תושבים המתגוררים בשכונת אכזיב שבנהריה הגישו לאחרונה התנגדות לוועדת התכנון והבנייה במחוז הצפון נגד תוכנית להקים בשכונה עוד כ-640 יחידות דיור ועוד כ-200 חדרי מלון. הבנייה צפויה לכלול בניינים בני עשר עד 15 קומות בצמוד לגן הלאומי אכזיב.
לדבריהם, הבנייה צפויה לגרום נזק בלתי הפיך לחוף, לשמורת הטבע ולאופייה של השכונה, וגם לסכנה ביטחונית ובטיחותית. כמו כן, המתנגדים הביעו חשש מפני מצבורים של אזבסט ורעלנים שעדיין קבורים באזורים המיועדים לבנייה.
3 צפייה בגלריה
השטח בו מתוכננת הבנייה
השטח בו מתוכננת הבנייה
השטח בו מתוכננת הבנייה. מתוך ההתנגדות
(צילם מסך)
על פי התוכנית המקורית, במקום היה עתיד לקום כפר נופש. בעקבות התנגדויות, שונתה התוכנית. כעת, מתוכננים במקום בנייני מגורים, תעסוקה, מסחר ומשרדים לצד מספר חדרי מלון. התושבים טוענים בהתנגדות, שהוגשה באמצעות עו"ד דנה יאראק זהרוביץ, כי ועדות התכנון והיזמים מפחיתים את היקף המלונאות והנופש במקום לחזקו, מציעים מגדלי מגורים בנפחי בנייה שאינם מתאימים לשטח, ופוצעים את הנוף.
לדבריהם, יחידות הדיור המתווספות יהפכו במציאות לדירות נופש משולבות במגורים ותמשיך ותתעצם מגמת שכונת הרפאים. התושבים הוסיפו כי כבר כיום, כ-40% מהדירות בשכונה אינן מאוכלסות, ורבות אחרות משמשות לאירוח.
מתוך עמוד טוויטר של המתנגדים
יתר על כן, התושבים חוששים כי מיקומם המתוכנן של הבניינים הגבוהים ופריסתם ממזרח למערב יגרום להסטת הרוח, הסתרת אור השמש והטלת צל על מבני המגורים הקיימים.
טענה נוספת היא כי אין לאשר בניינים גבוהים כאלה נוכח הימצאותה של שכונת אכזיב באזור קו עימות, בקרבה מיידית לקו החוף וללבנון. המתנגדים טוענים כי כביש הגישה לשכונה, מכיוון כביש 4, הוא צר ואינו מספיק גם היום לצרכי התושבים, קל וחומר אם מספר הדירות יוכפל ויותר.
3 צפייה בגלריה
גן לאומי אכזיב
גן לאומי אכזיב
גן לאומי אכזיב. צמוד לאזור בו מתכננים לבנות
(צילום: יניב כהן, רשות הטבע והגנים)
במקרה של תאונה בכביש 4 הסמוך, לא תתאפשר כניסת תושבים. כביש זה הוא עורק החיים היחיד של התושבים כיום, לאור העובדה כי בשכונה אין מענה לצרכים בסיסים כמו בית ספר, בית מרקחת, מרפאה, מתנ"ס ואפילו לא מכולת.
טענות נוספות מתייחסות למשבר האקלים הן עליית מפלס מי הים שעשויה להשפיע על מבנים הנבנים בסמיכות קרובה לקו החוף ותחייב העתקתם מזרחה. יש לציין כי עשרות מטרים מהאזור המתוכנן לבנייה, מוצבים שלטי "אזהרה מצונאמי".
עוד ציינו המתנגדים, כי בקרקע עליה אמורים להקים מגדלי המגורים נותרו מצבורי אזבסט (שרידים שנקברו על ידי מפעל איתנית שפעל בנהריה לפני עשרות שנים) וכן רעלים ומזהמים ממפעל "דלתא צבעים", שנסגר אף הוא לפני שנים רבות.
3 צפייה בגלריה
עו"ד דנה יאראק זהרוביץ
עו"ד דנה יאראק זהרוביץ
עו"ד דנה יאראק זהרוביץ
(צילום: רעות מילר אברהם)
עו"ד זהרוביץ דורשת מהוועדה המחוזית להורות על תיקון התכנית, כך שלא יותרו מבני מגורים מעל שמונה קומות, לטפל בפינוי האזבסט והרעלים ולערוך סקרי סביבה וחפירות ארכיאולוגיות לפני קידום התוכנית.
אביעד עברי, תושב השכונה ואחד המתנגדים, אמר כי "כל העומד-מנגד או החובר לעירייה ולשותפיה יהיה אחראי ל-15 קומות בשכונה, ולהרס אחד החופים המיוחדים וטעוני-השימור שבין חופי ישראל. בחרנו 40 מתושבי השכונה הנחושים לשמור עליה, הכנו כתב-התנגדות מרשים, שיהיה קשה מאד לוועדה המחוזית להתעלם ממנו", אמר. "אנחנו מצפים לתמיכת השרה להגנת הסביבה, יו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת ומנהל פורום האקלים של הנשיא. תמיכת הציבור חשובה, כמובן, לא פחות, וניתן למצוא את המאבק 'בל נכזיב את אכזיב!' בטוויטר, בוואטסאפ ופייסבוק. ויש גם עצומה לחתימה", הוסיף.
עו"ד זהרוביץ אמרה: "לא בכדי, דרש בעבר המשרד להגנת הסביבה כי בטרם אכלוס השכונה, יתבצע טיפול באזבסט. אלא שהדבר לא בוצע, השכונה כבר מאוכלסת, מצבורי האזבסט נותרו בקרקע והסכנה לתושבים גוברת".