כשחושבים על גידולים חקלאיים בנגב, התמונה שעולה לראש היא עצי דקל מלבלבים ועתירי תמרים, עגבניות, אולי גם פלפלים. אבל מתברר שהמדבר יכול לטמון בחובו הפתעות - למשל דובדבנים.
4 צפייה בגלריה
פריחת הדובדבן בנגב
פריחת הדובדבן בנגב
פריחת הדובדבן בנגב
(צילום: פיני אלמקייס)
לפני חמש שנים וחצי החליטו במועצה האזורית רמת הנגב, באמצעות מרכז המחקר והפיתוח החקלאי של המועצה, לצאת בניסוי על מנת לבדוק אם ניתן לגדל דובדבנים בהר הנגב. כיום, לא רחוק ממצפה רמון, גדלים 140 עצי דובדבן, שפריחתם החלה כעת בעוצמה גדולה במיוחד. השנה, אומר פיני אלמקייס (61), שהחליט להתגייס לאתגר, "הפריחה שלהם הוכפלה בהשוואה לשנה שעברה. אנו צופים, כי בעוד כחודש כאשר הפרי ייצא, הכמות שלנו גם תוכפל ביחס לשנה שעברה ותעמוד על כ-80 קילו".
החורף הזה, בניגוד לקודמו, לא היה קר במיוחד, והדובדבן זקוק למנות קור כדי לשגשג. "העונה הזו תהיה המבחן האמיתי של הדובדבן המדברי", אמר אלמקייס. "אם נקבל יבול טוב העונה נדע שזו הייתה הצלחה". הפירות השנה עדיין לא יצאו לשיווק, אך במקום מתקיים קטיף עצמי.
4 צפייה בגלריה
פריחת הדובדבן בנגב
פריחת הדובדבן בנגב
פריחת הדובדבן בנגב
(צילום: פיני אלמקייס)


4 צפייה בגלריה
ראש המועצה דורון ונציגי שגרירות יפן בישראל
ראש המועצה דורון ונציגי שגרירות יפן בישראל
ראש המועצה ערן דורון והנספחים בשגרירות יפן בישראל
בשבוע שעבר נציגי שגרירות יפן הגיעו לביקור במו"פ רמת נגב, והשבוע הגיע ראש המועצה ערן דורון לשגרירות. ביפן פריחת הדובדבן, הסאקורה, היא סמל לאומי, והיפנים עוקבים אחר הפריחה ברחבי המדינה באדיקות. את פרחי הדובדבן הביא ראש המועצה לנספח התרבות של השגרירות יושי היגוצ'י והנספח המסחרי יוסקה צוצומי.
"שמחתי להביא היום מהשמש הנגבית לנציגי ארץ השמש העולה את פריחת הדובדבן בהר הנגב", אמר דורון. "יוזמה וחדשנות הן הבסיס לפיתוח ההתיישבות והחקלאות בנגב מטרום קום המדינה ועד היום. להר הנגב תנאי אקלים מיוחדים שהמו"פ וחקלאי האזור מצליחים לרתום לטובת פיתוח גידולים מיוחדים. אנו מצליחים להצמיח מן אדמת המדבר מפירות יער ועד פירות אקזוטיים. פריחת הדובדבן בהר הנגב, היא באופן מילולי התגשמות חזונו של בן גוריון להפרחת הנגב".
4 צפייה בגלריה
(צילום: פיני אלמקייס)
יענקל'ה מוסקוביץ, מנהל מו"פ רמת הנגב, הוסיף כי "במשך שנים היה לי חזון שהנוסעים בהר הנגב למצפה רמון ואילת, יוכלו ליהנות מהמראה המרהיב של פריחת עצי הדובדבן לצד הנוף המדברי המדהים שלנו. מרגש לראות חלום שמתממש. החווה של פיני היא הסנונית הראשונה, ואני מאמין כי בקרוב עצי דובדבן יינטעו בחוות נוספות על הדרך, ויחזקו את כביש 40 כציר תיירותי-חקלאי".