חללית סינית מסתורית חזרה השבוע לכדור הארץ, לאחר ששהתה בחלל במשך 276 ימים. כך דיווחה התקשורת הממלכתית של סין. בסין אמרו כי החללית השלימה משימה לבדיקת טכנולוגיות החלל, הניתנות לשימוש חוזר במדינה.
החללית הבלתי מאוישת נחתה כמתוכנן במרכז החלל Jiuquan בצפון מערב סין ביום שני, כך על פי כלי תקשורת במדינה.
2 צפייה בגלריה
שיגור הרקטה בשבוע שעבר
שיגור הרקטה בשבוע שעבר
שיגור לחלל מבסיס חלל בסין
(צילום: AFP)
לא נמסרו פרטים על אודות החללית, אילו טכנולוגיות נבדקו, באיזו גובה היא טסה, ובאיזה מסלול היא הייתה מאז שיגורה לחלל באוגוסט 2022. גם תמונות של החללית טרם פורסמו. בכלי תקשורת במדינה דווח כי הבדיקה מסמנת פריצת דרך "חשובה" במחקר של סין על טכנולוגיית חלליות לשימוש חוזר, שתספק דרך נוחה וזולה יותר לשגר לחלל וגם להחזיר משימות חלל עתידיות.
בשנת 2021, מה שאולי הייתה חללית דומה, שוגרה לקצה החלל וחזרה לכדור הארץ באותו יום. גם המשימה הקודמת הייתה חשאית. בכיר בסוכנות החלל הסינית אמר כי החללית נחתה אז בכדור הארץ בצורה "אופקית".
ברשתות החברתיות הסיניות שיערו גולשים שבייג'ינג פיתחה חללית כמו ה-X-37B של חיל האוויר האמריקני, מטוס חלל אוטונומי שיכול להישאר במסלול במשך שנים. בנובמבר אשתקד נחת רכב החלל האמריקני בכדור הארץ לאחר משימה סודית של חיל האוויר בארה"ב שנמשכה 908 יום. מדובר בשיא שהייה חדש בחלל, כשהשיא הקודם, שנרשם בסוף שנת 2019, עמד על 780 ימים בחלל.
2 צפייה בגלריה
X-37B האמירקני
X-37B האמירקני
X-37B האמירקני
(מקור: NASA, Marshall Space Flight Center)
המטוס האמריקני, שתמונות שלו דווקא פורסמו, דומה מאוד למעבורות החלל, אך הרבה יותר קטן מהן: אורכו 8.9 מטר, גובהו 2.9 מטר ומוטת כנפיו 4.5 מטר. אורכן של מעבורות החלל, לעומת זאת, היה 37 מטר, ומוטת כנפיהן 24 מטר. למעשה, הרכב הקטן תוכנן במקור להתאים לשיגור בתוך תא המטען של המעבורות, אך הרעיון נזנח בסופו של דבר לטובת שיגור על גבי טיל רגיל.