גם במלחמה - הישג מרשים לנבחרת ה-IGEM של אוניברסיטת תל אביב: במסגרת התחרות הבינלאומית בתחום הביולוגיה הסינתטית (IGEM), קבוצת הסטודנטים מאוניברסיטת תל אביב ערכה מחקר חדשני שצפוי להיות בעל השפעה גדולה על תעשיית הביוטכנולוגיה בפרט והמחקר בכלל. המחקר זכה במדליית זהב ועלה לגמר פרס התוכנה הטובה. בתחרות השתתפו 400 נבחרות מהמוסדות להשכלה גבוהה המובילים בעולם.
הנבחרת של אוניברסיטת תל אביב הורכבה מסטודנטים מרקעים אקדמיים שונים (הפקולטה להנדסה, מדעי החיים, מדעים מדוייקים), שקיבלו אפשרות לפעול יחדיו כדי לבצע מחקר בתחום הביולוגיה הסינתטית. אך, השנה הייתה מאתגרת במיוחד כיוון שיותר מחצי מהנבחרת (כולל הקפטן) התגייסו למילואים ולכן לא השתתפו בשבועות האחרונים של הפרויקט ובתחרות עצמה שהתקיימה בפריז.
1 צפייה בגלריה
הנבחרת של אוניברסיטת תל אביב
הנבחרת של אוניברסיטת תל אביב
הנבחרת של אוניברסיטת תל אביב
(צילום: אוניברסיטת תל אביב)
חברי נבחרת IGEM של אוניברסיטת תל אביב הם: תום בורנשטין, צליל אבידן, ים טאואשי, דביר בן דב, אלמוג בוארון, עמית קאשי, עפרי תפילין, שני לוי, דויד חגג, רינת סבן, עדן דותן, אייל בליכאמן וחן אגסי, מתן ארבל (מתרגל).
במסגרת התחרות, הקבוצה של אוניברסיטת תל אביב בהדרכתו של פרופסור תמיר טולר מהפקולטה להנדסה, פיתחה שיטות חדשניות שיאפשרו לראשונה כיול מדויק של הכמות של מולקולות דנ"א קטנות הנקראות פלסמידים בתא. כיוון שפלסמידים מהווים חלק אינטגרלי במחקרים ביו-רפואיים באקדמיה ובתעשייה, הפרויקט יתרום בין השאר ליצירה יעילה של תרופות, נוגדנים, וחיסונים, ליצירה יעילה של מזון בתעשיית הפוד-טק, ולמחקר בסיסי ויישומי בכל תחומי מדעי החיים והרפואה.
השיטה כללה מודל חישובי חדשני שמפענח כיצד מספר העותקים של הפלסמיד מקודד ברצף הדנ"א של הפלסמיד. על סמך המודל הזה חברי הנבחרת הגישו בקשת פטנט דרך חברת רמות (חברת במסחור של אוניברסיטת תל אביב). והם שוקדים כעת על הגשה של מאמר מדעי בנושא. בתחרות התרשמו במיוחד מהתוכנה שהסטודנטים פיתחו, ושמאפשרת תיכנון אוטומטי של פלסמידים, שהייתה מועמדת לפרס התוכנה המצטיינת.
בנוסף, במסגרת התוכנית הסטודנטים תרמו רבות לתחום הביולוגיה הסינטטית בישראל: בין השאר הם היו מעורבים בהקמת מגמת ביולוגיה סינתטית ברשת התיכונים של אורט ובארגון תחרות ארצית לתלמידי תיכון בתחום הביולוגיה הסינתטית שהשתתפו בו 22 נבחרות מכל המגזרים.
פרופ' טולר בירך את החניכים שלו, ואמר: "אני גאה בסטודנטים המוכשרים והנחושים שלמרות תנאי המלחמה המאתגרים בחרו להמשיך בכל הכוח בתחרות, לבצע מחקר חדשני, ולהביא הרבה גאווה לאוניברסיטה ולמדינה".