היום (ה') יוצאת לדרך "רפורמת החשמל", שהמשמעות שלה היא שכל צרכן בישראל יוכל ליהנות מהנחה של 20-5% בתעריף החשמל. מדובר למעשה באסדרה שנכנסה לתוקף כבר בינואר האחרון, במסגרתה יוכלו לראשונה צרכנים ביתיים לרכוש חשמל מספקי אנרגיה פרטיים, במקום מחברת החשמל. החידוש שנכנס כעת לתוקף הוא יישום החלטה של שר האנרגיה אלי כהן ממרץ האחרון, לפיה יוכלו כלל הצרכנים בישראל לעבור בין ספקי חשמל באופן חופשי, ללא תלות בהתקנת "מונה חכם", שהיווה לכאורה חסם לניוד צרכנים עד כה.
לרפורמה במקטע האספקה יש פוטנציאל אדיר להביא לשינוי בשירות שמקבל הציבור הישראלי, ולספק הקלה על יוקר המחייה הגדל. אך הבשורה המוצעת כיום על ידי מרבית החברות בשוק, הנחה בשיעור ממוצע של כ-7%, מבלי לשנות באופן מהותי את מקור ייצור החשמל (שעומד כיום על כ-88% של חשמל מזהם המיוצר על ידי שריפה של גז ופחם), באופן שיפחית זיהום, יגדיל את הביטחון האנרגטי ויוזיל את עלויות הייצור בצורה ניכרת, מצביעים על כך שרפורמה זו היא חלקית בלבד, ובוודאי שלא יכולה להיקרא מהפכה.
2 צפייה בגלריה
פאנלים סולארים על גג בית ספר בארה"ב
פאנלים סולארים על גג בית ספר בארה"ב
פאנלים סולארים על גג בית ספר בארה"ב
(צילום: shutterstock)
המהפכה האמיתית במשק החשמל, אם וכאשר תבוא, תגיע דווקא מהרשויות המקומיות. עם תיקונים קלים ברגולציה הקיימת, אשר יאפשרו לרשויות המקומיות לקחת חלק בתחרות, רשויות מקומיות יוכלו להקים תאגיד עירוני שיהיה אחראי לספק לתושבים ולעסקים המקומיים חשמל ירוק וזול.
מהלך זה יאפשר לרשויות השונות להגדיל את העצמאות האנרגטית שלהן ולהפחית את התלות במשק החשמל הארצי, ויביא למהפכה אמיתית באפשרות לצרוך חשמל נקי שאחוז נכבד ממנו יופק באמצעות אנרגיה מתחדשת ואגירה המיוצרים בשטחי העיר. גם היתרונות הכלכליים לא נעדרים מהמהפכה המוצעת, שלפי עבודה שנערכה בנושא תוכל לאפשר לרשויות המקומיות להציע לתושביהן הנחה של עד 35% מתעריף החשמל.
בכל העולם מתחדדת ההבנה בדבר תפקידן וחשיבותן של הרשויות המקומיות בביזור משק החשמל וקידום המעבר האנרגטי הדוחק - מדלקים מזהמים לאנרגיות מתחדשות (שמש ורוח בעיקר). בעיריות שונות כמו מינכן, וולפהגן, ברצלונה, מאלמו ועוד, הרימו את הכפפה וניצלו את הרפורמה הלאומית במשק החשמל, על מנת להחזיר את השליטה על הספקת החשמל לידיים מקומיות.
2 צפייה בגלריה
כיכר מריאנפלאץ, מינכן
כיכר מריאנפלאץ, מינכן
מינכן, העירייה מספקת חשמל
(צילום: shutterstock)
במינכן למשל, הוקם תאגיד האנרגיה SWM, שהינו בבעלות מלאה של העירייה. כבר בשנת 2009 פתח התאגיד בקמפיין עצמאות אנרגטית שמטרתו לספק 100% מצרכי העיר באמצעות אנרגיה ירוקה בייצור מקומי, עד סוף שנת 2025. נכון להיום התאגיד מצליח לספק חשמל לכ-1.5 מיליון התושבים בעיר, בהיקף של כ-6.3 מיליארד קילוואט-שעה, מתוכם 5.6 קילוואט-שעה מיוצרים מהפקת חשמל ירוק בטכנולוגיות שונות (הידרואלקטרי, פוטו-וולטאי, אנרגיית רוח ועוד).
במקום הפרטה מוחלטת של הספקת החשמל לחברות פרטיות, חיזוק של הרשויות ודחיפתן לעבר תחום האנרגיה המתחדשת, מייצר הזדמנות לא פחות מהיסטורית לפתח מנוע צמיחה ולהציע הפחתה ניכרת בנטל יוקר המחייה לתושבים ולעסקים, כל זאת עוד באמצעות אנרגיה ירוקה ונקייה, תוך התמודדות עם שינוי האקלים וכן עם אתגרים ביטחוניים.
אז מה עדיין עומד בדרכן של רשויות מקומיות להפוך לספקיות חשמל ולנצל באופן רחב את המעבר האנרגטי לטובת תושביהן? החלטה של שר הפנים. על שולחנם של אנשי המקצוע במשרד יושבת כעת הצעה לאפשר הרחבה של סמכויות תאגידי האנרגיה העירוניים, תיקון לרגולציה קיימת, כך שיוכלו למכור חשמל לתושבים ולעסקים בשטחן - מה שכבר ניתן לשחקנים פרטיים. בינתיים, הרשויות המקומיות בישראל לא מבזבזות זמן, ובוחנות מודלים שונים למקסום הרווחים והתועלות ממימוש פוטנציאל המעבר האנרגטי בשטחן. נדמה כי בקרוב מאוד נזכה לראות מי היא העירייה הראשונה שבחרה להרים את הכפפה.
דנה כהן, ראש תחום אקלים ואנרגיה בגרינפיס ישראל