(צילום: שמוליק דודפור)


נפתח עם צילומים עוצרי נשימה של אחד מירחיו של מאדים שנצפה חולף בצורה מוזרה ומסקרנת על פני כוכב הלכת צדק. את היופי הזה נוכל לראות בזכות חללית קטנה במרחק של יותר מ-100 מיליון ק"מ מאיתנו, שהייתה במקום הנכון ובזמן הנכון, כדי לתעד את האירוע, שנחשב נדיר ויוצא דופן, כיוון שהירח דימוס חייב להיות בדיוק במסלול של הירחים האחרים. אז מה יש לנו שם? ליקוי חמה שכולל את הירח הקטן של מאדים, דימוס, וברקע צדק, עם ארבעת הירחים הגליליים שלו. זה רק נראה קרוב, אבל 745 מיליון קילומטרים מפרידים בין מאדים לשכן הענק.
3 צפייה בגלריה
ירח של מאדים
ירח של מאדים
ירח של מאדים חולף על פני צדק
(צילום: ESA)
אתם שומעים? חידה בת עשרות שנים הנוגעת למנגנון השמיעה האנושית נפתרה לאחרונה באמצעות לא פחות מ-60 מיליון תולעים עגולות. מה, איך ולמה? נסביר. מדענים הבינו לראשונה כיצד עובד מנגנון מולקולרי מרכזי מאחורי השמיעה שלנו, ובכך הם פתרו מבנה של חלבון מסתורי שנמצא בתוך האוזן הפנימית, המאפשר שמיעה בבני אדם.
כדי להגיע לממצאים הללו, הם גידלו עשרות מיליוני של תולעים זעירות ועגולות, שמשתמשות בחלבון דומה מאוד לזה של בני אדם, כדי לחוש מגע. מכיוון שלנו יש רק כמות זעירה של החלבון הזה בתוך האוזניים, החוקרים נאלצו לפנות למקור אחר ולצבור ממנו מספיק חלבון כדי ללמוד. הודות למחקר החדש, שפורסם ב-Nature, אנחנו יודעים עכשיו שהחלבון הזה פועל כתעלה הרגישה למתח, שנפתחת ונסגרת בהתאם לתנועת השערות בתוך פנים האוזן. השערות נעות ושולחות אותות חשמליים לעצב השמיעה וישר למוח, כדי להתפרש כקול. "התחום שלנו חיכה לתוצאות האלה עשרות שנים, ועכשיו אנחנו מתלהבים", מספרים מומחים, וכעת – בתחום מקווים שהתגלית תוכל בעתיד הקרוב לעזור לחוקרים לפתח טיפולים ללקויות שמיעה, ואלו חדשות טובות.
3 צפייה בגלריה
אוזן
אוזן
אוזן
(צילום: shutterstock)
ועכשיו, איך אתם מחנכים את הכלב שלכם? נראה שסגנון "ההורות" לחברים על ארבע, משפיע על איזה כלב הוא יגדל להיות, ככה לפחות עולה ממחקר חדש. בעלים שמגיבים ביותר תשומת לב להתנהגות ולצרכים של הכלב, יהפכו אותו ברוב המקרים להיות כלב חברתי, בטוח וחכם יותר.
3 צפייה בגלריה
כלב ובן אדם מיודדים
כלב ובן אדם מיודדים
כלב ובן אדם מיודדים
(צילום: Shutterstock)
לצורך המחקר, חוקרים גייסו 48 כלבים ובעלים, וביקשו מהם גם למלא סקר וגם לקיים שלושה מבחני התנהגות במעבדה שבמרכזם שאלת הסמכותיות מול המתירנות. הם מצאו שאכן סגנון חינוך ו"הורות" מנבא דפוסים של התנהגות וקוגניציה של כלבים. שזה מעניין כי הרבה בעלי כלבים נוטים להתייחס לחיות שלהם כמו לילדים קטנים, וכעת המחקר הזה מוכיח שאכן יש דמיון מבחינה תפקודית ורגשית לקשר בין הורה לילד שלו.