כשלושה חודשים לאחר התגלית והתיעוד הנדיר במיוחד של הצבי בעל שש הרגליים (שתיים מהן על גבו), המכונה "ששת", עמיר בלבן מהחברה להגנת הטבע הגיע לנגב המערבי על מנת לבדוק את מצבו ולנסות לתעד אותו שוב. על מנת לאתרו, התמקד בלבן בנקבות שמרכיבות את העדר שלו, ולאחר זמן לא רב הוא הופיע מתוך אחד הבתרונות והחל לחזר אחרי אחת הנקבות. צפו בתיעוד של ששת והנקבות.
(צילום: עמרי בלבן, החברה להגנת הטבע)

למרבה ההפתעה, במקום שלוש נקבות ועופר שהיו בפעם הקודמת, הפעם היום ארבע נקבות. לנקבה שהתווספה יש תג אוזן - דבר חריג אצל צבאים - עובדה המעידה שהיא נלכדה, סומנה ושוחררה לטבע.
מבירור שערך בלבן עם אליאב מסלטי, פקח רשות הטבע והגנים בנגב הצפוני, הצביה הועתקה לאזור, תוייגה על ידי רשות הטבע והגנים וחברה להרמון של "ששת". "במהלך החודשיים הקרובים, יולי-אוגוסט, הצבאים ייחלו את עונת הייחום וצפוי להיות אקשן רב מאוד בנחל הבשור, ומעניין יהיה לראות כיצד הצבי הזה מתמודד עם זכרים יריבים", אמר בלבן.
לדבריו, "אחד הדברים שקצת מטרידים לגבי האוכלוסייה הזו, היא שיש בעדר רק עופר אחד והגיוס נמוך, כלומר מספר העופרים החדשים שהצטרפו לעדר קטן מאוד. זה יכול לנבוע מאירועי טריפה, כיוון שבנחל הבשור ינשם תנים רבים וסיכויי ההישרדות של עופרים צעירים קטנים. כמו יש להקות כלבים שמגיעים מעזה, מסתובבים בשטחים החקלאיים וטורפים עופרים צעירים".
4 צפייה בגלריה
"ששת" והחברה החדשה
"ששת" והחברה החדשה
"ששת" והחברה החדשה
(צילום: עמיר בלבן, החברה להגנת הטבע)
4 צפייה בגלריה
"ששת" רץ עם אחת הנקבות
"ששת" רץ עם אחת הנקבות
"ששת" רץ עם אחת הנקבות
(צילום: עמיר בלבן, החברה להגנת הטבע)
אליאב מסלטי, פקח נגב צפוני ברשות הטבע והגנים, הוסיף: "ביום חמישי, במסגרת סיור פיקוח שלי ראיתי את הפרט וזכיתי לתעד אותו. אני שמח שהוא שורד וחבר לעדר המקומי. בגזרת הנגב הצפוני היתה בעבר אוכלוסיית צבאים יפה ומשגשגת, שסבלה מציד אינטנסיבי בשנות ה-2000 עד שכמעט נכחדה. רשות הטבע והגנים מבצעת אכיפה שוטפת כנגד ציד לא חוקי של חיות בר, בנוסף מבצעת הרשות פעולות לנסות ולאושש את אוכלוסיה זו באמצעות העתקת פרטים ממקומות שונים ופיזורם בשטחים פתוחים נוספים ושמורות טבע".
בחברה להגנת הטבע מוסיפים כי ריבוי אברים (פולימליה) היא תופעה מוכרת, אך נדירה מאוד בטבע. מדובר בפגם גנטי, ככל הנראה תורשתי. הוא מוכר בבקר, עופות וזוחלים, וזו הפעם הראשונה שהוא מתועד בצבי ישראלי.
הצבי המפורסם "ששת" תועד לראשונה על ידי ניר לייכטר, מילואימניק שעצר בנחל הבשור. הוא שלח את התמונה לעמיר בלבן, איש החברה להגנת הטבע וצוות עמק הצבאים בירושלים, אתר טבע עירוני ששייך לעיריית ירושלים ומנוהל ע"י החברה להגנת הטבע.
4 צפייה בגלריה
הצבי "ששת" עם שש רגליים
הצבי "ששת" עם שש רגליים
הצבי "ששת" עם שש רגליים
(צילום: עמיר בלבן, החברה להגנת הטבע)
4 צפייה בגלריה
"ששת" בטבע
"ששת" בטבע
"ששת" בטבע
(צילום: עמיר בלבן, החברה להגנת הטבע)
הצבי, שהתחיל את חייו באזור כיסופים כעופר בשנת 2021, שרד המלטה מורכבת ושרד כפרט צעיר, התמודד עם טורפים רבים שמסכנים עופרים צעירים, התבגר ברווקיה ובבגרותו הצליח לתפוס נחלה מרשימה בשמורת נחל הבשור, אחד המעוזים החשובים שנותרו לצבי הישראלי בנגב המערבי, בעיקר בתקופת המלחמה. "בניגוד לציפיות, הצבי בריא, וחזק ונראה שהרגליים הנוספות שעל גבו לא מהוות שום אתגר עבורו", מספר בלבן.
ברשות הטבע והגנים מוסיפים כי מצבו של הצבי הארץ-ישראלי אינו משמח, ועל פי הערכות נותרו רק כ-5,000 צבאים בלבד ממין זה בטבע. הסכנה העיקרית לחיי הצבאים בטבע היא בנייה והרס בתי גידול טבעיים וסלילת כבישים, שקוטעים את אזורי המחייה שלהם ומבודדים אותם מבני מינם.
לכן יש חשיבות רבה לשמר את השטחים הפתוחים והמסדרון אקולוגי שעוד נותר ובמקביל, מנסים לטייב את התכנון כך שהפיתוח יכלול מעברים אקולוגיים משמעותיים. "העבודה עוד רבה וגם שטחים המוגדרים כשטחים פתוחים, בפועל חסומים על ידי גדרות, תשתיות ועוד. סכנות נוספות לחיי הצבאים הם ציידים לא חוקיים, שצדים אותם בעיקר לצורך סחר בבשרם, וריבוי קיצוני של כלבים משוטטים ותנים, שטורפים את הצבאים ועופריהם", מסכם בלבן.