כדור הארץ מתחמם - והקרחונים נמסים בקצב מהיר מתמיד: הקרחונים בשווייץ רשמו השנה את שיעור ההמסה השני הגרוע ביותר שלהם בכל הזמנים. השנה שעדיין מחזיקה בשיא השלילי היא 2022. בשנתיים האחרונות איבדו הקרחונים בשווייץ 10% מנפחם. כך הודיע אתמול (יום ה') מרכז הניטור GLAMOS.
הקרחונים בשווייץ נמסים בקצב מהיר
(צילום: רויטרס)

הקיץ האחרון היה החם ביותר מאז החלו המדידות בשווייץ. לפי הנתונים בשנתיים האחרונות איבדו הקרחונים בשווייץ מנפח הקרח שלהם כמו בשלושת העשורים שלפני 1990. ב-GLAMOS אמרו כי זהו מצב קטסטרופלי.
"השנה הזו הייתה מאוד בעייתית לקרחונים כי היה ממש מעט שלג בחורף, והקיץ היה חם מאוד", אמר מתיאס הוס, שעומד בראש מרכז ניטור הקרחונים בשווייץ(GLAMOS). "השילוב של שני הגורמים הללו הוא הגרוע ביותר שיכול לקרות לקרחונים".
יותר ממחצית מהקרחונים באלפים נמצאים בשווייץ, שם הטמפרטורות עלו פי 2 מהממוצע העולמי עקב שינויי אקלים, הנגרמים בשל פליטת גזי חממה לאטמוספרה על ידי בני אדם. במרכז הניטור אמרו כי גם עונת הפשרת הקרחונים בקיץ החלה מוקדם מהרגיל וגם הסתיימה מאוחר יחסית. דבר שהגדיל את אובדן הקרחונים.
3 צפייה בגלריה
אובדן גדול של קרח בשנתיים. האלפים בשווייץ
אובדן גדול של קרח בשנתיים. האלפים בשווייץ
אובדן גדול של קרח בשנתיים. האלפים בשווייץ
(צילום: REUTERS/Denis Balibouse)
בחודש אוגוסט, שבו היה שיא ההמסה, שירות מזג האוויר השווייצרי אמר כי הגובה שבו קופאים המשקעים הגיע לשיא חדש - 5,289 מטרים, מדובר בגובה יותר מאשר המון בלאן (שנמצא בצרפת ובאיטליה). אגב, השיא בשנה שעברה עמד על 5,184 מטרים.
תמונות שפרסם הוס ברשתות החברתיות, במהלך מסעות איסוף נתונים שערך בשבועות האחרונים, הראו לראשונה על שיא של אגמים חדשים שנוצרים ליד לשונות קרחונים, זרמי מים במערות קרח וסלע חשוף מבצבץ מתוך קרח מתדלדל. במקומות מסוימים, גופות שאבדו לפני זמן רב נמצאות, כיוון שיריעות הקרח התכווצו.
3 צפייה בגלריה
קרחון שנמס באלפים שבשוויץ
קרחון שנמס באלפים שבשוויץ
פעם היה פה קרחון. אזור באלפים שבשוויץ
(צילום: REUTERS/Denis Balibouse)
3 צפייה בגלריה
מודדים את הקרח
מודדים את הקרח
מודדים את הקרח
(צילום: REUTERS/Denis Balibouse)
"אנחנו באמת מאבדים את הקרחונים הקטנים", אמר הוס. "שארית הקרח הופכת להיות מכוסה על ידי סלעים ופסולת, אזורים שהיו מכוסים שלג וקרח במהלך המאות והעשורים האחרונים הופכים רק למדרונות שחורים, שמסוכנים בגלל נפילת סלעים".
במקומות מסוימים נאלצה GLAMOS להפסיק את הניטור. "סגרנו את אחת מתוכניות הניטור שלנו על קרחון קטן במרכז שווייץ, כי המקום פשוט הפך להיות מסוכן מדי למדוד", אמר הוס. "הקרחון הפך לקטן מאוד ולכן הוא לא מייצג".