הצטרפנו לאחרונה לאורי ליניאל, ראש תחום חיות בר בשבייה בחטיבת אכיפה של רשות הטבע והגנים, למבצע העברת איילים מיער האיילים בצפון. "זה תהליך מאוד מורכב ולא פשוט לנו ולבעלי החיים", הוא אומר. יחד עם ליניאל הגיע צוות גדול של וטרינרים ואנשי מקצוע לביצוע המשימה המורכבת.
(צילום: רשות הטבע והגנים)



לאחר שנשפט ונענש בגלל שחיטת שמונה איילים למאכל, עלה חשד ששוב, בעל החווה משה אמיתי ממשיך בפעולות האסורות ו"לכן החלטנו שהשארתם פה עלולה ממש לסכן את חייהם ולצערנו אין ברירה. תפקידנו להגן על חיות הבר. זה משהו שאנחנו נאלצים לעשות", אמר ליניאל. "נתנו לבעל המקום צ'אנס. תפסנו אותו בעבירות בעבר ויכולנו כבר אז דרשנו להוציא את כל בעלי החיים, אבל השארנו. חשבנו שזה יעבוד ולצערי הפעולות המשיכו ולכן אנחנו נאלצים לעשות את זה".
ליניאל סיפר כי הדבר נעשה על מנת להגן על האיילים: "אנחנו מעבירים אותם למקום מאושר, שאנחנו סומכים עליו, שנוכל להיות שקטים שלא ייפגעו פה יותר בעלי חיים בצורה קטלנית או בכל צורה אחרת". ראש תחום חיות בר בשבייה הוסיף: "הרעיון הוא להוציא את כל האיילים בצורה בטוחה למקום טוב ולכן עושים בצורה מדורגת ומפוקחת".
3 צפייה בגלריה
הירי באיילים
הירי באיילים
הירי באיילים
(צילום: רותם כהן וידר)
במהלך מבצע העברת האיילים, אנשי המקצוע ירו חצי הרדמה, שפגעו באיילים. "על מנת שלא ייבהלו הדבר נעשה לאט מאוד", הסביר ליניאל. "אחרי 6 דקות בערך האייל שנרדם נשכב על האדמה ואז נכנסים שני אנשים בשקט עם אלונקה ואוספים אותו בעדינות. מניחים לו בד על העיניים שלא ייבהל. כל פרט מקבל סימון אוזן, שבב וטיפול נגד תולעים. לאחר מכן הם מועמסים לארגזים". בסיכום היום שבו הוצאו מהמקום כמה איילים, הוא סיכם: "היה יום ארוך ומאתגר, אבל המצב טוב וכל 10 האיילים בריאים".
על העבודה, סיפר ליניאל: "תחום חיות הבר ברשות הוא תחום מרתק, שעוסק באחזקה וסחר של חיות בר, כמעט כל בעלי החיים הינם חיות בר למעט חיות משק: כלב, חתול, פרה וסוס. יש המון הברחות של חיות בר בישראל: קופים בני חודש, מאות זוחלים כמו צבים, לטאות ונחשים וכן תוכים וציפורי שיר אחרות...".

תחום הסחר והאחזקה ברשות הטבע והגנים

כאמור, האחריות החוקית של רט"ג היא על כלל חיות הבר, ישראליות ואקזוטיות, מתוכי המוחזק על ידי אדם פרטי בבית ועד לגן חיות שמחזיק מגוון גדול של בעלי חיים.
3 צפייה בגלריה
אחד האיילים לקראת העברתו למקום אחר
אחד האיילים לקראת העברתו למקום אחר
אחד האיילים לקראת העברתו למקום אחר
(צילום: רותם כהן וידר)
בארץ ישנם מקרים רבים של סחר לא חוקי בחיות בר, שדורשים התערבות. ברשות הטבע והגנים אומרים שמדובר בתעשייה לא חוקית, שמגלגלת הרבה מאוד כסף. ברט"ג הוסיפו שהברחות של חיות בר מורכבות ומהוות הפרה של הרבה חוקים: פגיעה פיזית בחיות הבר, סכנה של הכנסת מחלות, טפילים ומינים פולשים לארץ וצער בעלי חיים כיוון שהחיות מוברחות בתנאים קשים.
האגף להגנת החי והצומח, במסגרתה פועל תחום הסחר וההחזקה, פועל בשיתוף פעולה צמוד עם המשרד להגנת הסביבה, משרד החקלאות והמודיעין במג"ב.
3 צפייה בגלריה
הכנסת אחד האיילים לרכב
הכנסת אחד האיילים לרכב
הכנסת אחד האיילים לרכב
(צילום: רותם כהן וידר)
ברשות הטבע והגנים הדגישו כי מדיניות החזקת חיות בר בשבייה מורכבת מארבעה עקרונות עיקריים:
1. שמירת טבע מקומית - ראשית, לא מאפשרים החזקה של בעלי חיים מקומיים. שנית, בשיתוף חטיבת מדע, מתבצעות הערכות סיכון למינים אקזוטיים, שנמצאים בסחר חוקי בחו"ל, זאת לצורך בחינת מידת המסוכנות של המינים השונים לטבע הישראלי, לוודא שלא מכניסים מינים העלולים לפלוש לישראל ולפגוע במינים המקומיים.
2. שמירת טבע עולמית – לא מאפשרים הכנסת מינים שהאוכלוסיות שלהן בסיכון בארצות המוצא. ישראל חתומה על אמנות בינלאומיות בנושא כאמנת Cites.
3. מסוכנות – לא מאפשרים כניסה של מינים מסוכנים או ארסיים .
4. שיקולי צער בעלי חיים ורווחת בעלי החיים - לא מאפשרים להחזיק בעלי חיים שיש להם פרוטוקול גידול מורכב

נתקלתם במפגע או במישהו שפוגע בחיות בר, ביבשה או בים, התקשרו למוקד של רשות הטבע והגנים: 3639*, גם בווטס אפ: 054-9642434