מבזק חדשות טובות
(צילום: נויל האריס)


מדענים עוסקים שנים רבות בשאלת חיפוש אחר חיים על כוכבי לכת אחרים. כעת, יש כמה עולמות מבטיחים, שדומים בהרכבם לכדור הארץ, ונמצאו בנקודה מספיק קרובה אלינו באופן יחסי, שמסקרנים במיוחד אסטרונומים.
שני כוכבי הלכת הללו נמצאים בסמוך לננס אדום, ושמם GJ 1002b ו-GJ 1002c, ואזור המגורים שלהם מצביע על היותם כוכבי לכת לא חמים מדי או קרים מדי, שיכולים לתמוך בחיים. עם זאת, המדע והיכולות הטכנולוגיות שלנו עוד רחוקים מלאשר חיים מחוץ לכדור הארץ, או אפילו היכולת להבחין במים זורמים, אבל הם במרחק של "רק" 16 שנות אור בלבד ממערכת השמש שלנו, וקרובים מאוד למקום שבו אנחנו נמצאים בתוך היקום, בפרופורציות אסטרונומיות, כמובן.
3 צפייה בגלריה
שני כוכבי הלכת
שני כוכבי הלכת
שני כוכבי הלכת
(צילום: נאס"א)
צוות המחקר השתמש ב-139 תצפיות מ-2017 ועד 2021 כדי לזהות את שני כוכבי הלכת, ועדיין - אנחנו לא יודעים הרבה על הגופים השמיימיים האלה, למעט המיקום והמסה שלהם.
החדשות הטובות הן שהם קרובים אלינו, לעומת כוכבי לכת אחרים, וקל לנו יותר לבצע תצפיות מפורטות. השלב הבא - להעריך את האטמוספרה שלהם על סמך האור שהם מחזירים או החום שהם פולטים.
ועכשיו, זה נכון שכסף לא גדל על העצים, אבל שימפנזים דווקא כן. חוקרים מיוניברסיטי קולג' לונדון גילו ששימפנזים לומדים ללכת דווקא על העצים, ולא על הקרקע.
במחקר בדקו החוקרים את ההתנהגויות של שימפנזים פראיים במערב טנזניה. הם גילו שיותר מ-85% מזמן ההליכה שלהם התרחש בין העצים, למרות בתי הגידול הפתוחים שלהם.
3 צפייה בגלריה
הולכים על העצים
הולכים על העצים
הולכים על העצים
(צילום: יוניברסיטי קולג' לונדון)
החוקרים ציפו לראות את השימפנזים מתרגלים הליכה על הקרקע, באופן טבעי, אבל זה לא מה שהם מצאו. למרות השינויים האבולוציונים, עצים נשארו חיוניים לשימפנזים, עם קשר ישיר לאופן שבו הם מחפשים מזון. כדי להגיע למסקנות הללו, החוקרים תיעדו יותר מ-13,700 תצפיות התנהגות של 13 שימפנזים.
ולסיום, קבלו את הרובוט הראשון בעולם שאוסף מינרלים נדירים מקרקעית הים, ונותן תקווה לתעשייה שלמה להפסיק לחפור. עם גידול הצורך במינרליים, חברה הוכיחה שכריית אוקיינוס אפשרית עם כורה רובוט התת-ימי הראשון בעולם.
3 צפייה בגלריה
מחפשים חומרים בקרקעית האוקיינוס
מחפשים חומרים בקרקעית האוקיינוס
מחפשים חומרים בקרקעית האוקיינוס
(צילום: Impossible Metals Eureka 1 – YouTube)
מתחת לגלים, קרקעית הים מכוסה בגבשושי מתכות כמו ליתיום וניקל, והם יכולים לספק ייצור סוללות. כעת, בזכות הפיתוח, החיפוש הזה מונע את הקשיים הגיאו-פוליטיים הקשורים במרדף אחר המינרלים האלה, מבלי לפגוע בטבע, כמו שהיה עד עכשיו. כשהרובוט מחרף מעל הקרקעית, המחשב שלו המופעל על ידי בינה מלאכותית, בורר את הגושים ומדובר בציון דרך משמעותי בדרל להתקדמות בתחום. כך גם אנחנו זוכים למינרלים של הטבע, וגם שומרים עליו. הפיתוח צפוי להגיע לייצור המוני כבר ב-2026.
מבזק החדשות הטובות מתפרסם בימים ראשון, שלישי וחמישי