מדו"ח חדש של Climate Action Tracker (קואליציית מחקר המעקב אחר פעולה בנוגע לאקלים), שפורסם אמש (יום ג'), עולה כי גם אם ההבטחות של מנהיגי העולם להתמודדות עם שינויי האקלים בעשור הזה יתממשו - כדור הארץ יתחמם ב-2.4 מעלות עד סוף המאה, לעומת המצב במהפכה התעשייתית. בריאיון לאולפן ynet התייחס ד"ר עמיר גבעתי, מומחה לאקלים מאוניברסיטת תל אביב, להשלכות מכך שכוכב הלכת שלנו יתחמם ברמה כזו. בינתיים בוועידת האקלים בגלזגו פורסמה טיוטת החלטה, אך היא צפויה לעבור עוד שינויים. ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון, שב לסקוטלנד והפציר במנהיגי העולם לנקוט בצעדים שאפתניים יותר כדי לעצור את התחממות כדור הארץ.
ריאיון עם מומחה האקלים, ד"ר עמיר גבעתי
(צילום: שמוליק דודפור)


ד"ר גבעתי הסביר בתחילת הריאיון על המחקר, שהגיע למסקנה המדאיגה: "צוות שעובד עבור האו"ם למעשה סיכם את כל הבטחות המנהיגים בשבוע האחרון, עשה חישוב והגיע למסקנה שלא נעמוד ביעד של 1.5 מעלות, גם לא 2 מעלות - וכמו שצוטט צפויה התחממות של 2.4 מעלות, יש אפילו הערכות שאומרות 2.7 מעלות".
הוא אמר כי יהיו אזורים שיתחממו בצורה קיצונית בהרבה, כיוון שהדו"ח מתייחס לטמפרטורה הממוצעת בכדור הארץ. "באזור הקטבים מדובר על 5-4 מעלות. וכנראה גם אצלנו. הצוות הזה לא חישב עבור ישראל. עבור ישראל יש אי ודאות יותר גדולה. ראינו שהאזור שלנו מתחמם יותר מהממוצע, לכן צריך להניח שההתחממות באזור הזה של המזרח התיכון תהיה יותר גבוהה מ-2.4 עם כל ההשלכות של הדבר".
ד"ר גבעתי אמר שהעשור הקרוב הוא קריטי במניעת התחממות כדור הארץ. "הפעולות, שעליהן מדובר בגלזגו מכוונות ל-2030", הוא אמר. "הפרסום הזה יצא בעקבות ההערכה שסין לא תרתם למאמץ הזה עד 2030 ולכן זה יהיה יותר גבוה. הפעולות שנעשה בעשור הקרוב הן אלה שישפיעו עד סוף המאה ה-21. הערך של התחממות של 2.4 מעלות מתייחס לסוף המאה, אז אם שמים את זה על ציר הזמן אנחנו לא נתחמם ב-2.4 מעלות עד 2030, אבל כל מה שנעשה בעשור הזה ישפיע על המשך המאה".
2 צפייה בגלריה
סרטון על התחממות כדור הארץ, שהוקרן בוועידה
סרטון על התחממות כדור הארץ, שהוקרן בוועידה
סרטון על התחממות כדור הארץ, שהוקרן בוועידה
(צילום: רויטרס)


ומה יהיו ההשפעות של ההתחממות עד סוף המאה? ד"ר גבעתי: "הצפי הוא שבגלל שלא נעמוד ביעדים עד 2030, אז כבר נאבד את האפשרות לעצור את הקצב של העלייה. ולכן איפשהו עד סוף המאה נעלה ב-2.4 מעלות, שזה יגרום להמסת הקרחונים, לגלי חום קיצוניים, לשריפות ולהצפות. היינו אופטימיים בשבוע שעבר, אך בסופו של דבר באו החישובים המעודכנים האלה".
בעשרת הימים הראשונים של חודש נובמבר לא ירד גשם ונראה כי גם הימים הקרובים לא צפוי גשם. ד"ר גבעתי התייחס להשפעה של שינויי האקלים על ישראל כבר היום. "אם פעם זה היה חריג והיינו עושים אייטמים מ-32.5 מעלות, אז אתמול היינו עם 32.5 מעלות בנובמבר, זה יהפוך להיות השכיח", הוא אמר. "זה בדיוק המסר. ופה אני מצטט את מזכ"ל האו"ם, זה בדיוק מה שהוא אמר, 'החריג יהפוך להיות שכיח'. אז, כן, בנובמבר נדווש עם מכנסיים קצרים ופתאום אולי כמה ימים אחרי זה תבוא הצפה מאוד מאוד קיצונית. זה בדיוק הצפי. ההקצנה הזאת צפויה ב-2030, יכול להיות קצת לפני קצת אחרי, אנחנו ככה נמצא את עצמנו יום אחד עם מעל 30 מעלות ויום אחרי עם הצפות, כמו שאנחנו רואים במדינות אחרות. זה משהו שעכשיו צריך להתכונן אליו".
2 צפייה בגלריה
מיצג בוועידת האקלים
מיצג בוועידת האקלים
מיצג בוועידת האקלים
(צילום: רויטרס)
הוא אמר שיהיו פחות ימים גשומים, אך בימים בהם יירד גשם - הוא יהיה עוצמתי בהרבה. "התפרסם מחקר חדש של קבוצה אירופית, יחד עם קבוצה מהאוניברסיטה העברית, שהראתה שכמות הגשם תישאר אותו דבר - 500 מ"מ בתל אביב. אבל מספר ימי הגשם יצטמצם, העונה הגשומה הולכת ומתקצרת, אנחנו כמעט באמצע נובמבר וגשם אין. ואז אירועי גשם יהיו הרבה יותר קיצוניים. יהיו אלימים, אני ממש קורא לזה אלימים, מסכני חיים, אי אפשר להגיד את זה אחרת. ראינו את זה בשנה שעברה בערים בשפלה, זה הצפי, זה יילך ויקצין וחייבים היום להתכונן".
ויש קצת חדשות מרגיעות, לפחות עבור ישראל. בניגוד למדינות האיים, כמו טובאלו וברבדוס, ערי החוף בישראל לא יוצפו במאה הקרובה לפחות. "ראינו את המייצג של האיים באוקיינוס השקט באזור של אוסטרליה, ששר החוץ של טובאלו התראיין כשאר הוא נמצא בתוך המים. אז הם באמת הרבה יותר רגישים לעליית מפלס מי הים", אמר ד"ר גבעתי. "זה גם ישפיע על אזור הים התיכון. מפלס הים התיכון כבר עלה ב-8 ס"מ בעשורים האחרונים. 8 ס"מ נשמע מעט, אבל זה גבוה. הקצב הזה צפוי להמשיך בשנים הקרובות, אנחנו אמורים להגיע לקראת אמצע המאה לעלייה של עוד 30-20 ס"מ, זה אומר שכל התשתיות לאורך החוף, מתקני התפלה, גז, חשמל, אנרגיה - צריכים להתכונן לעלייה של מפלס הים. זה לא שתל אביב לגמרי תוצף ביום אחד, אבל זה תהליך הדרגתי וודאי. כי פה יש קשר של פיזיקה, חם יותר, אז הים עולה ולכן מפלס הים עולה בקצב של כמה ס"מ למשך כמה שנים. אנחנו רואים מה זה עושה באוקיינוס השקט, זה יגיע גם לכאן, לא בשנה אחת, לא ביום אחד, זה לא כמו אותם אירועים של גשם שככה מהיום למחר. אבל כל מי שמתכנן תשתיות בקו החוף באזור תל אביב צריך לקחת בחשבון שמפלס הים עולה לאט, אבל בטוח".