משבר האקלים מביא מדינות רבות לעבור לאנרגיית רוח, וגם בישראל מנסים לקדם את הנושא באמצעות טורבינות ברמת הגולן. עד כאן טוב ויפה. אלא שישנו חשש שהתוספת המתוכננת של טורבינות לחוות הטורבינות שבעמק הבכא, עלולה לסכן בעלי חיים רבים בסכנת הכחדה.
3 צפייה בגלריה
חוות טורבינות רוח ברמת הגולן
חוות טורבינות רוח ברמת הגולן
חוות טורבינות רוח ברמת הגולן
(צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע)
חברת אנלייט, האחראית על מספר פרוייקטים של אנרגיית רוח בצפון, הגישה בקשה להוספת 11 טורבינות לחוות הטורבינות בעמק הבכא. מחר (יום ב') יתקיים בוועדה לתשתיות לאומיות דיון בבקשה, שמעורר זעם בארגוני הסביבה.
בחוות הטורבינות הקיימות בסירין ובגלבוע נפגעו קרוב ל-70 מעופפים, בהם חיוואים, דיות שחורות, עפרונים, חוחיות, בזים ועטלפים. עם זאת, ייתכן שהמספר גבוה בהרבה. גם בחוות הטורבינות בעמק הבכא, אותה מבקשת אנלייט להגדיל, נפגעו כבר עשרות עופות. בחודשים פברואר, מרץ, אפריל ומאי נפגעו למעלה מ-45 עופות, בהם בז מצוי, חיוויאים, שליו, ברכיה, נץ מצוי ועוד.
בימים האחרונים נודע כי ניסוי בפרויקט חוות הטורבינות "רוח בראשית" שבגולן, גם הוא של חברת אנלייט, עלול להעמיד את אוכלוסיית הנשרים והרחמים בסכנה. במסגרת הניסוי, על היזם להפעיל מערכת מכ"מים בתחנה למשך שנה שלמה לפני שהיא תופעל. כך ניתן לבחון את היכולת של היזם להגן על בעלי הכנף, בפרט על נשרים ורחמים שנמצאים בסכנת הכחדה.
3 צפייה בגלריה
טורבינות רוח ברמת הגולן
טורבינות רוח ברמת הגולן
טורבינות רוח ברמת הגולן
(צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע)
אלא שברשות הטבע והגנים הודיעו כי הניסוי היה כמעט כישלון חרוץ ואף עוף לא זוהה. יהושע שקדי, המדען הראשי של רשות הטבע והגנים, כתב לחברי הוועדה לקראת הדיון מכתב שבו הוא הביע דאגה עמוקה בעקבות הניסוי. "התוצאות של הניסוי ברבעון הראשון של 2022 חמורות ביותר", הוא כתב. "בניסוי, שהתבצע בשיתוף פעולה עם אנלייט והרשות, המערכת לא הצליחה לזהות את העופות הממושדרים בטווח של 600 ו-2,000 מטר מהחווה. להבנתי, מדובר בכישלון, לפחות בשלב זה".
לדברי שקדי "זוהי עדות חותכת לכך, שקיים סיכון ממשי לפגיעה משמעותית, החורגת מערכי הסף שנקבעו עבור נשרים ורחמים, שני מינים בסכנת הכחדה קריטית... חשוב ביותר לזכור, שכרגע רק מתרגלים את משטר ההפעלה על יבש, הרי שהמבחן האמיתי, יהיה בהפעלה בפועל".
ברשות אמרו כי רק בעוד חמש שנים, כאשר החווה תפעל במשך מספר שנים ויצטבר מספיק מידע על הפגיעה בבעלי כנף, יוכלו המדענים להבין האם מערכת הניטור אכן עובדת, או שמא מדובר יהיה במהלך שיזרז את ההכחדה של העופות בישראל. "הוספת עוד טורבינות בגולן, צפויה להחמיר עוד יותר את הסיכון הממשי", נטען. שקדי הוסיף שכולו תקווה שהמערכת בסופו של דבר תצליח. כך, ניתן יהיה לקדם את ענף אנרגיית הרוח ובמקביל לשמור על בעלי הכנף של ישראל.
3 צפייה בגלריה
פגר של בז מזוי ליד טורבינות רוח בגלבוע
פגר של בז מזוי ליד טורבינות רוח בגלבוע
פגר של בז מזוי ליד טורבינות רוח בגלבוע
(צילום: רשות הטבע והגנים)
בחברה להגנת הטבע הביעו התנגדות נחרצת לתוספת של 11 טורבינות. דן אלון, סמנכ"ל שמירת סביבה וטבע, פנה ליו"ר הות"ל והתריע כי לחוות טורבינה חדשות עלולות להיות השלכות הרות אסון לטבע הישראלי. "הניסוי בחוות הטורבינות בתל פארס, נוחל כישלון, נקודה", הוא כתב. "מערכת ההתרעה לא מצליחה לאתר את מרבית הנשרים והרחמים אשר נכנסים לשטח החווה. אם החווה הייתה פעילה, היינו עלולים לחזות בפגיעות קשות בשני מינים אלה, הנמצאים בסכנת הכחדה. לצערי, הנתונים הללו לא מפתיעים אותנו. כבר לפני כמה שנים התרענו כי הקמת חוות טורבינות רוח, עלולה להביא לפגיעה קשה בבעלי כנף, ובפרט במינים בסכנת הכחדה. לאור הנתונים הקשים הללו, החברה להגנת הטבע קוראת למוסדות התכנון, 'לא לאשר תכניות נוספות לטורבינות רוח ולא לאפשר לחוות תל פארס להתחיל לפעול, עד אשר יוכח, למעלה מכל ספק, כי היא לא תפגע בשום נשר ורחם".
מחברת אנלייט נמסר בתגובה: "פרויקט רוח בראשית הוא אחד מהמיזמים הסביבתיים המתקדמים ביותר בישראל. הפרויקט תוכנן לשלב בין ייצור אנרגיה ירוקה בהיקף חסר תקדים שיספק את מלוא הצריכה של למעלה מ-70,000 משקי בית במדינת ישראל, לבין הגנה על בעלי כנף באמצעות משטר הפעלה הכולל מערך טכנולוגי ואנושי מהמתקדמים בעולם. מודל דומה מיושם במדינות המפותחות, לעתים באזורים עם כמות דורסים גדולה בהרבה, ונוחל הצלחה כבירה. אנו סמוכים ובטוחים, כי יחד עם רט"ג משטר ההפעלה יוכתר כהצלחה ויעמוד בכל היעדים שהוצבו לו, כך שישראל תוכל להשתייך למועדון המדינות המתקדמות בהן מקדמים אנרגיות מתחדשות ומגינים על הסביבה".