנו, המסה שלו גדולה בהרבה, בערך פי שלושה מזו של כדור הארץ, מה שהופך אותו גם לצפוף יותר.
ולסיום, חדשות טובות ומוזרות מגיעות אלינו מיפן, שם, אחרי שנתיים מסקרנות במיוחד, נפתרה תעלומת היריון הגיבון.
נקבת גיבון, מין של קופים צרי אף, נכנסה להיריון לפני כשנתיים, בפברואר 2021. שומרי הגן הבוטני דיי הופתעו, מכיוון שמומו הקופה חיה במתחם משלה – ללא זכרים.
3 צפייה בגלריה
האמא והגור
האמא והגור
האמא והגור
(צילום: morikirara)
בעבר סיפרנו לכם על מונח שנקרא 'רביית בתולים', אלא שלא כך המצב עם מומו. רק אחרי כמעט שנתיים מאז ההמלטה, וזאת מכיוון שהאם הטרייה שמרה על הצאצא שלה קרוב אליה, הצליחו לאסוף מספיק דגימות צואה מהאם ומהגור הקטן, כדי לבצע דגימות DNA שיכריעו מי האבא.
גיבון זריז בן 34 בשם איטו התגלה כאב, אלא שבגן החיות טוענים שהקופים מעולם לא היו יחד. מה שכן הם גילו – זו מחיצה בין האזור של מומו לחצר האחורית של איטו, ובה גם חורים קטנים. גורמים רשמיים סיפרו שהם מאמינים שהקופים הצליחו להזדווג דרכם. מה עשו עם המחיצה אתם שואלים? היא הוחלפה בלוח פלדה, ובינתיים בודקים את האפשרות לאחד בין בני המשפחה באופן רשמי.
מבזק החדשות הטובות מתפרסם בימים ראשון, שלישי וחמישי