מבזק חדשות טובות
(צילום: שמוליק דודפור)


את מבזק החדשות הטובות נפתח הפעם עם כדור פרווה בגודל של אשכולית, בן 30 אלף שנה. מאז 2018 לא הצליחו החוקרים לזהות במה מדובר - ועכשיו יש תשובה. צילומי רנטגן שנערכו לכדור הפרווה גילו כי מדובר בסנאי, שחי בעידן הקרח האחרון.
מי שמצא את כדור הפרווה המוזר עם הציפורניים הוא כורה זהב ביוקון שבקנדה. אז במבט ראשון הדבר באמת נראה כמו גוש מוזר של פרווה ובוץ, אבל כשמתמקדים בו, רואים את הידיים הקטנות, הטפרים, אפילו זנב ואוזניים.
הסנאי, כך התברר מהבדיקות, ככל הנראה מת כשהוא שרוי בתרדמת החורף, אולי אפילו במהלך שנת חייו הראשונה. חוקרים הסבירו לאתר Livescience כי סנאים קרקע ארקטיים מתכרבלים לצורה של כדור, בדיוק כמו זה שחי לפני כ-30 אלף שנה.
3 צפייה בגלריה
גוש הפרווה מלפני 30 אלף שנה
גוש הפרווה מלפני 30 אלף שנה
גוש הפרווה מלפני 30 אלף שנה
(צילום: ממשלת יוקון)
"מדהים לחשוב שהיצור הקטן הזה התרוצץ ביוקון לפני כמה עשרות אלפי שנים", כתבו נציגי YBIC, מוזיאון מקומי ביוקון, טריטוריה הנמצאת בקצה הצפון מערבי של קנדה, הבטיח להציג בקרוב את המאובן.
ועכשיו, למלפפוני ים עם איכויות הוליוודיות, כמעט. פרקטיקה מיוחדת מתחת למים, שנחקרה שוב לאחרונה, מסעירה את המדענים. מלפפוני ים נצפו יורים מתוך האחוריים שלהם (מהם הם גם נושמים, אגב) סוג של דבק שנראה כמו קורי עכביש, כדי להדוף טורפים.
במבט בלתי מקצועי, מלפפוני ים נראים כמו מטרה קלה לטורפים רעבים, אבל מדובר בחיה לא פרייארית בכלל. מדובר בסוג של אינסטינקט ביולוגי שנגרם מלחץ, אבל משרת אותם כאקט מציל חיים. על פי מחקר חדש, החלקים הפנימיים של המלפפון, הנקרא גם Cuvierian, הם איברים שמורכבים מחלבונים הדומים למשי של העכביש. כלומר, הם חזקים מאד.
3 צפייה בגלריה
מלפפון ים וקורי ההגנה
מלפפון ים וקורי ההגנה
מלפפון ים וקורי ההגנה
(צילום: מתוך המחקר, T. Chen et al., PNAS 2023)
הם זוהו כרצפים ארוכים של חומצות אמינו, מה שמאפשר לחומר את החוזק שלו ואת יכולת המתיחה שלו. לאחר שהטרף מנוטרל, מלפפון הים מסוגל לקטוע בעצמו את שרשרת התקיפה, ולוקח לו שבועיים בלבד כדי להצמיח אותו מחדש, לקראת הקרב הבא על חייו.
ולסיום, הגודל כן קובע, והוא קובע שיא עולמי חדש. הכירו את פרל, (פנינה בעברית), הכלבה הקטנה ביותר בעולם ש"מתנשאת" לגובה של 9.1 סנטימטרים.
פרל היא צ'יוואווה בת שנתיים, שחיה בפלורידה עם הבעלים שלה, והיא זכתה לאחרונה רשמית בתואר "הכלב הנמוך בעולם שחי כיום".
3 צפייה בגלריה
הכלבה הקטנה בעולם
הכלבה הקטנה בעולם
הכלבה הקטנה בעולם
(צילום: ספר השיאים של גינס)
המשפחה רגילה לחיות באור הזרקורים. דודה של פרל החזיקה בעבר באותו השיא, עד שהיא מתה ב-2020. אגב, היא הייתה קצת יותר גבוהה מפרל. הכלב הנמוך ביותר אי פעם עדיין מחזיק בשיא, למרות שמת ב-1945 בבריטניה. גובהו היה 7.1 ס"מ בלבד.