כפן צדפות, שנלכד ברשת ישנה בעומק של 27 מטרים במפרץ אילת, שוחרר בזכות צוללן שדיווח לפקח של רשות הטבע והגנים על כך. שני פקחים של שמורת האלמוגים יחד עם הצוללן יצאו למים ושחררו את הכפן הצדפות, שהמשיך בדרכו.
כפן צדפות שוחרר מרשת במפרץ אילת
(צילום: איתי אלוני ומור אוחנונה, רשות הטבע והגנים)

איתי אלוני, צוללן שזיהה את הכפן לכוד ברשת, סיפר: "אתמול צללתי באזור המרינה הדרומית וזיהיתי לובסטר מסוג כפן צדפות תקוע ברשת ישנה. דיווחתי לפקח רשות הטבע והגנים עומרי עומסי והיום חזרתי לנקודה עם פקחי הרשות. הצטערתי מאוד כשראיתי אותו לכוד בצלילה בלי שהיה לי איך לסייע. החילוץ עצמו היה מרגש ומאוד משמח. הצלחנו לשחרר את הכפן מהרשת לטבע. עצוב מאוד לראות את השפעת מפגעי האדם ודיג לא חוקי על ערכי הטבע המוגנים".
חן טופיקיאן מנהל שמורת האלמוגים רשות הטבע והגנים, הוסיף: "הפקחית מור איתרה את הכפן וביצעה חיתוך זהיר של חוטי הדייג, תוך ניסיון לחלץ את הכפן מבלי לפגוע בו. לאחר מספר דקות, הצליחה הפקחית לחלץ אותו בחזרה למים בבטחה וכן לנתק את חוטי הדייג משאר האלמוגים, בתקווה של יהוו מפגע לבעלי חיים נוספים".
2 צפייה בגלריה
כפן גושמני לכוד ברשת במפרץ אילת
כפן גושמני לכוד ברשת במפרץ אילת
כפן צדפות לכוד ברשת במפרץ אילת
(צילום: איתי אלוני)
טופיקיאן אמר עוד כי "חשוב לציין שבעל החיים חולץ בעקבות עירנות של צוללנים חובבי טבע, שגילו אחריות ודיווחו על כך לפקחים. ראיתם בעל חיים פצוע או במצוקה דווחו למוקד רשות הטבע והגנים 3639*. מדובר בטיפול שדורש מיומנות מקצועית ולכן אין לנסות לבצע אותו עצמאית. אני מודה לאיתי שפעל נכון ופנה אלינו".
ברשות הטבע והגנים אמרו כי כפן הצדפות משתייך לסדרת מעשירי הרגל הכוללת סרטנים גדולים ומפותחים. הראש והחזה מאוגדים לאיבר אחד (ראשחזה) המכוסה בשריון עבה אשר מגן על הגפיים והזימים. גפי הבטן משמשות לשחייה, בעוד רגלי החזה משמשות להליכה. למחושים הקדמיים צורת כפות רחבות, והוא חסר צבתות. מבנה גופו מוארך ומגיע עד 30 ס"מ. הוא חי באזורים סלעיים ובשוניות אלמוגים, בעומקים שבין חמישה ליותר ממאה מטרים. ביום הוא מסתתר בין הסלעים ועם רדת החשיכה הוא יוצא לחפש מזון.
2 צפייה בגלריה
פקחי רשות הטבע והגנים שחררו את הכפן הגושמני
פקחי רשות הטבע והגנים שחררו את הכפן הגושמני
פקחי רשות הטבע והגנים שחררו את הכפן הגושמני
(צילום: איתי אלוני)
הכפן ניזון מדגים מתים ורכיכות. באמצעות ציפורן ארוכה שברגלו הוא מסוגל לנתק שריר סוגר של צדפת ענק, לפתוח את הקשוות ולאכול את בשרה.