סורקי החוף, המתנדבים ברשות הטבע והגנים, יוצאים מוקדם בבוקר לחופי הארץ במטרה לאתר צבות ים שהטילו ביצים במהלך הלילה. השבוע הצילו שני מתנדבים את חייה של צבת ים חומה, שנתקעה בין מסלעת המרינה לגדר מתכת בחוף באשדוד. צפו בחילוץ ובחזרת צבת הים לים:
חילוץ צבת ים בחוף אשדוד
(צילום: נטלי ומאיר מור יוסף, רט"ג)

דוד חלפון, פקח ביחידה הימית ברשות הטבע והגנים, סיפר: "המתנדבים מאיר ונטלי איתרו קן, אך להפתעתם הם הבחינו בצבת הים שנלכדה בעת ניסיונה לשוב חזרה לים, בין מסלעת המרינה לגדר מתכת. הם הצליחו לסייע לה להיחלץ מהמצב וליוו אותה בביטחה לים".
במקום נמצא כן ובו 63 ביצים. מרשות הטבע והגנים נמסר כי הביצים הועברו לחוות הדגרה בטוחה. חלפון: "האבקועים הקטנים שיבקעו יצאו אל מסעם המופלא בים, שם אולי יפגשו את אמא שלהם, שבזכות מאיר ונטלי שבה אליו בביטחה".
נטלי מור יוסף, מתנדבת רשות הטבע והגנים, שזיהתה את צבת הים שהייתה במצוקה, שיחזרה: "כשראיתי אותה בין הסלעים לגדר הרגשתי שאני נחנקת בשבילה. היא לא יכלה לזוז. לא יודעת כמה זמן היא הייתה כלואה שם, כשהיא מאבדת כוחות. מיד התקשרתי לפקח דוד, שהנחה אותנו מה לעשות".
2 צפייה בגלריה
אח
אח
צבת הים לפני שחולצה על ידי המתנדבים
(צילום: נטלי ומאיר מור יוסף)
נטלי הוסיפה: "מאיר, מתנדב נוסף שהיה איתי, ניסה להזיז טיפה את הגדר וצבת הים התחילה להשתחרר, אבל עדיין היא לא יכלה לעבור. לכן הוא הרים את הגדר עד שצבת הים הצליחה לצאת. ברגע שחצתה, זה היה רגע של אושר ונחמה. כשהיא התחילה לחזור לכיוון הים הייתה התרגשות עצומה. היו לי דמעות של אושר, חוויה שלא אשכח".
מאיר מור יוסף אמר עוד: "לא האמנתי לרגע למה שאני רואה. היה חשוב לשחרר אותה בהקדם. שמחתי שלא קרה לה כלום וההנאה של לראות אותה חוזרת בשלום לים - זו חוויה שלא אשכח".
2 צפייה בגלריה
אח
אח
צבת הים בדרך בחזרה לים
(צילום: נטלי ומאיר מור יוסף)
ברשות הטבע והגנים מוסיפים כי עונה ההטלה מתחילה בחופי הים התיכון בסביבות מאי ונמשכת עד אוגוסט. נקבת צב ים חום מטילה ב-3-2 קינים, אחת לשנתיים לערך, אשר בכל אחד מהם כ-80 ביצים. נקבת צב ים ירוק מטילה כ-3 קינים, אחת לשלוש שנים לערך, אשר בכל אחד מהם כ-130 ביצים. רק צאצא אחד בממוצע יגיע לבגרות מינית ויוכל בעצמו להעמיד צאצאים. נקבות צבי הים עולות להטיל, על פי רוב, באותו אזור שבו הן עצמן בקעו, ורק אחוז קטן מהקינים מוטל באתרים מרוחקים יותר.
ברשות הטבע והגנים קוראים למתרחצים ולמבלים על החוף לפקוח עיניים, לזהות את העקבות שמשאירה אחריה נקבת צב הים שעולה לחוף להטיל ביצים ולדווח למוקד בטלפון 3639* אם ראיתם צבת ים עולה לחוף בשעות הלילה, יש להתרחק, לא לצלם בפלאש ולדווח למוקד רט"ג.