כריש טיגריסי סמוך לחוף במפרץ אילת
(צילום: ירון ברנר)

כריש טיגריסי תועד השבוע סמוך לחוף הצפוני באילת והגעתו, ככל הנראה בעקבות ספינה המובילה בקר וצאן, עוררה עניין רב. בריאיון לאולפן ynet אמר ד״ר אסף זבולוני, אקולוג מפרץ אילת ברשות הטבע והגנים, מה לעשות ולא לעשות במקרה שפוגשים את הכריש במהלך צלילה וגם הוא ביקש שוב שלא לפגוע בו.
ד"ר זבולוני אמר כי כריש טיגריסי הוא חלק מאוכלוסיות הדגים שנמצאים במפרץ אילת. "הם חיים פה בצורה טבעית, יש כרישים, יש דולפינים", הוא אמר. "יש הפתעות בים שלנו, ויש הרבה הפתעות יפות כמו כרישים שרואים אותם מדי פעם". לדבריו, "תצפיות של כרישים היו גם בעבר. זה לא משהו חדש. אני מניח שעכשיו ייחסו לזה קצת חשיבות, כי בעצם אותו כריש, אותו מין של כריש, לא אותו פרט, היה שותף לתקיפה במצרים (בתקיפה נהרג תייר). אז זה קצת העלה את זה לכותרות".
לדברי האקולוג ברשות הטבע והגנים, הכריש שנצפה באילת אינו הכריש שהרג את התייר במצרים. הוא הסביר מה צריך לעשות כשמבחינים בכריש טיגריסי. "קודם כל מפגשים כאלה הם מאוד מאוד נדירים בטבע", אמר ד"ר זבולוני. "כלומר, הסיכוי שלך לפגוש כריש טיגריסי כזה, כריש נמר, הוא סיכוי מאוד קטן, וברוב המקרים גם תהיה בר מזל לראות כזה יצור יפה. אם הכריש במוד של תקיפה, והיו אירועים כאלה בעולם, שם המשחק הוא להפגין דווקא רוגע. זו קצת מטלה גדולה מדי. אני מבין את זה, אני מבין גם את הפחד. במיוחד כשלכרישים יש יחסי ציבור מאוד מאוד גרועים".
1 צפייה בגלריה
הכריש הטיגריסי במפרץ אילת
הכריש הטיגריסי במפרץ אילת
הכריש הטיגריסי במפרץ אילת
(צילום: עמוס ברטי, רשות הטבע והגנים)
ד"ר זבולוני אמר מה אסור לעשות בשום אופן. "שחייה בהיסטריה דווקא מעוררת את הכריש, יש לו חושים מאוד מאוד חדים והוא יגלה פאניקה, ולכן עדיף שלא להתנהג ככה", הוא אמר. "עדיף להתקרב לחוף בצורה רגועה ואיטית, לשמור על קשר עין איתו".
כרישים טיגריסיים הם כרישים גדולים, הנפוצים בכל האוקיינוסים. אורכם עד 5 מטרים, והם יכולים לחיות עד 50 שנה. הם שוחים במים רדודים יחסית. לגבי אופן החיים של הכרישים במפרץ אילת, הוא אמר: "הכרישים האלה לרוב מסתובבים לבד. הם בעלי חיים מאוד חשובים למערכת האקולוגית שלנו, ואנחנו מאוד רוצים לשמור עליהם. אנחנו גם רוצים אותם במפרץ. זה לא משהו שאנחנו לא רוצים. זה חלק חשוב מהמערכת האקולוגית של מפרץ אילת". לדבריו, אסור לפגוע בכרישים. "הם ערכי טבע מוגנים שהחוק מגן עליהם, ואסור לפגוע בהם", הוא אמר. "זה גם לא הגיוני. אני שמעתי שבסיני אחרי התקיפה פגעו או חיסלו את הכריש, זה לא נראה לי שיעזור יותר מדי".