גוזל של עקב עיטי בקע מול המצלמות בפרויקט "עופות דורסים בשידור חי"
(קרדיט: פרויקט "עופות בשידור חי")

ברוך הבא לעולם: גוזל בקן עקבים עיטים בקע אתמול (שבת). הגוזל בקע בשידור חי מול המצלמות במסגרת פרויקט "עופות דורסים בשידור חי", וריגש את העוקבים.
ד"ר גלעד פרידמן, שמרכז את הפרויקט (שיתוף פעולה בין רשות הטבע והגנים, החברה להגנת הטבע, קרן המורשת, קרן דוכיפת, חברת חשמל ופרויקט "פורשים כנף") סיפר כי הגוזל בקע כ-37 ימים לאחר הטלת הביצה, וכי אחיו צפויים לבקוע בשתי היממות הקרובות. "נהוג להניח כי עופות דוגרים שומעים את הציוצים מן הביצים ואף מרגישים את הנקירות המתחזקות מתוכן. לכן, כאשר הנקבה הניחה שתי יונים בצד הקן, שיערנו כי הבקיעה הראשונה ממש קרובה. ואכן, שעה לאחר מכן החל לבקוע הגוזל, בשידור חי. הגוזל הקטן והמתנדנד כבר הספיק לטעום מהיונים, ואימו חתכה עבורו פיסות קטנות והאכילה אותו בעדינות מרשימה. מדהים לראות בכל פעם מחדש איך דורס כזה אגרסיבי יכול להיות כל כך עדין עם צאצאיו", מוסיף ד"ר פרידמן.
3 צפייה בגלריה
עקב עיטי
עקב עיטי
עקב עיטי
(צילום: פרויקט עופות דורסים בשידור חי)
ד"ר יריב מליחי, אקולוג מחוז מרכז ברשות הטבע והגנים, ציין כי המעקב המצולם מתמקד בזוג אחד המגדל שלושה עד ארבעה גוזלים בכל שנה ומאכיל אותם במהלך חודשיים בעשרות פרטי טרף, ביניהם זוחלים, עופות ויונקים. "הדבר מלמד רבות על חשיבותם של שמורות טבע ושטחים פתוחים המהווים בית גידול איכותי ומגוון שיכול לאפשר קיום ושרידות של טורף על כמו העקב העיטי. בימים הקרובים זוג העקבים יחממו ויאכילו את הגוזל הקטן, תוך כדי דגירה על שאר הביצים, ולנו נותר להחזיק אצבעות לבקיעה מוצלחת של שאר הגוזלים, בשידור חי".
לדברי ד"ר יואב פרלמן, מנהל מרכז הצפרות הישראלי בחברה להגנת הטבע, העקב העיטי מקנן בשטחים הרריים וגבעיים, פתוחים לגמרי או עם צמחייה דלילה, ובונה את קינו על מצוקים ועל עצים גבוהים. האוכלוסייה העולמית מונה כ-100,000 פרטים בוגרים, והיא ככל הנראה יציבה בגודלה. העקבים מקננים בדרום-מזרח אירופה, המזרח התיכון ומזרחה - במרכז אסיה עד למונגוליה ובצפון אפריקה. בישראל, הוא נחשב למקנן יציב כמעט בכל אזורי הארץ.
3 צפייה בגלריה
עקב עיטי
עקב עיטי
(צילום: פרויקט עופות דורסים בשידור חי)
"זוג העקבים העיטיים שזה עתה הפכו שוב למשפחה, מסייע לנו להביא את החשיבות של השטחים הפתוחים והמגוון הביולוגי למודעות הציבורית. מיליוני הצופים והגולשים ברשתות החברתיות, ביניהם צעירים רבים, נחשפים לעולמם המיוחד של העקבים, להתמודדויות היום-יומיות שלהם עם הפיתוח המואץ סביבם וההפרעות הבלתי פוסקות כתוצאה מפעולות אדם, ואנחנו רואים שהמסרים של שמירת טבע חשובים לרבים ועוברים בצורה הזו", אמר.
רועי שטראוס מנהל מרחב שרון ברשות הטבע והגנים: "את הפרויקט מלווה מרחב שרון ופקח רשות הטבע והגנים אור מילשטיין במטרה לצמצם הפרעות כמו תנועת אופנוענים ומטיילים, אור קופץ לשטח בכל אירוע ותקלה בשידור במטרה לשמור על שרידות הגוזל והמעקב אחריו תוך תיאום שוטף עם מורדי וויס חטיבת אפרים ומשטרת ישראל".
3 צפייה בגלריה
עקב עיטי
עקב עיטי
(צילום: פרויקט עופות דורסים בשידור חי)
פרויקט "עופות דורסים בשידור חי", פרי שיתוף פעולה בין רשות הטבע והגנים, החברה להגנת הטבע, קרן המורשת, קרן דוכיפת, חברת חשמל ופרויקט "פורשים כנף", הוקם באביב 2016 וחושף, באמצעות מצלמות אונליין המשדרות 24/7 את עולמם החבוי של הדורסים הגדולים והמסתוריים המקננים בישראל - העקב העיטי, החיוויאי, האוח העיטי, העיט הניצי, הנשר והרחם. עד כה, נחשפו עשרות מיליוני צופים מכ-120 מדינות לחייהם המרתקים של העופות הדורסים, אך גם לקשיים ואתגרים שהם חווים – חמיסת גוזלים, הפרעות אדם לקינון, התמודדות עם טורפים אחרים, פגעי מזג אוויר ואף שריפות.
לדף הפייסבוק של פרויקט "עופות דורסים בשידור חי" לחצו כאן לדף היוטיוב של פרויקט "עופות דורסים בשידור חי" לחצו כאן לצפייה ישירה בקן הנשרים, קן העקבים, קן העיטים ובקרוב קינים של עופות דורסים נוספים לחצו כאן