בדרך להיסטוריה בחקר החלל: סין ​​הנחיתה הלילה (יום א') חללית בלתי מאוישת בצד הרחוק של הירח. מדובר במשימה הראשונה שאמורה להביא דגימות סלע מהצד של הירח, שאינו נראה אף פעם מכדור הארץ. כך הודיעה סוכנות החלל הסינית. המשימה כולה אמורה להימשך 53 ימים, ולהביא כשני קילוגרם של אדמה ואבנים לכדור הארץ.
1 צפייה בגלריה
הדמיה של החללית הסינית על הירח
הדמיה של החללית הסינית על הירח
הדמיה של החללית הסינית על הירח
(הדמיה: סוכנות החלל הסינית)
הנחיתה מחזקת את מעמדה של סין כמעצמת חלל עולמית בחקר הירח. בשנים האחרונות מפתחות סין וכמה מדינות נוספות, כמו ארצות הברית, יכולות להנחתת בני אדם על הירח, לראשונה מאז 1972.
לפי הודעת סוכנות החלל הסינית, החללית צ'אנג-אה 6, נחתה הלילה בשעה 1:33 (שעון ישראל) באגן אפולו, מכתש בקוטר של כ-500 קילומטר השוכן באגן אייטקן, מכתש גדול עוד יותר שקוטרו למעלה מ-2,000 קילומטר, בדרום הצד הרחוק של הירח, שאינו פונה לעולם לכדור הארץ.
"המשימה כרוכה בחידושים הנדסיים רבים, סיכונים גבוהים וקושי רב", נכתב בהודעת סוכנות החללית הסינית. "המטען שנושא הנחתת צ'אנג-אה 6 יפעלו כמתוכנן ויבצעו משימות חקירה מדעיות". סין היא המדינה היחידה שהנחיתה החללית בצד הרחוק של הירח.
שיגור החללית הראשונה לצד הרחוק של הריח

בכתבה של איתי נבו ממכון דוידסון לחינוך מדעי, שפורסמה לפני שיגור החללית, נכתב כי המשימה כוללת ארבעה מרכיבים עיקריים: מקפת, חללית שנכנסה למסלול סביב הירח; נחתת, שנחתה על פניו, מצוידת בכף איסוף ובמקדחה לאיסוף דגימות מתוך הקרקע; חללית שתמריא מפני הירח עם מיכל האיסוף של הדגימה, ותחבור למקפת שתיקח אותה בחזרה לכדור הארץ; מרכיב השירות של המקפת, שבו יהיה מיכל הדגימות, ייכנס לאטמוספרה וייאסף לאחר שיצנח בכדור הארץ.