סופת ההוריקן מילטון מתקרבת למפרץ טמפה, אזור שלא ספג פגיעת הוריקן גדולה כבר 103 שנה. הסופה, שהפתיעה את המומחים במסלול הלא שגרתי שהיא עוברת ובמהירות התעצמותה, עלולה להביא הרס נרחב לאזורים שטרם התאוששו מזה שזרעו הוריקן "הלין" שפקד את האזור רק לפני 12 יום והוריקן "איאן" שהיכה בפלורידה לפני כשנתיים. המוני תושבים בחוף המערבי של פלורידה נקראו על-ידי הרשויות לעזוב את בתיהם.
ההוריקן המפלצתי "מילטון" בדרך לפלורידה - ראיון אולפן עם פרופ' דניאל רוזנפלד, פרופסור למדעי האטמוספירה, האוניברסיטה העיברית
(צילום: ירון ברנר)

פרופ' דניאל רוזנפלד, מומחה למדעי האטמוספירה מהאוניברסיטה העברית בירושלים, דיבר בריאיון ל-ynet על הנזקים שעלולים להתרחש באזור שבו יכה ההוריקן. "הרוחות יגיעו שם לעוצמה של כ-175 קמ"ש. אבל הסכנה העיקרית היא בכך שהרוח עורמת את מי הים וגורפת אותם אל היבשה. הים הסוער הזה תחת רוחות כל כך חזקות יפלוש למרחק של כ-10 קילומטר פנימה לתוך היבשה, והאזור עם הסכנה הגדולה ביותר, המאוים הוא פורט מאיירס, שזאת עיר בגודל של כ-100 אלף תושבים, בצד המערבי של פלורידה מול מיאמי. תארו לעצמכם עיר שמכוסה בחמישה מטר עומק של מי ים, סוערים, אין שום סיכוי לשרוד שם אחרי הסופה הזאת", הוא אמר.
הוא דיבר על ההבדל בין הוריקן מילטון להוריקנים אחרים שפקדו את פלורידה בשנים האחרונות. "מילטון היא סופה שהתעצמה במהירות תוך 24 שעות, מסופה שהיא לא נחשבת כהוריקן לסופה בעלת העוצמה המקסימלית - חמש בדרגת סימפסון ספיר", הוא אמר.
3 צפייה בגלריה
תצלום לוויין של סופת ההוריקן מילטון בדרך ל פלורידה
תצלום לוויין של סופת ההוריקן מילטון בדרך ל פלורידה
תצלום לוויין של סופת ההוריקן מילטון בדרך ל פלורידה
(צילום: AFP PHOTO / NOAA / RAMMB)
פרופ' רוזנפלד אמר כי המים החמים באזור גרמו להתעצמות הסופות האחרונות: "היא ניזונה מטמפרטורות חריגות של מי ים. הדלק או האנרגיה שמזינה את הסופות זה טמפרטורות מי הים הגבוהות, ועכשיו הן בשיאן, בסוף הקיץ, בתחילת הסתיו. בנוסף לזה, ישנה אנומליה שהטמפרטורות של מי הים במפרץ מקסיקו גבוהות בכשתי מעלות מהמצב הממוצע לעונה הזאת, וזה מסביר את צבר הסופות האחרון".
לדבריו, יש קשר ישיר לעליית הטמפרטורה העולמית כתוצאה ממשבר האקלים, שכאמור מתבטאת גם בעליית הטמפרטורה של מי הים. "הטמפרטורה יותר גבוהה, ישנה יותר לחות והלחות האטמוספרית, כאשר היא מתעבה ויוצרת ענני סופה, זה בעצם השחרור של האנרגיה שמניעה את הרוחות בסופה", אמר פרופ' רוזנפלד. "בנוסף לכך, כאשר יש יותר לחות באטמוספרה, ישנם גם יותר משקעים. והלין, הסופה האחרונה, הנזק העיקרי שלה לא היה בעוצמת הרוחות, אם כי הרוחות גם היו קטלניות, אלא בכמות הלחות שהיא הסיעה לתוך יבשת צפון אמריקה, הרחק מהחוף והורידה שם עד כמטר של משקעים, שגרמו לשיטפונות קטלניים, שגרמו למותם של 230 בני אדם".
3 צפייה בגלריה
הוריקן מילטון ממגנים בתי עסק ובתים ב פלורידה ארה"ב
הוריקן מילטון ממגנים בתי עסק ובתים ב פלורידה ארה"ב
נערכים להוריקן בפלורידה
(צילום: Elizabeth RUIZ / AFP)
3 צפייה בגלריה
הוריקן מילטון מקסיקו
הוריקן מילטון מקסיקו
הוריקן מילטון במקסיקו
(צילום: REUTERS/Lorenzo Hernandez)
הוא אמר כי בעתיד, כתוצאה מהתחממות כדור הארץ, הנגרמת מפליטת גזי חממה על ידי בני אדם, נראה סופות עוצמתיות כמו זו. ,התחזיות האקלימיות הן שלמרות שתדירות ההוריקנים לא תשתנה, העוצמה שלהם תלך ותעלה, ובהתאם גם מידת הנזקים וההרסניות שלהם", אמר פרופ' רוזנפלד.