האם סגירת התחנה המרכזית בתל אביב תתעכב בגלל מחלוקת לגבי פגיעה אפשרית בטבע? ראש עיריית תל אביב רון חולדאי הביע התנגדות להקמת מסוף אוטובוסים ליד בית פנורמה בתל אביב, לדבריו בשל פגיעה בטבע. אבל השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג, מציגה עמדה שונה לחלוטין וטוענת כי מדובר בפגיעה מזערית. המשמעות להתנגדותו של חולדאי היא שייתכן שהתחנה המרכזית החדשה בתל אביב, הגורמת למפגעי זיהום, לא תפונה על לשנת 2023, כפי שסיכמו משרד התחברות, עיריית תל אביב, רשות מקרקעי ישראל ומשרדי ממשלה נוספים.
2 צפייה בגלריה
השטח שבמחלוקת
השטח שבמחלוקת
השטח שבמחלוקת
(צילום: מטה המאבק בתחנה המרכזית)
על פי המתווה לפינוי התחנה המרכזית עד סוף 2023, תנועת האוטובוסים אמורה לעבור למסופים חלופיים, שאחד מהם נמצא במתחם פנורמה בדרום העיר. על רקע התנגדות התושבים שמתגוררים סמוך למתחם, ומיוצגים בקואליציה המקומית, עיריית תל אביב נסוגה מההסכמות בשל "אתר טבע עירוני שקיים בשטח", כשלדברי משרד התחבורה מדובר בבור כורכר מעשה ידי אדם שמתמלא במי גשמים.
השרה זנדברג כתבה הבוקר (יום ג') לראש העיר חולדאי ולשרת התחבורה מרב מיכאלי לגבי המסוף החלופי במתחם פנורמה, כי "נמצא שחלקו של המסוף מתוכנן על אתר טבע עירוני. אתר זה ידוע ומוכר מזה שנים, והיה ידוע גם בעת איתור השטחים למסופים החליפיים שהוצגו על ידי העירייה לפני מספר חודשים. למיטב הבנתי, הפערים שנתגלעו כעת נוגעים לחלקו הקטן של האתר בלבד, וגם עמדת העירייה באשר לצורך לשמרו - מצמצמת רק במעט את היקף הפעילות שניתן לייעד לו. המשרד להגנת הסביבה רואה חשיבות רבה בשימורם של אתרי טבע עירוניים ופועל ללא לאות לקידום השמירה על הטבע העירוני ברחבי המדינה, אך במקרה זה מדובר באתר טבע שרובו ברגישות סביבתית נמוכה יחסית, כשלמולו עומדים ערכים סביבתיים ובריאותיים אקוטיים לא פחות, ובמקרה הזה, אף יותר".
השרה המשיכה בקביעה נחרצת: "אסור שהימצאותו של אתר הטבע העירוני הזה, תעכב או חלילה תסכל את קידום העתקת הפעילות התחבורתית בתחנה המרכזית ואת קידומו המואץ של חישמול התחבורה הציבורית בתל אביב. ככל שניתן למזער את הפגיעה באתר (בשטחו החופף את התוכנית), ראוי לעשות זאת, אך ככל ששני הערכים הללו עומדים אחד מול השני, ובהתחשב ברגישותו הנמוכה של אתר הטבע לעומת עוצמת הפגיעה הסביבתית הנגרמת מדי יום בשל פעילות אוטובוסי הדיזל בתחנה המרכזית, יש להעדיף את פינוי התחנה והמשך תכנון מסוף האוטובוסים במקום".
עוד כתבה השרה להגנת הסביבה על חשיבות המסוף החדש בשמירה על הסביבה. "הוא צפוי לאפשר טעינה חשמלית ב-150 עמדות. כלומר, הקמת המסוף תאפשר בבת אחת לחשמל כרבע מעמדות החניה לאוטובוסים שישנן היום בתל אביב", כתבה השרה. "מכיוון שבכל עמדה ניתן לטעון יותר מאוטובוס אחד, ההערכה היא שהקמת המסוף תאפשר הסבה של לפחות 30% מסך האוטובוסים בתל אביב לאוטובוסים חשמליים. המשמעויות של מהלך זה על היכולת להפחית את חשיפת האוכלוסייה לזיהום האוויר, מניעת פליטות ושיפור מצב הסביבה - הוא ברור".
2 צפייה בגלריה
תמר זנדברג באולפן
תמר זנדברג באולפן
השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג
(צילום: אבי מועלם)
למכתבה של השרה זנדברג קדם מכתב של שורת ארגוני סביבה ובהם מגמה ירוקה, חיים וסביבה, אדם טבע ודין, צלול ועוד. "נדונו והוסכמו פתרונות אשר יאפשרו את הקמת המסוף, תוך העברת האתר ושימור ערכיו הקיימים בקרבה", נכתב. אלעד הוכמן, מנכ"ל מגמה ירוקה שיזם את המכתב אמר: "אנו פונים ישירות לשרה מיכאלי - האשמה באי סגירת התחנה תיפול על ראשך". לדבריו, "רק הודעה מיידית לחברת נצב"א על סיום חוזה התפעול יבהיר לנו באיזה צד את בוחרת להיות. נצלי את מלוא השפעתך וסמכותך על מנת לעמוד בהתחייבויותיך לסגור את המפגע התחבורתי, הסביבתי והחברתי החמור בישראל. כל פעולה אחרת תהווה מבחינתנו הוכחה נוספת להיותך שותפה לדרך שאיבדה את ערכיה, ועל הדרך גם איבדה שעת כושר היסטורית, בשל שיקולים ואינטרסים זרים שאין בינם לבין 'טבע עירוני' דבר".
כאמור, ימים לפני החתימה הסופית על ההסכמים, ולאחר שהושקעו עשרות מיליוני שקלים בתכנון והכנת הפינוי - העירייה פוצצה את המתווה שסוכם. בינתיים, שעון החול של משרד התחבורה אוזל, מכיוון שכדי שהתחנה תפונה בסוף שנת 2023 עליו להודיע עד לסוף החודש לחברת נצב"א על סיום ההתקשרות עמה.
במשרד התחבורה מגדירים את ההודעה על סיום ההתקשרות מול התחנה המרכזית - כשאין שטח חלופי בעקבות התנגדות העירייה - כלא אחראי, משום שלטענתם המשמעות היא ביטול של 40% משירות האוטובוסים באזור תל אביב, שאמור היה לעבור למסוף פנורמה.
בינתיים, התחנה המרכזית ממשיכה להוות מפגע סביבתי, עירוני ותחבורתי. לפי השרה זנדברג, "מפגע זיהום האוויר שנוצר בסביבת התחנה, המסכן את בריאות תושבי האזור והסביבה, נובע בעיקרו מפעילות אוטובוסי דיזל. בשנים האחרונות נמדדו בתחנת הניטור הסמוכה לתחנה חריגות מתמשכות מערכי הסביבה, המעידות על חשיפה כרונית של התושבים והשוהים באזור לזיהום אוויר גבוה - החורג מהוראות החוק וגבוה פי 4 (!) מהמלצות ארגון הבריאות העולמי. נזכיר, שהנזקים הבריאותיים כתוצאה מחשיפה לזיהום אוויר גבוה כוללים תמותה מוקדמת, תחלואה בסרטן ומחלות לב-ריאה. זיהום האוויר פוגע באופן קשה אף יותר באוכלוסיות רגישות הכוללות ילדים, קשישים, נשים בהיריון וחולי לב-ריאה. בהחלט הגיעה העת לפעול, בדחיפות, לפינוי הפעילות התחבורתית באזור זה ופיזורה למספר מסופים קטנים יותר, אשר יבטיחו שירות תחבורה ציבורית איכותית, תוך צמצום מטרדי זיהום האוויר והרעש , הנדרשים להבטחת בריאותם ואיכות חייהם של תושבי האזור".