לכבוד הגעתו היום (ד') של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בישראל, צפרי החברה להגנת הטבע הכינו רשימה של ציפורים נדירות במיוחד, שעשו את הדרך הארוכה מאמריקה עד אלינו, דרך האוקיינוס.
4 צפייה בגלריה
חופזי אמריקני
חופזי אמריקני
חופזי אמריקני
(צילום: שמעון שיף )
יהונתן מירב, צפר בכיר בחברה להגנת הטבע, מציין כי מדובר לרוב בציפורי מים, הידועים כ"מזדמנים" במקומות מרוחקים, ולמעשה הגיעו לכאן בטעות, "למשל ציפור שנקלעה לסופה מעל הים ונסחפה אל חופינו, או ציפורים צעירות שעשו טעויות ניווט רציניות ועפו אלפי קילומטרים בכיוון הלא נכון. הן משלמות על הטעויות האלה ביוקר, וברוב המקרים לא מסוגלות לחזור לארצן".
הטעויות שלהן הן הרווח שלנו. אחרת איך היינו פוגשים פה, למשל, את שחיינית וילסון. מדובר בחופמאי (עוף ימי) קטן ועדין, שפרט בודד ממנו נראה בחורף 2020 בעמק המעיינות, עורר עניין אדיר בקהילת הצפרות המקומית, נשאר חודשים ונעלם.
4 צפייה בגלריה
שחף פרנקלין
שחף פרנקלין
שחף פרנקלין
(צילום: Joe Bailey )
שחף פרנקלין, המקנן בקיץ באגמים בארה"ב וקנדה ובחורף בדרום אמריקה, נצפה בישראל פעמיים בלבד, בשנים 2003 ו-2006, בשני המקרים באילת.
ביקור מתועד אחד היה גם לחופית זהובת גחון, חופמאי קטן ועדין המקנן בערבות עשב בצפון אמריקה ובמזרח רוסיה. זה קרה בשדות הדשא של קיבוץ געש, בסתיו 2018. החופית נשארה יומיים, ונעלמה. כי חופית היא לפעמים געגועית לנחל. "בעבר היו מיליוני חופיות בעולם, אבל ציד פרוע והרס מקומות המחיה שלהן הביאו את המין אל סף הכחדה", מספר מירב, שמציין כי "החופית זהובת־הגחון נוהגת להתרוצץ בין העשבים וללקט חרקים במקורה הקצר".
4 צפייה בגלריה
שחיינית וילסון
שחיינית וילסון
שחיינית וילסון
(צילום: שלומי לוי )
4 צפייה בגלריה
חופית זהובת גחון
חופית זהובת גחון
חופית זהובת גחון
(צילום ליאור כסלו )
ולסיום, חופזי אמריקני – חופמאי קטן המקנן בצפון אמריקה אך מזדמן בקביעות לאירופה וגם הופיע מספר פעמים בישראל. החופזי הראשון נצפה במעגן מיכאל בנובמבר 2008. בינואר 2009 נמצא חופזי אמריקני בחוף עכו, שם נשאר עד סוף פברואר. לא ברור אם זה אותו אחד, או שני חופזאים שונים. התצפית האחרונה בחופזי אמריקני נרשמה באילת, בדצמבר 2020.