מבזק חדשות טובות
(צילום: ירון ברנר)



נפתח את מבזק החדשות הטובות עם בעל חיים קטן, נדיר ומתוק, שנדיר עוד יותר מבני מינו. הכירו את רפי, קיפודן קטן, לבקן ונדיר שנצפה באוסטרליה.
הקיפודניים הם משפחה של יונקים המורכבת משני סוגים ומארבעה מינים בלבד באוסטרליה ובגינאה החדשה. שאר המינים שהיו במשפחה הזאת נכחדו.
הנקבות, מטילות ביצים, ולא ממליטות גורים, בשונה מכל היונקים הקיימים, למעט הברווזן. הקיפודניים נקראים גם "יונקי הביב", מכיוון שיש להם בגוף פתח אחד המשמש למטרות שונות: הטלת ביצים, הטלת שתן וצואה. הפתח נקרא אצל חיות "פתח הביב".
3 צפייה בגלריה
הקיפודן הנדיר
הקיפודן הנדיר
הקיפודן הנדיר
(צילום: מתוך עמוד הפייסבוק Bathurst Regional Council)
בחזרה לרפי. קיפודן ייחודי להפליא, שנתפס בעדשת המצלמה משוטט בעיר צפונית לסידני. חבר מועצה ראה אותו בחודש שעבר ונתן לו את הכינוי (הישראלי למדי), ותושב נוסף עזר לו לחצות את הרחוב, כך לפחות לפני הדיווחים באוסטרליה.
הקיפודן, עם האף הבולט מאוד ביישן וחמקמק, ודי בהיתקלות בחיה כזאת - שתיחשב לנדירה. אבל קיפודן לבקן? זה "כמו לזכות בלוטו", כיוון שבעלי החיים האלה אינם נפוצים. מכיוון שרפי הוא חיית בר שהפכה גם למוכרת בכל בית באזור, אנחנו מזכירים את מה שהבהירו גם גורמים רשמיים באוסטרליה, שיש להימנע ממגע או כל פעילות אנושית עם חיות בר. לכן גם במועצה לא פרסמו ברשתות החברתיות היכן בדיוק רפי נצפה.
ומהקיפודן הלבקן, לצמח האחד שידוע כטורף - במשרה חלקית. בין 370 אלף המינים (הידועים) של צמחייה בכדור הארץ, יש רק אחד, יחיד ומיוחד שעושה זאת. Triphyophyllum peltatum הוא צמח נדיר מהיערות הטרופיים של סיירה לאון במערב אפריקה, הידוע כמלכודת חרקים מעת לעת.
3 צפייה בגלריה
הצמח הנדיר
הצמח הנדיר
הצמח הנדיר
(צילום: Traud Winkelmann / Universität Hannover)
אז מה מעורר אצלו את הרעב? עד לאחרונה, חוקרים התקשו לטפח את הצמח בצורה מוצלחת מספיק כדי לקבוע. כעת, מדענים מאוניברסיטאות שונות איחדו כוחות כדי לחשוף עוד פרטים מסקרנים על חייו של הצמח הטורף והחשוב, שהוא גם מכיל כימיקלים פעילים שעשויים להיות שימושיים נגד מלריה וסוגי סרטן.
בניגוד לצמחים טורפים אחרים, אכילת החרקים במקרה הזה לא מתגלה כדפוס. ויש כאלה שגם צומחים להיות "צמחוניים" לכל חייהם. אז מה עושה את ההבדל? זרחן. מינרל חשוב גם בגופם של בני האדם וגם אצל בעלי החיים (זרחן הוא מינרל חשוב ביותר לצמיחה והתפתחות של צמחים; הוא משמש לייצור מרכיבי ליבה של DNA וממברנות). החוקרים גידלו את הצמח, שנבדק מדי שבוע במשך חצי שנה, כדי לראות אם הוא הופך לטורף או לא. הצמחים היחידים שהפכו לטורפים או עם פוטנציאל כזה, היו אלה שהיה חסר להם זרחן.
ולסיום, למה הכלבים שלכם כל כך אוהבים לאכול דשא? סקרים מראים שעד 80% מבעלי הכלבים מבחינים בכלב שלהם מנשנש דשא. מחקרים הראו שהפעולה הזאת התקיימה גם אצל חלק ממיני הזאבים, מה שמצביע על כך שההתנהגות הזאת עוברת אבולוציונית "בירושה".
3 צפייה בגלריה
כלב אוכל דשא
כלב אוכל דשא
כלב אוכל דשא
(צילום shutterstock)
אם חשבתם, כמו רבים אחרים, שדשא גורם לכלבים להקיא, תחשבו שוב. מחקר חדש מראה שזה לא בהכרח המצב, והדבר תלוי במה הכלב אכל לפני כן. הממצא העיקרי הראה שכאשר הכלב היה על בטן ריקה, הסיכוי לאכול דשא היה גבוה יותר. כלומר, אם הכלב רעב – הגיוני שהוא ינשנש קצת דשא.
הדבר יכול לנבוע גם משעמום והנאה. קריעת דשא ותלישתו עשויות להיות מספקות עבורו. זהו גם מרקם שונה וטעם שונה מהאוכל שלהם. אולי בכלל דשא טרי ורענן באמצע האביב הוא חטיף לא רע. רק שימו לב לגינות עם ריסוס.
מבזק החדשות הטובות מתפרסם בימים ראשון, שלישי וחמישי