(צילום: סטס קופולו)


נפתח את מבזק החדשות הטובות עם תגלית נדירה בים סוף: בריכות מי מלח נדירות התגלו לאחרונה במפרץ אילת (או כפי שהוא נקרא על ידי החוקרים מפרץ עקבה). מי שמצא את התגלית המופלאה הזאת הם חוקרים בבית הספר למדעי הים באוניברסיטת מיאמי.
האגמים התת-ימיים המלוחים הללו טומנים בחובם סודות על הדרך, שבה נוצרו האוקיינוסים על פני כדור הארץ, והם גם מציעים רמזים לחיים על כוכבי לכת אחרים.
האגמים המלוחים הללו התגלו כ-1,770 מטרים מתחת לפני הים, באמצעות רכב תת-ימי המופעל מרחוק. "הגילוי שלנו על קהילה עשירה של חיידקים ששורדים בסביבה קיצונית, יכול לעזור להתחקות אחר גבולות החיים במקומות אחרים במערכת השמש", מספר אחד הפרופסורים שהשתתפו במחקר.
3 צפייה בגלריה
התגלית במפרץ אילת
התגלית במפרץ אילת
התגלית במפרץ אילת
(צילום: אוניברסיטת מיאמי)
מסתבר שלמרות מה שאנחנו חושבים כשאנחנו מדמיינים את בריכות המלח בים המלח – הבריכות שנמצאו בים האדום שופעות חיים. אגב, הבריכות התגלו בחמש הדקות האחרונות של משימה שנמשכה 10 שעות.
וכעת, נשארים מתחת למים, עם פינתנו – מה זה? ובכן, אלו עוברים של כוכב ים. מלבד העובדה שהם רוקדים בצורה מעגלית מסונכרנת מושלמת בתוך המים, התנועה שלהם מעוררת את תשומת ליבם של החוקרים.
3 צפייה בגלריה
עוברים של כוכבי ים
עוברים של כוכבי ים
עוברים של כוכבי ים
(צילום: Nature)
מדוע? כי התבנית המדויקת שלהם, החוזרת על עצמה, מזכירה אטומי פחמן, אלא שהם אינם אטומים או כל סוג של חומר דומם הנשלט על ידי כוחות פיזיקליים – הם כוכבי ים חיים, הנעים בעצמם.
במאמר חדש, שפורסם ב-Nature, נטען כי הגמישות המוזרה הזאת היא "תופעה יוצאת דופן שלא דווחה מעולם". עוד יש הרבה לחקור, וגם הקיים מוטל בין תיאוריה לפרקטיקה, ולמרות שיש עדיין דרך ארוכה - כפי שאומרים ב-MIT, יהיה מעניין לנסות ולבחון בעתיד את התנועתיות הזאת, גם על "נחיל של רובוטים" לדוגמה.
ומכוכבי ים - לפילים. מחקר חדש קובע כי תמיכה ועידוד חברתי עוזרים לפילים להתמודד עם אובדן של קרוב משפחה. פילים יתומים צעירים היו חלק ממחקר שניתח כיצד לחץ הורמונלי משפיע עליהם. המטרה הייתה לחשב את ההשפעה הפיזית של אובדן לאורך תקופה ארוכה. לפילים עם "חברים" בגילים שלהם, היו רמות לחץ נמוכות יותר.
הממצאים מצביעים על כך שתמיכה חברתית עשויה להפחית את הלחץ הנגרם מאובדן האם. כפי שנוסח במחקר - ליחסים הללו יש השפעות פיזיולוגיות. גם על חיות אינטליגנטיות כמו פילים, משפחה קרובה וחברים עשויים להשפיע.
3 צפייה בגלריה
עדר פילים
עדר פילים
עדר פילים
(צילום: ג'נה פרקר, מתוך המחקר)
החוקרת שערכה את המחקר עקבה אחרי קבוצות של פילים אפריקנים לאורך יותר משנה. היא נאלצה להסתכל ולחכות שכל פרט שהשתתף במחקר שלה יעשה צרכים, כדי שהיא תוכל להתקרב ולקבל דגימות לניתוח. כך היא ועמיתיה הצליחו לחקור 25 פילים יתומים, ו-12 לא יתומים בגילים דומים, ולהגיע למסקנות הללו.
היום אנחנו חוגגים את המבזק ה-300 של החדשות הטובות, פינה שהחלה לפני כשנתיים וחצי. אנחנו בוחרים עבורכם את הסיפורים שירגשו אתכם, שילהיבו אתכם, וכמובן גם שיעניינו אתכם. כך נעשה היום, וגם בעתיד.
מבזק החדשות הטובות מתפרסם בימים ראשון, שלישי וחמישי