עולם מוצרי ההיגיינה מהווה את אחד ממקורות הזיהום המשמעותיים בעולם המודרני. שיתוף פעולה חדש ומסקרן בין שתי חברות ישראליות מנסה למצוא לכך פתרון דרך שימוש בטכנולוגיה חדשה, המפיקה בד מאצות.
שתי החברות הללו, הסטארט-אפ "אלג'ינג" (מאנגלית: Algaeing) ו"אבגול" החלו לעבוד יחד ב-2020, והצליחו כבר ליישם את הטכנולוגיה על כמה מוצרים ניסיוניים. החברות כעת נערכות לשלבים הבאים. תחילה, ההתמקדות תהיה במוצרי היגיינה סופגים ומסכות.
שחר רחים, מנכ"ל אבגול, סיפר כי החברה חיפשה פתרון בר-קיימא למוצרים שלה בעקבות ביקוש הולך וגובר שהגיע מהלקוחות. הקשר עם אלג'ינג נוצר במהלך תערוכה, שם נכחה המנכ"לית רננה קרבס.
קרבס הגיעה לרעיון של ייצור בר-קיימא לאחר שעבדה בתעשיית האופנה ונחשפה להשלכות השליליות על הסביבה. "הגעתי מעולם הטקסטיל ושם חוויתי את ההשפעות של התעשייה. דווקא מהמקום הזה – להיות מעצבת שלמדה בשנקר – הבנתי שעד כמה שאני אוהבת את העולם הזה, אני חייבת לחבר את העולמות שאני מגיעה מהם כדי לעבוד יחד עם הטבע ולא נגדו", אמרה.
כיום נוטים להעריך שתעשיית האופנה אחראית לפליטות של כ-10% מפליטות גזי החממה בעולם, וצורכת כ-20% מהמים השפירים, והמספרים רק גדלים עם גידול האוכלוסין והעליה באיכות החיים.
קרבס הוסיפה כי היא הבינה ש"חייבים למצוא פתרון. לאחר תחקיר מעמיק על מיקרו-אורגניזם, נמצאו האצות. ראינו איך האצה שינתה תעשיות רבות, כגון האנרגיה והמזון, והבנו שבהחלט ניתן לייעל אותה לתעשיית הטקסטיל. פיתחנו נוסחאות ללא שימוש במוצרים מן החי ומבוססות אצה, ויש לנו פלטפורמות למספר מוצרים".
מטרת-העל של אלג'ינג, אמנם לא הייתה לעבוד עם תעשיית מוצרי ההיגיינה, אלא עם עולם הטקסטיל, אך הסתבר כי העבודה עם האצות מאפשרת אופציות רבות. "יש לנו פתרון שלא מצריך שינוי במכשור או תוספת כוח אדם. אנחנו עושים התאמות, ומנסים לפעול לרוחב עבור התעשייה. אנחנו עובדים עם מספר אצות, מגוון צבעים רחב, ומפתחים בנק אצות שמתאר את צבע האצה, את הפעולות שהיא יכולה לעשות ואת התכונות שלה", אמרה המנכ"לית.
לדבריה, "מדובר בקטוגריית מוצרים חדשה בעולם הבד הלא-ארוג".
המנכ"לית הוסיפה כי "כחברה – הייתה לנו אפשרות מדהימה לעבוד עם אבגול. זה לייצר פה שינוי משמעותי. יש את היכולת ואת האמצעים לעשות שינוי לתעשייה הזאת. להביא תעשיות נוספות שקיימות בעולם לתחום הקיימות. וזה השילוב של שני העולמות. העולם המאוד תעשייתי, יחד עם סטארט-אפ שמגיע עם רעיון של חדשנות, ולשלב את זה יחד".
"עולם ההיגיינה עדיין בראשית דרכו בעניין הזה. לאצות יש ערך מוסף גם כאן. אנחנו לא משתמשים ברעלנים. אנחנו מנצלים את האפקט הבוטני של האצה, ומתעלים על מנת להזין את גוף המשתמש, במיוחד אם מתייחסים גם למוצרים עצמם, מוצרים שנמצאים על העור", אמרה.
הליך ייצור המוצרים של אלג'ינג מתחיל בגידול אצות במעגל סגור במפעל הממוקם בערבה. האצות גדלות במעגל סגור וחסכוני ללא שימוש במים מתוקים.
לאחר גידול האצות (בין 3 שבועות ל- 3 חודשים, תלוי בצורך) קוצרים את האצות. הן נשלחות למפעלי החברה – שם הם עוברים את התהליך ליצירת פורמולציה ייחודית העשויה מחומרים מהצומח, מבוססת על 100% אחוז חומרים טבעיים ומתכלים ומבוססת אצה.
הפורמולציה הסופית נשלחת למפעלים וחברות מרחבי העולם ליצירת סיבים וצביעת בדים ומוצרים. בהמשך מתכננים באלג'ינג להתרחב מחוץ לגבולות ישראל על מנת לתת מענה גלובלי ומקומי.
כמו כן, החברה כבר בתקשורת עם גופים מסחריים בעולם האופנה כדי לשלב את הפורמולה שלה בבגדים שיימכרו ברחבי העולם.