מין טורף חדש התגלה במקום העמוק והחשוך ביותר באוקיינוס השקט. יש לו אף ארוך ומחודד, זוג עיניים שחורות ובולטות, וזנב ארוך ומגושם. זהו המין החדש מסדרת הכימראים, שזכו לשם המרתיע "כרישי רפאים".
הדג הטורף התגלה בעומק של כ-1,200 מטרים, סמוך לאוסטרליה וניו זילנד, על ידי חוקרי מהמכון הלאומי לחקר מים ואטמוספרה (NIWA) שבסיסו בוולינגטון שבניו זילנד.
1 צפייה בגלריה
מין חדש של כריש רפאים, שהתגלה באוקיינוס השקט, ונחשב ייחודי לאוסטרליה וניו זילנד
מין חדש של כריש רפאים, שהתגלה באוקיינוס השקט, ונחשב ייחודי לאוסטרליה וניו זילנד
מין חדש של כריש רפאים, שהתגלה באוקיינוס השקט, ונחשב ייחודי לאוסטרליה וניו זילנד
(צילום: National Institute of Water and Atmospheric Research)
הכירמאים מותאמים פיזיולוגית לתנאי המחייה בעומק האוקיינוס, שם הם צדים את טרפם, בין היתר ממיני סרטנאים (תת-מערכה במערכת פרוקי-רגליים), מתוך האפלה ששוררת במעמקים, שכן יש ביכולתם להעמיק עד ל-2,600 מטרים מתחת לפני האוקיינוס.
עורם של כרישי הרפאים נטול קשקשים והשלד שלהם עשוי כולו מסחוס. הם חלק מקבוצת דגים שהשלדים שלהם עשויים כולו מסחוס. "את כרישי הרפאים, כמו המין החדש שהתגלה, ניתן למצוא במידה רבה בקרבת קרקעית האוקיינוס", אמרה ל-AFP ד"ר בריט פינוצ'י מהמכון הלאומי לחקר מים ואטמוספרה, שהעניקה למין החדש את השם המדעי "Harriotta avia" לזכרה של סבתה, שתמכה בה בדרך החיים המקצועית שבחרה לעצמה.
"בית הגידול שלהם מאתגר מאוד ומקשה לחקור ולנטר אותם, מה שמסביר את הסיבה לכך שאין בידינו מידע רב על הביולוגיה או איום ההכחדה שלהם, מה שהופך תגליות מסוג זה למרגשות אפילו יותר", הוסיפה ד"ר פינוצ'י.
בעבר סברו כי הדג בעל המראה החיצוני המפחיד הוא חלק ממין יחיד בתפוצה עולמית, עד שהתגלה כי הוא שונה מבחינה גנטית ומורפולוגית מקרוביו, וחי אך ורק במימיהן של אוסטרליה וניו זילנד.
מדובר במפגש יוצא דופן עם מין שלא פשוט לעקוב אחריו ולתעד אותו, מה שמסביר את מיעוט המקרים, כמו זה שבו כריש רפאים אחד תועד בעודו שוחה מול חופי קליפורניה בשנת 2017. תגליות מסוג זה הן קריטיות, מכיוון שהן מאפשרות לחקור לעומק את האופן שבו כריש הרפאים חי, מה שעשוי לסייע בתורו גם להבנת הדרכים הטובות ביותר להגן עליו, לרבות מיניו השונים.