לאחר שהפך בעל כרחו ל"כוכב" בטיקטוק, אותר אמש (יום ד') גור האריות "אבו מאלק" בדירה במרכז הארץ, שם הוחזק בניגוד לחוק. מאז הוא עבר סדרת בדיקות ובקרוב הוא יתחיל תהליך שיקום, לאחר שנותק באכזריות בגיל צעיר מאמו והובא לישראל. בינתיים איש לא נעצר.
גור האריות שהוחזק בדירה נלקח לטיפול
(צילום: שלומית שביט, רשות הטבע והגנים)

במשטרה לא הצליחו עד כה להבין כיצד הגור הוברח לארץ. ההערכה היא שמי שהחזיק בגור האריות גידל אותו במבנה נטוש, וכי הציע אותו למכירה מחשש שייתפס על ידי המשטרה. סגן מפקד ימ"ר מג"ב דרום, רב-פקד רביעה כחלול, אמר כי "עדיין אין ודאות לגבי הדרך שבה הגיע לארץ. לפי הפרסומים ברשתות החברתיות היו שני גורים. אנחנו הצלנו אחד ואנו יוצאים מנקודת הנחה שיש עוד גור אחד".
על הפעולות לאיתור הגור, סיפר רב-פקד כחלול: "מהרגע שהחלו לפרסם ברשתות החברתיות סרטונים עם גורי האריות, התחלנו בחקירה. בחלק מהפעולות ערכנו חיפושים בבתי חשודים. אתמול קיבלנו ידיעה מודיעינית ושמנו את היד על הגור. בשלב זה אנחנו פועלים להתחקות אחר החשודים. הסיבה שהגענו לגור הייתה שמי שהחזיק אותו הבין שהופעל לחץ לאתר את גור האריות. מדובר בחיה מסוכנת ואי אפשר לגדל אותה בחצר בית. היא גדלה בקצב מהיר מאוד. להבנתנו החשודים ביקשו להיפטר מגור האריות. בהתחלה היינו סקפטים, אבל בסוף הצלחנו לאתר אותו".
4 צפייה בגלריה
"אבו מאלק" מקבל טיפול
"אבו מאלק" מקבל טיפול
"אבו מאלק" מקבל טיפול
(צילום: שלומית שביט, רשות הטבע והגנים)

"גידול חיית בר בשבי - מסוכן"

ברשות הטבע והגנים מעריכים כי גור האריות הוברח ככל הנראה מגן חיות בחו"ל ומאז גודל בכמה דירות ברחבי הארץ. ההברחה שלו לארץ והגידול של חיית בר כזו היא בעייתית ומסוכנת.
אותר גור האריות, "אבו מאלק"
(צילום: דוברות המשטרה)

פקח אורי ליניאל, אחראי על חיות בר בשביה ברשות הטבע והגנים, הסביר: "הכנסה של בעל חיים ללא בדיקות וטרינריות ופיקוח - זו בעיה ראשונה. ההברחה הזו היא פשע חמור, ומעורבים בה לרוב כל מיני ארגוני פשיעה שעוסקים בהברחת חיות וסמים. הדבר הבעייתי הנוסף הוא שמדובר בסופו של דבר בחיות בר מורכבות. הם לא מתאימים להיות חיות מחמד. אלה חיים אומללים עבור אותה חיה. בני אדם לא יכולים להוות לה תחליף לבני מינם. ובסופו של דבר אלה חיים לא נוחים לחיה הזו".
על מצבו של הגור, סיפר ליניאל: "הגור הקטן שאספנו בגיל חודשיים, הוא מאוד חזק, עוצמתי ואגרסיבי. אבל גם קופים מסגלים לעצמם התנהגות של חיית בר כשהם גדלים בבית. אם הם חושבים שבן האדם הוא בן מינם - הם עושים מה שהם עושים עם חיות בר אחרות. קוף, בשלב מסויים, יהרוס את הבית".
4 צפייה בגלריה
"אבו מאלק" יצטרך לעבור תהליך שיקום
"אבו מאלק" יצטרך לעבור תהליך שיקום
"אבו מאלק" יצטרך לעבור תהליך שיקום
(צילום: שלומית שביט, רשות הטבע והגנים)
חשוב להדגיש שוב שגידול חיות בר על ידי אנשים פרטיים בבתים הוא מנוגד לחוק ומהווה עבירה חמורה מאוד. אבל מעבר לכך זו פגיעה בבעל החיים עצמו. "בענייני חוק צער בעלי חיים והגנה על חיית הבר, עולה גם סיפוק הצרכים הקוגנטיביים של חיית הבר, שמהווים חלק מהצרכים הבסיסיים", הסביר ליניאל. "לגבי גור האריות המסכן, יכולנו לראות כמה חסר לו מגע וחברה. קרעו אותו מאמא שלו בגיל מאוד מאוד קריטי. בגיל הזה הוא לומד דברים ויהיה לו חסך מטורף. החיים של החיה הזו במקרה הטוב יהיו לא פשוטים ובמקרה הרע החיים שלה יהיו אומללים. לקרוע חיית בר מאמא שלה ולהרגיל אותה לבני אדם - חורץ את דינה לחיים קשים הרחק מבני מינה. ואם החיה נלקחה מהטבע, במקרים כאלה הורגים את האמא, ובגני חיות קורעים את החיה מהאם באכזריות".
4 צפייה בגלריה
"אבו מאלק" נלקח מאמו בגיל קריטי
"אבו מאלק" נלקח מאמו בגיל קריטי
"אבו מאלק" נלקח מאמו בגיל קריטי
(צילום: שלומית שביט, רשות הטבע והגנים)
4 צפייה בגלריה
בלשים יחד עם אבו מאלק
בלשים יחד עם אבו מאלק
בלשים יחד עם "אבו מאלק", זמן קצר לאחר שאותר
( צילום: דוברות המשטרה.)
עוד הוסיף הפקח כי החזקת חיית בשבי מסכנת אותה מבחינה בריאותית, ובחלק מהמקרים נאלצים ברשויות להמית את החיה. "רוב חיות הבר, גם אלה שאנחנו חושבים כחיות פשוטות כמו קופים, התזונה שלהם בטבע מאוד ספציפית. לאריות חשוב שהטרף שלהם יכיל עצמות וחלקים פנימיים ומגוון איברים. כבר בגיל כזה הם יכולים לחלות ברככת. זו מחלה נוראית שעלולה לפגוע בכל המבנה הפיזי שלהם. אנחנו מקבלים חיות עם רככת, מה שקורה הרבה עם עופות דורסים. ולפעמים צריך פשוט להמית את החיה כי היא סובלת והעצמות שלה רכות. זו רק אחת הבעיות מגידול בשביה. כמעט בלתי אפשרי לגדל אותה כחיית מחמד לבד ולספק את צרכיה".