המאבק נגד הפגיעה בנוף המדברי - הצליח ועתה רואים את תוצאות המאבק בשטח: חברת החשמל, בתיאום עם רשות הטבע והגנים, החלה הבוקר (יום א') בישורת האחרונה של העבודות להטמנת קו המתח העליון הישן ממצפה רמון לפארן, שחלקו ממוקם במכתש רמון.
2 צפייה בגלריה
פירוק אחד מעמודי החשמל
פירוק אחד מעמודי החשמל
פירוק אחד מעמודי החשמל
(צילום: יוסי וייס, חברת החשמל)
בחברת החשמל אמרו כי לקו החשמל חשיבות אסטרטגית בהולכת חשמל לדרום הארץ עד אילת, וכן לקליטת אנרגיות מתחדשות. מחברת החשמל נמסר כי עבודות ההטמנה שבוצעו עד כה בהנחיה מקצועית של רשות הטבע והגנים, נעשו בצורה מוקפדת, תוך שיקום סביבתי, עד שקשה להבחין כלל שנעשו שם עבודות להנחת הקו התת-קרקעי.
העבודות במקטע שהחל היום כוללות פירוק 13 עמודים לאורך 2.8 ק"מ, שהצפי לסיום הפרויקט הוא יוני 2024. עם תום עבודות ההטמנה, יפורק הקו העילי כשכל שטחי העבודות שיידרשו עבור הטמנת הקו ופירוק הקו העילי ישוקמו. מחברת החשמל נמסר עוד כי הם ימשיכו לפתח את רשת ההולכה תוך דיאלוג רצוף עם גורמי המקצוע במטרה למזער את הפגיעה בנופי הארץ.
2 צפייה בגלריה
קו המתח העליון החדש במכתש רמון
קו המתח העליון החדש במכתש רמון
קו המתח העליון החדש במכתש רמון
(צילום: שרון פישר)
המאבק של הארגונים הירוקים החל כש-15 עמודי מתח גבוה הוצבו לפני כשנתיים באזור מכתש רמון. תושבים האזור ותיירנים מחו על הפגיעה בנוף הטבעי ואומרים כי העמודים הקודמים היו קטנים ולא בולטים. עמודי החשמל הוצבו במסגרת תוכנית של חברת חשמל, המאפשרת הקמת קו בתחום המכתש מצפון לכביש 40 , על מנת להחליף קו קיים בתוך המכתש מדרום לכביש 40 באזור רגיש.
מכתש רמון, שהינו המכתש האירוזי (שמקורו כתוצאה מפעולות סחיפה ולא ממטאוריטים) הגדול בעולם, הוא חלק משמורות הטבע מצוק הצינים והר הנגב ומעליו מתנשא מרכז המבקרים מכתש רמון. נופו של המכתש, שמתפרס על אורך של כ-40 ק"מ, רוחב מרבי של כ-9 ק"מ ועומק מרבי של כ-350 מטר, נחשב לייחודי בעולם וכאחד מאתרי הטיולים הפופולריים בישראל.