קק"ל (קרן קיימת לישראל) החליטה לנטוע יער בשטח טבעי באזור ראש העין, שאותו הם הגדירו הם בעצמם כשטח איכותי ביותר מבחינה אקולוגית. מדובר בשטח בתה טבעי, שהוגדר כאזור ללא נטיעה. שטחי בתה הם שטחים שעיקר הצומח בהם הוא שיחים ועשבים נמוכים. מה שמיוחד בהם הוא היעדר העצים המיתמרים לגובה. בחברה להגנת הטבע מתנגדים לתוכנית, שעלולה לפגוע בבעלי חיים - גם כאלו שבסכנת הכחדה.
העיר ראש העין מקדמת בשנים האחרונות תנופת פיתוח עירונית אינטנסיבית, ולדבר השפעה משמעותית לגבי השטחים הפתוחים העוטפים אותה. לפי סקר של קק"ל משנת 2018, מדובר בשטחים בעלי ערכיות גבוהה, מלאים גם בצמחים נדירים. בין הצמחים הנדירים ניתן למצוא את הסחלב הקדוש, יסמין שיחני, סבונית השדות וסחלב פרפרני.
4 צפייה בגלריה
צבי באזור שבו מתוכננת נטיעה
צבי באזור שבו מתוכננת נטיעה
צבי באזור שבו מתוכננת נטיעה
(צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע)
בנוסף, מדובר בשטח רבייה, קינון ושיחור מזון, למיני עופות בסכנת הכחדה: עקב עיטי, פיפיון הרים, סלעית קיץ, מרוות איג ועוד 273 מיני צומח, 72 מיני עופות, מתוכם 12 בסכנת הכחדה ועוד 29 מיני פרפרים. שטחי הבתה מהווים עבור העופות הדורסים אתרי שיחור חשובים ביותר. היערות המחטניים מדרום לנחל שילה מהווים אתרי קינון פוטנציאלים.
השטח שאותו מתכוונת קק"ל לייער הוא אתר הטבע המגוון והערכי ביותר, כפי שעולה מסקר טבע עירוני של ראש העין עצמה. מדובר בנכס טבעי יוצא דופן לתושבי השכונות החדשות בעיר. בסקר הגדירו את השטח כראוי לשימור בתצורתו הטבעית. מדובר על מסדרון אקולוגי ארצי - חוליה מקשרת בין שמורת נחל שילה ובין גן לאומי מגדל צדק.
לפי התוכנית 1,300 דונם מהשטח מיועד לנטיעות. מדובר על כ- 80% משטח הבתה בתוכנית. החברה להגנת הטבע הציעו להגביל את הנטיעה לפס חיץ בצמוד לבתים הקיימים, כך שיישמר הנוף הטבעי הפתוח. אבל בקק"ל מתעקשים לטעת את היער, שכן לפי התמ"א (תוכנית מתאר ארצית) הוא מיועד לייעור.
4 צפייה בגלריה
אזור יער שילה
אזור יער שילה
אזור יער שילה
(צילום: ד"ר יואב פרלמן, החברה להגנת הטבע)
ענת גולד, מנהלת מרחב מרכז בקק"ל, הסבירה כי "המדינה החליטה באמצעות חוק התכנון והבניה איפה יהיה פיתוח, שטח חקלאי, פתוח או יער. מדובר בשטח שמיועד להיות יער בכל התוכניות. גם אם השטח לא נטוע הייעוד שלו הוא ייעור. בעבר המדינה נטעה כל כך הרבה, והיום אנחנו בין המדינות שמשתרכות מאחור בתחום, כשכל המדינות מחפשות שטחים בתוך העיר ובשוליים לנטיעות. רוב הנטיעה האינטנסיבית שתיעשה תהיה צמוד לבתים, עם קווי חיץ".
גולד הסבירה כי הדבר ייעשה תוך שמירה על שטחי השיחור של העופות הדורסים, וכי מרבית הנטיעות הן בשטחים מופרים.
אלא שבחברה להגנת הטבע חוששים כי תוכנית קק"ל לטעת יער על 80% מהשטח, תוך שינוי דרמטי של הנוף הטבעי, משמעותה הרס המערכת הייחודית של הבתה, ודחיקת המינים הייחודיים מהשטח. בנוסף, היער המוצע יקטע את המסדרון האקולוגי בצד הגבעות המזרחיות צפונה, ולכיוון גן לאומי מגדל צדק מערבה. מסדרונות אקולוגיים הם חיוניים לקיומה של מערכת אקולוגית בריאה, בהם חיות בר, צמחים ועוד.
4 צפייה בגלריה
עקב עיטי
עקב עיטי
עקב עיטי
(צילום: ד"ר יואב פרלמן, החברה להגנת הטבע)
4 צפייה בגלריה
חנקן אדום ראש
חנקן אדום ראש
חנקן אדום ראש
(צילום: ד"ר יואב פרלמן, החברה להגנת הטבע)
"מדובר על שטח ערכי, בצורה יוצאת דופן, נכס לתושבי אזור המרכז בכלל ולתושבי השכונות החדשות בראש העין, בפרט", אומרים בחברה להגנת הטבע. "אנו מצפים שכפי שהגבעות הדרומיות במודיעין, למשל, נשמרו והפכו לנכס טבעי של בתה טבעית, עבור תושבי העיר, כך גם ייעשה בראש העין, בשטח המדובר. נטיעה רחבת היקף, בשטח זה, תהרוס את המשאבים האקולוגיים הטבעיים בו, ותמיר את המערכת הטבעית, במערכת זרה למקום, תוך דחיקת המינים הטבעיים והנדירים הקיימים בו".
מקק״ל נמסר בתגובה: "מדובר בשטח עירוני המיועד ליער על פי התוכניות. יער זה עתיד לשמש לרווחת התושבים בשיתוף ובתמיכת עיריית ראש העין לפנאי ונופש, הצללה עירונית והשבחת הנוף באזור. בעבר השטח שימש כשטח אימונים צבאי עם פסולת בניין וסחף קרקע, ואילו תוכנית היער עתידה לטפל בכל אלו. בנוגע לערכי טבע, יש לציין כי נעשו סקרים מקדימים ועל בסיסם נבנתה התוכנית".