שתי גורות קיפוד מדבר בנות כמה שבועות ניצלו ברגע האחרון בזכות עירנותו של אזרח וגם בשל מסירותה של המטפלת הראשית בשמורת הטבע חי בר יטבתה, והוחזרו לטבע אחרי שקיבלו טיפול אישי מאמא מחליפה.
 
(צילום: אלה אגרא וגיל קופלוביץ, רשות הטבע והגנים)

אזרח עירני הבחין לפני כמה חודשים בעורבים תוקפים את שתי הגורות הקטנות ליד מתקן מקורות בכניסה לאילת. הוא גירש את בעלי הכנף התוקפניים. לאחר שלא מצא את האם באזור, הוא יצר קשר עם המטפלים בשמורת הטבע חי בר יטבתה של רשות הטבע והגנים, והביא את גורות הקיפוד להמשך בדיקה וטיפול.
אחת מהן הייתה פצועה, ומצבה של השנייה היה טוב. כיוון שהגורות הגיעו בסוף השבוע, ומדובר בקיפודות כבנות שבועיים שעדיין יונקות, לקחה על עצמה אלה אגרא, המטפלת הראשית בשמורת הטבע חי בר יטבתה, את הטיפול בשתיים במהלך סוף השבוע.
"היה לי ברור שאין ברירה אחרת", הסבירה אגרא, "שכן בגיל כל כך צעיר הן צריכות לאכול כל שעתיים-שלוש ובחי בר בסופ"ש זה לא אפשרי. אז ביליתי את הסופ"ש ללא הרבה שינה אבל עם הרבה מתיקות עד לשליחתן בתחילת השבוע עם החיבולנס לבית החולים לחיות בר".
1 צפייה בגלריה
אחת הגורות שניצלו
אחת הגורות שניצלו
אחת הגורות שניצלו
(צילום, אלה אגרא, רשות הטבע והגנים)
בבית החולים לחיות בר עברו הגורות בדיקה מקיפה והגורה הפצועה קיבלה טיפול. כעבור כשלושה חודשים, של טיפול מסור בבית החולים נשלחו שתי הגורות בחזרה לחי בר יטבתה. "שמחנו מאוד לראות את שתי הקטנות, שכבר היו למעשה די גדולות", סיפרה אגרא. "הקיפודות שוחררו במכלאה גדולה, שבה יכלו בפעם הראשונה לחוות את תנאי המדבר. היה חשוב שהם יתרגלו לטמפרטורה ולחול המדברי, כי בכל זאת הם היו עד לאחרונה ברמת גן. חיברנו מצלמות לשתיים ונראה היה שהן מתאקלמות היטב ויוצאות לאכול. לאחר כמה ימים של איקלום שוחררו הגורות קרוב למקום בו נמצאו".
קיפודי מדבר הרבה יותר נדירים מהקיפודים המצויים, שהייתם מוצאים בגינות שלכם. אפשר למצוא אותם מאזור באר שבע ודרומה, וגם באזור ים המלח. מדובר במין שיותר מתאים לאזורים החמים של ישראל, והוא פעיל בעיקר בלילות. הוא אוכל כל וטורף חרקים, שבלולים ואפילו מכרסמים קטנים.
נתקלתם בחיה פצועה? התקשרו למוקד רשות הטבע והגנים 3639*