תושבי אשדוד יכולים לנשום לרווחה? המשרד להגנת הסביבה הודיע היום (ב') כי הוא לא יחדש את היתר הפליטה של היחידות הקיטוריות המזהמות בתחנת הכוח אשכול שבאשדוד, לאור הזיהום והנזק הבריאותי שהן מייצרות, וידרוש כי ההפעלה השוטפת של ארבע יחידות ייצור חשמל אלה תיפסק בספטמבר 2023, כפי שקבע המשרד בהיתר הפליטה. בנוסף, המשרד לא יאשר את הפעלת היחידות הללו ב-2022 מעבר לנדרש לשם שרידות המערכת.
לפי המשרד להגנת הסביבה, בחודשים האחרונים פנו אל המשרד, משרד האנרגיה, רשות החשמל וחברת החשמל בבקשה לאשר תוספת של 10,000 שעות הפעלה נוספות בשנת 2022 לארבע היחידות המוסבות בתחנת הכוח אשכול שבאשדוד (קיטוריות). במקביל, הגישו גורמים אלה בקשה לחדש את היתר הפליטה של יחידות אלו, אשר יפוג בספטמבר 2023 - המועד שבו התחייבו כלל הגורמים כי התחנות הללו ייצאו מפעולה.
2 צפייה בגלריה
תחנת הכוח אשכול, ארכיון
תחנת הכוח אשכול, ארכיון
תחנת הכוח אשכול, ארכיון
(צילום: יעקב סער, לע"מ)
במשרד להגנת הסביבה הדגישו כי יחידות אלו פועלות ללא מתקני הפחתת זיהום אוויר והן מהמזהמות בארץ. הן עובדות בטכנולוגיה ישנה אשר אינה עומדת בדרישות הרגולציה של האיחוד האירופי ובדרישות חוק אוויר נקי. יחידות אלו מייצרות זיהום ברמה גבוהה עד פי שלוש מהמותר באיחוד האירופי. עלות זיהום האוויר המקומי מהן גבוהה כמעט פי שתיים בהשוואה לעלות הזיהום הנפלט מתחנת הכוח הפחמית רוטנברג הפועלת עם מתקנים להפחתת פליטות.
בהודעת המשרד להגנת הסביבה נכתב עוד כי בכל העבודות והבחינות שביצע עולה בבירור שמעבר מהיר לייצור חשמל מבוסס על אנרגיות מתחדשות משולבות במתקני אגירת אנרגיה מבוזרים היא הדרך להוזלת עלויות החשמל, מניעת זיהום אוויר, הגברת הביטחון האנרגטי ואמינות אספקת החשמל.
החלטת המשרד לאיכות הסביבה הגיעה זמן קצר לאחר שראש העיר אשדוד, ד"ר יחיאל לסרי, שיגר מכתב לראש הממשלה יאיר לפיד, שבו ביקש לצדד בעמדת המשרד ולהביא לסגירת היחידות המזהמות, זאת בטרם קידום המכרז למכירת תחנת הכוח אשכול.
2 צפייה בגלריה
צפון אשדוד ואזור הנמל
צפון אשדוד ואזור הנמל
צפון אשדוד ואזור הנמל
(צילום: shutterstock)
ד"ר לסרי בירך על החלטה: "זהו הישג חשוב ששותפים לו עיריית אשדוד, איגוד ערים לאיכות הסביבה אשדוד-חבל יבנה וכלל מטה המאבק לשמירה על איכות האויר באשדוד. זה מאבק שהוכיח שבשילוב ידיים ונחישות בלתי מתפשרת, המתבססים על עובדות מקצועיות, אפשר להצליח במאבק שמטרתו להגן על הסביבה ובריאות התושבים, גם מול משרדי ממשלה וגופים חזקים כמו משרד האנרגיה, רשות החשמל וחברת חשמל. הוכחנו שידענו להציב יעדים נכונים וצודקים, ולהשיג אותם בצורה הטובה ביותר. אני מודה למשרד להגנת הסביבה על שיתוף הפעולה המקצועי, והאחריות הגבוהה שהפגין כלפי אינטרס בריאות הציבור של תושבי אשדוד והסביבה. ועל הנכונות לעמוד איתן מול משרד האנרגיה, רשות החשמל וחברת החשמל, כדי שבאזור התעשייה הצפוני של אשדוד ינשמו אוויר נקי כמו ביתר חלקי בעיר".
מנכ"לית איגוד ערים לאיכות הסביבה אשדוד חבל יבנה, רומי אבן דנן, אמרה בעקבות ההחלטה: "סירובו של המשרד להגנת הסביבה לאשר תוספת שעות להפעלת היחידות לפני כחודשיים, היווה את יריית הפתיחה בדרך לסגירה מוחלטת של היחידות הללו אשר גורמות לזיהום אוויר באזור התעשייה באשדוד. למנהל המערכת ולחברת החשמל היה זמן רב - במשך שבע שנים ליצור אלטרנטיבה ליחידות המזהמות- בדמות ייצור אנרגייה נקיה ושאינה מזהמת. הכתובת הייתה על הקיר כבר ב-2016. המשרד עושה את הצעד הנכון לזמן זה והוא יקבל מאיתנו את מלוא הגיבוי המקצועי לכך".
יוני ספיר, יו"ר עמותת שומרי הבית", מסר: "מדובר בהצלחה כבירה ונדירה! נחישותם המשותפת של תושבי אשדוד, העומד בראש העירייה ד"ר לסרי, איגוד ערים לאיכות הסביבה אשדוד-חבל יבנה ועמותות אזרחיות כמותנו, הצליחה לגרום למובן מאליו במדינה נאורה להתרחש - שיקולי בריאות הציבור גברו על שיקולים כלכליים. באירופה דיון כזה כלל לא היה מתקיים וברור שיחידות מזהמות כמו אלו באשדוד היו מזמן עוצרות מלכת. בישראל, המשרד להגנת הסביבה נאלץ לעמוד בפרץ מול שורת גורמים חזקים המייצגים את הפן הכלכלי - משרדי האוצר והאנרגיה, רשות החשמל, חברת החשמל וחברת ניהול המערכת נגה. אני שמח שהמשרד להגנת הסביבה הצליח לעמוד איתן כנגד הלחצים הרבים, במידה רבה בזכות הלחץ הציבורי שיצרו עיריית אשדוד והגופים האזרחיים. מקווה שזהו שחר חדש, שבו נראה את כלל גורמי הממשל משנים את חשיבתם ושמים את בריאות הציבור והסביבה כערך עליון".