אדם שיצא לצלול אתמול (יום ו') בחוף רידינג בתל אביב הבחין ברשת, שבה היו לכודים בעלי חיים ימיים. הוא יצא מהמים ומיהר לדווח על הרשת לפקח היחידה הימית של רשות הטבע והגנים, גיא לויאן. הפקח הזעיק את אנשי סיירת החוף, שהיו במקרה קרובים למקום, והם הצילו את המחבטן שנלכד ברשת.
שחרור מחבטן שנתקע ברשת מול חופי תל אביב
(צילום: סיירת החוף)

עדו כהן הפטל, רכז תחום צלילה בארגון סיירת החוף, שחזר: ״קיבלנו דיווח על רשת דיג נטושה, באורך של מעל 50 מטר באזור רידינג. הגענו מהר למקום, וברגע שזיהינו את הרשת צללנו לאורכה, סקרנו אותה כפי שאנחנו תמיד עושים, וגילינו בה פגר של מחבטן. כמה מטרים משם זיהיתי תנועה ברשת, וגיליתי מחבטן חי, קצת פצוע, תפוס ברשת".
כהן הפטל המשיך בתיאור: "סימנתי לצולל שאיתי, והדבר הראשון שעשיתי היה לשחרר אותו מהרשת, תוך כדי שאנחנו מוודאים שהוא יוצא ללא שאריות רשת שיסכנו את חייו. שמחנו לחלץ אותו ללא פגע, ועשינו אותו הדבר למספר סרטנים גדולים וקטנים שנתפסו ברשת. במשך מעל שעה הסרנו את הרשת שהסתבכה בכל העמודים התומכים באזור, גלגלנו אותה על עצמה, בעודנו נדקרים משאריות קרסים שהיו נעוצים בה. הצפנו את הרשת לפני המים, ואז אספנו אותה לסירה״.
סיירת החוף הוכשרה על ידי רשות הטבע והגנים להוצאת מפגעים מהים, שמירה על ערכי הטבע וניתוק פסולת מאלמוגים במפרץ אילת .
3 צפייה בגלריה
חילוץ המחבטן
חילוץ המחבטן
חילוץ המחבטן
(צילום: סיירת החוף)
ברשות הטבע והגנים מוסיפים כי הצטברות פסולת בים ובחופים מהווה בעיה גלובלית, ופוגעת בחופי העולם כולו. פסולת פלסטית בים (כגון חוטים, חבלים, שקים ושקיות) הינו הגורם השני בגודלו לפגיעה בצבי הים שלחופי ישראל.
מרבית הפסולת (בין 90-60%) המצויה בימים ובחופים היא פלסטיק, חומר שכמעט שאינו מתכלה. בעלי חיים ועופות ימיים עלולים להסתבך בפרטי פסולת שונים, או להיפגע כתוצאה מאכילה שלהם. בעלי חיים צמודי קרקעית עלולים "להתכסות" בפסולת ולהיפגע מכך.
3 צפייה בגלריה
העלאת הרשת המסוכנת לסירה
העלאת הרשת המסוכנת לסירה
העלאת הרשת המסוכנת לסירה
(צילום: סיירת החוף)
3 צפייה בגלריה
אנשי סיירת החוף עם הרשת המסוכנת
אנשי סיירת החוף עם הרשת המסוכנת
אנשי סיירת החוף עם הרשת המסוכנת
(צילום: סיירת החוף)
היום (שבת) מציינים בעולם את יום האוקיינוסים. לרגל ציון היום, השתתפו ביום חמישי מבקרים רבים בפעילות ים משולבת במוזיאון הימי הלאומי בחיפה ובשמורת טבע שקמונה/ראש כרמל, שכללה סיור בחוף הסלעי המהווה בית גידול עשיר לבעלי חיים קטנים וגדולים בשמורה הימית. המשתתפים קיבלו הסבר אילו בעלי חיים מפתיעים שוכנים בשמורה ואיך כל אחד מאיתנו יכול לשמור על הים.
היום תתקיים פעילות במוזיאון הימי הלאומי: תחנה פעילה לילדים, הרצאה "תפוס את הכריש" וסיורים לאורך החוף. עמדת הסברה והצטרפות לאפליקצית sea wach של החברה להגנת הטבע באמצעותה אפשר לדווח על מפגעים ימיים תוצב בכניסה למוזיאון. ברשות הטבע והגנים הוסיפו כי המבקרים יוכלו לצפות בתערוכת צילומים "אדם וים", שתוצג במוזיאון.