מתוך 60 תלונות שהוגשו למשטרה הצבאית משנת 2016 ועד אפריל 2022 בגין פגיעה בבעלי חיים בצה"ל, רק בשני מקרים הוגשו כתבי אישום, ומתוכם רק במקרה אחד התקבל עונש, שהיה כספי בלבד. כך עולה מנתונים שסיפק משרד הביטחון במענה לשאילתה ששלח ח"כ מוסי רז (מרצ) בעניין מתן נתונים בנושא אכיפת חוק צער בעלי חיים בצה"ל.
"מהנתונים שאותרו עולה כי החל משנת 2016 הוגשו למצ"ח 60 תלונות בגין מקרי פגיעה בבעלי חיים ולאחר בדיקתן נפתחו 21 חקירות מצ"ח. כל תלונה נבחנת לעומקה וההחלטה מתקבלת בהתאם לחומרת המעשה; נסיבותיו; קיומן של ראיות והיכולת להתחקות אחר חשודים ועוד. בחלק מהמקרים התלונה נסגרת בגין אי גילוי עבירה או אי מציאת החשוד", כתבה עו"ד גלי אופיר, יועצת של שר הביטחון בני גנץ, במכתב לח"כ רז.
5 צפייה בגלריה
פגיעות בבעלי חיים בצה"ל
פגיעות בבעלי חיים בצה"ל
פגיעות בבעלי חיים בצה"ל

5 צפייה בגלריה
חתולה שנפגעה ממסיר שומנים ששפך עליה חייל
חתולה שנפגעה ממסיר שומנים ששפך עליה חייל
חתולה שנפגעה ממסיר שומנים ששפך עליה חייל, מקרה שבסופו של דבר הביא למותה
בין השאר, תלונות שלא זכו כלל להגשת כתב אישום הם חיילים מלוט"ר שהרגו עטלפה, מפקדים מנח"ל שהואשמו בכך ששפכו מים רותחים על חולדות, חייל מחיל האוויר שריסס מסיר שומנים על גורת חתולים בת כמה חודשים וגרם למותה, ומפקד פלוגה בגדוד של חטיבת הנח"ל שהחליט "לשאול" כבשה מגורם פרטי, להחזיק אותה במוצב הגזרתי שעליו היה אחראי ולהשתמש בה למטרות מבצעיות. עוד מקרה פגיעה בחוק צער בעלי חיים התרחש כאשר תרנגולות שוחררו במתקן צה"לי כדי לדמות כפר פלסטיני.
עו"ד אופיר הוסיפה במכתב המענה כי "בתיקים שבהם נערכה חקירה, הובאו ממצאיה לבחינת התביעה הצבאית אשר מצאה כי בחמישה מהם נאספו די ראיות והמעשים מצדיקים נקיטת הליכים משפטיים. בשניים הממקרים הגישה התביעה כתבי אישום - האחד, כנגד קצין שהביא למותו של כלב במסגרת פעילות מבצעית לאחר שסבר כי הכלב סיכן את שלומו. הקצין הורשע בעבירה של חריגה מסמכות, העביר תרומה בסך 1,500 שקל לטובת עמותה למען בעלי חיים והוטלו עליו שלושה חודשי מאסר על תנאי למשך שנתיים. השני, כנגד חייל שהשליך רימון לעבר גג של מבנהש בו שהו פרות. לאחר שבאי כוחו של החייל הציגו נתונים הנוגעים לנסיבות ביצוע העבירה ולנסיבותיו האישיות של החייל, החליטה התביעה הצבאית להעמיד את החיים לדין משמעתי חלף כתב האישום".
5 צפייה בגלריה
הכבשה במוצב
הכבשה במוצב
הכבשה במוצב
עוד הוסיפה: "כפי שהובא לידיעתי, בשלושה מקרים נוספים, הועמדו משרתים לדין משמעתי בגין פגיעה בבעלי חיים והוטלו עליהם עונשים משמעתיים". במכתב לא מפורט אילו עונשים משמעתיים קיבלו החיילים שנמצאו אשמים".
יובל חיוורוני מהמטה לקידום טבעונות בצה"ל ציין כי "מהנתונים נובע שצה"ל למעשה לא אוכף את חוק צער בעלי חיים. שנים שהגורמים המשפטיים והפיקודיים בצה"ל מטייחים מקרים חמורים של התעללות והריגה של בעלי חיים. החל מהריגת לילי גורת העטלפים ועד מקרים של הריגת חתולים וכלבים והתעללות בהם. במקום לבצע את תפקידם ולמצות את הדין עם הפוגעים, הם ניכסו לעצמם את תפקיד סנגורי הפוגעים ועושים הכל כדי למנוע העמדה לדין או ענישה כלשהי כלפיי הפוגעים והמסר שעובר ברור. אנחנו דורשים מצה"ל - הפסיקו לעבור על החוק - אכפו את חוק צער בעלי חיים, תאפשרו להעביר בצבא פעילויות חינוכיות בנושא ותדאגו לבעלי החיים שתחת אחריותכם".
5 צפייה בגלריה
עטלף שנהרג על ידי חיילים
עטלף שנהרג על ידי חיילים
עטלפה שנהרגה על ידי חיילים
(קרדיט: באדיבות עמותת עטלף)
5 צפייה בגלריה
חולדה בכלוב בבסיס
חולדה בכלוב בבסיס
חולדה בכלוב בבסיס
ח"כ רז הוסיף: "הנתונים מראים - בצה"ל מזלזלים בחייהם של בעלי חיים, ולא מתייחסים בחומרה הראויה לעבירות מזעזעות של פגיעה והתעללות. הגיע הזמן לשינוי מדיניות משמעותי בצבא. יש לנו אחריות על התנהלותם של חיילים גם כלפי בעלי חיים",
מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "צה"ל רואה בחומרה כל אירוע של פגיעה בבעלי חיים, ופועל למיגור תופעה זו משורותיו. כל דיווח ביחס לאירוע מסוג זה, נבחן בצורה מעמיקה על ידי גורמי האכיפה הצבאיים. במקרים המתאימים נפתחת חקירת מצ"ח, ולאחר סיומה מועברים החומרים לפרקליטות הצבאית, לשם קבלת החלטה האם יש מקום לנקוט צעדים משפטיים נגד מי מהמעורבים".