מבזק חדשות טובות
(צילום: ירון ברנר)


אחד הסימנים המסחריים של קים קרדשיאן, לדוגמה, הוא הקול שלה; קול גבוה אך חורק שנקרא גם אנפוף: קול שמופק גם דרך האף, שסליבריטאיים ושחקנים משתמשים כדי להיות ייחודיים או להרשים אחרים (קים קרדשיאן, בריטני ספירס, פריס הילטון, סקרלט ג'והנסון ואחרים). פעולת הקול הזאת נחקרה בשנים האחרונות ונקראת גם Vocal fry.
מחקר חדש מצא שמפורסמים הם לא היחידים שמשתמשים באף שלהם כדי להתבלט, גם לווייתנים ודולפינים מסוגלים לעשות זאת. במקרים כאלה, בשונה מבני האדם, מדובר בכלי חיוני המאפשר להם לצוד גם במעמקי האוקיינוס.
דולפינים ולווייתנים מווסתים את הקול שלהם בעזרת פעולת הקול הזאת, וזה נותן להם גישה רחבה יותר להשמיע שריקות גבוהות יותר, וליצור הד קולי. הם עושים זאת גם בעומקים של אלפי מטרים, היכן שלחץ המים עצום.
3 צפייה בגלריה
(צילום: AP, shutterstock)
מדענים שאלו את עצמם כיצד הם יכולים להדהד בעומקים עצומים כאלה. והתשובה התגלתה אחרי שני עשורים של מחקר - בזכות האף. לקול באף, כאמור, יש צליל ייחודי. הלווייתנים והדולפינים מפנים מעט מהאוויר שיש להם בריאות אל תוך כיס באף, ובתוך הכיס, האוויר כאילו עוקף את הריאות, גרון ומיתרי הקול. זה מייצר צליל חזק, ומחריש אוזניים. מה שמסייע מאד בהישרדות ובציד – והחוקרים מספרים שזה ללא ספק סיפור הצלחה אבולוציוני.
ועכשיו, 500 אלף שנה אחורה. כלי אבן פרהיסטוריים שנמצאו במערה בפולין, זוהו לאחרונה כחלק מהכלים העתיקים ביותר שהתגלו אי פעם. הכלים מתוארכים כבני בערך חצי מיליון שנים, והגילוי החשוב הזה עשוי לאפשר למדענים ללמוד יותר על מי שיצר אותם, ועל אורחות חייו.
3 צפייה בגלריה
ממצאים מהמערה בפולין
ממצאים מהמערה בפולין
ממצאים מהמערה בפולין
(צילום: מתוך המחקר)
קודם כל, סביר להניח לפי טווח הזמנים, שהמין האנושי שייצר אותם - נכחד, סוג של אב קדמון משותף לנו, בני האדם המודרניים, ולנאנדרטליים, שנקרא הומו היידלברגנסיס. בעת ההיא ובאזור ההוא, מדובר על תנאי מחיה קשים שדרשו התאמה פיזית ותרבותית משמעותית.
הבנת התקופה הזאת תעזור לפצח את הסוד להסתגלות לתנאים הללו. בעבר חשבו חוקרים שמדובר בתיקוף קרוב אלינו בהרבה, מלפני עשרות אלפי שנים בלבד, אלא שבדיקה חוזרת של המחקר הנוכחי מצאה עצמות של מיני חיות שחיו לפני חצי מיליון שנה – היגואר האירופי, אב קדמון לזאבים של ימינו ודובים שנכחדו, ולצידם – סכינים. השלב הבא - לחזור למערה ולחפש עצמות של אותו אב קדמון משותף לנו.
3 צפייה בגלריה
זוהר הקוטב בתמונה שצילם האסטרונאוט
זוהר הקוטב בתמונה שצילם האסטרונאוט
זוהר הקוטב בתמונה שצילם האסטרונאוט
(צילום: מתוך דף הטוויטר של Josh Cassada)
ונסיים את מבזק החדשות הטובות עם תמונה אחת שהעלה אסטרונרוט מתחנת החלל הבינלאומית לטוויטר, ובה כתב "זה לא אמיתי". אז לפני שצצים כפטריות אחר הגשם כל הקונספירטורים, נגיד שמדובר בצילום ממש אמיתי ומרהיב של זוהר הקוטב מהחלל.
ג'וש קסדה, שצילם את התמונה, מטעם נאס"א, כבר ראה דברים מרהיבים בחייו, אבל לפי התגובה שלו - אפשר לראות שגם אותו אפשר להדהים. את זוהר הקוטב אפשר לראות בעיקר באזורים הארקטיים ובאנטארטיקה, והוא תוצאה של הפרעות באטמוספירה.
מבזק החדשות הטובות מתפרסם בימים ראשון, שלישי וחמישי