במשרד האנרגיה רוצים לרצף את גבולות מדינת ישראל בפאנלים סולאריים. השר אלי כהן ביקש מהצוותים המקצועיים במשרד לגבש תוכנית להקמת שדות סולאריים לאורך כל הגבולות היבשתיים של ישראל. אבל לאור המצב הביטחוני בצפון ובדרום, לא ברור איך אפשר לעשות זאת.
לא מדובר ברעיון חדש, אבל בהחלט מדובר בתוכנית גרנדיוזית. במועצה האזורית אשכול ביקשו לפני מתקפת הטרור ב-7 באוקטובר לקדם תוכנית להקמת שדה סולארי לאורך הגבול עם רצועת עזה. ראש המועצה האזורית שער הנגב לשעבר, אופיר ליבשטיין ז"ל, שנפל בקרבות בכפר עזה, תמך בתוכנית. זאת, מתוך מחשבה שגם הפלסטינים ייהנו מהחשמל הירוק.
2 צפייה בגלריה
אנרגיה פוטו וולטאית
אנרגיה פוטו וולטאית
אנרגיה פוטו וולטאית
(צילום: shutterstock)
במשרד האנרגיה בחנו את שימושי הקרקע השונים לאורך כל הגבולות היבשתיים במדינה, ברוחב של כ-1.1 ק"מ מקו הגבול עם לבנון, סוריה, ירדן ומצרים, ומצאו כי לישראל פוטנציאל של כ-50 אלף דונם להקמת שדות סולאריים לאורך הגבולות היבשתיים של המדינה.
לפי בדיקה ראשונית עולה כי היקף השטחים שניתן להקים בהם תשתיות סולאריות בגבול הצפון הם כ-9,307 דונם, מתוכם 6,945 חשודים במיקוש. ואילו בדרום המספר עומד על כ- 42,877 דונם, כולל בגבול מצרים וירדן. במשרד אומרים כי מדובר בפוטנציאל ייצור של עד 6 גיגה וואט חשמל מאנרגיה סולארית.
בבדיקה עצמה הוסרו קרקעות שלהם שימושים שונים, בין היתר שמורות טבע, יערות, נחלים, חופים, שמורות נוף, שטחים המיועדים לבינוי, שטחי מערכת הביטחון, שטחים בעלי שיפוע, שטחים בנויים למבנים, מאגרים, מגורים ותעשייה, ועוד. כמו כן, נגרעו שטחים של מרחבים ומסדרונות אקולוגיים, שטחים בעלי רגישות נופית, ושטחים לשימור משאבי קרקע. בנוסף, הוסרו שטחים עם גידולים חקלאיים ושטחי כרייה וחציבה.
מדובר בבדיקת היתכנות בלבד, אבל לאור הפלישה של מחבלי חמאס לישראל ב-7 באוקטובר והמצב הביטחוני בצפון, הסובל מירי בלתי פוסק של חיזבאללה ושיגור כטב"מים, לא ברור עד כמה התוכנית הזו בכלל ישימה.
משה דוידוביץ, ראש המועצה האזורית מטה אשר ויו"ר פורום קו העימות, אמר בתגובה כי "מדובר ברעיון שנמצא בחיתוליו ושצריך לבחון בזהירות רבה, מפני שהוא עלול בזמן מלחמה לשמש כר פורה לתקיפות מלבנון. מאידך חשוב לתת את הדגש על כך שצריך לחפש כל העת פתרונות לייצור מקורות הכנסה כדוגמת זה לישובי קו העימות".
חיים ילין, תושב קיבוץ בארי ומי שמשמש יועץ עסקי לחברת דוראל, אמר כי תוכנית כזו יש לעשות בגבולות שלום, כששני הצדדים יוצאים נשכרים. חברת דוראל היא אחת מקבוצות ההקמה וההפעלה של פרוייקטי אנרגיה מתחדשת הגדולות שיש. ילין, שהיה בעבר ראש המועצה האיזורית אשכול, אמר כי "צריך להקפיא את כל התוכניות האלה לחלוטין, ללא קשר לרווחיות. סולארי על גבולות מדינתי ישראל ניתן לעשות רק בגבולות שלום", הוא הבהיר.
ילין הוסיף: "ניתן לעשות כשיש היתכנות ששני הצדדים יכולים להרוויח. בשום פנים ואופן אי אפשר לעשות פרוייקטים כאלה בצד אחד, כשהצד השני רק יסתכל. בנוסף, צריך לפתח את האגרו-וולטאי. הבעיה שלנו כיום היא ההולכה. צריך להוליך את החשמל למוקדי הצריכה. ותשתיות ההולכה של אנרגיה הן של המדינה".
2 צפייה בגלריה
אלי כהן בריאיון לפודקאסט עם מורן אזולאי
אלי כהן בריאיון לפודקאסט עם מורן אזולאי
השר אלי כהן
השר כהן מסר כי "'במקום שבו תחרוש המחרשה היהודית את התלם האחרון, שם יעבור גבולנו', אמר טרומפלדור לפני יותר ממאה שנה. בשנת 2024 החדשנות והטכנולוגיה הן התשובה הציונית שלנו. הקמת שדות סולאריים לאורך גבולות ישראל תחזק את אחיזתנו בקרקע, תהווה מכשול נוסף בפני ניסיון חדירה של מחבלים, תגדיל את הביטחון האנרגטי של ישראל, תגביר את ייצור החשמל ותפחית את זיהום האוויר".