חרב ויקינגית בת כ-1,000 שנה נמצאה בחווה משפחתית בנוברגיה, והשאירה את אב המשפחה עם פה פעור.
(צילום: ירון ברנר )

אוויבן ניקה את השטח שבבעלותו, לאחר שנים שהאזור לא טופל כהלכה, וגילה לפתע את החרב מהתקופה הוויקינגית. תחילה, הוא לא הבין בדיוק מה הוא מצא. רגע לפני שחשב להיפטר מהחפץ הכבד, הוא יצר קשר עם ארכיאולוגים מקומיים, כפי שמחייב החוק הנורבגי.
לאחר כמה ימים הם אישרו כי מדובר בשרידים של חרב ברזל, באורך של 37 סנטימטרים שמתוארכת לסביבות השנים 900 עד 1100 לספירה. מדובר על חרב מיוחדת ונדירה, מכיוון שהיא שייכת לסוג חרבות הנקראות Ulfberht, שנבדלות מאחרות על ידי חריטות המשובצות לאורך הלהבים שלהן. מתוך 4,000 חרבות ויקינגיות שנמצאו ברחבי אירופה, רק ל-170 מהן יש כתובות אולפברט.
3 צפייה בגלריה
החרב הקדומה
החרב הקדומה
החרב הקדומה
(צילום: Rogaland County Council)
ומנורבגיה לאריזונה - שם ממוקם אחד הטלסקופים האופטיים הטובים בעולם. מדובר בטלסקופ הבינוקולארי הגדול, LBT, שנמצא על הר גרהאם, המתנשא לגובה של כ-3,260 מטר מעל פני הים.
מדובר בטלסקופ שנחשב לחלק מהדור הבא של טלסקופים גדולים במיוחד, עם שתי מראות בקוטר של יותר מ-8 מטרים. באמצעות תכונות מתקדמות במיוחד, רזולוציה, אופטיקה ומכשירים מתוכחמים נוספים - הטלסקופים הללו צפויים לחקור את החלל העמוק ולספק תמונות מדהימות של עצמים רחוקים מאוד.
כעת, נחשפות תמונות חדשות של הירח אִיוֹ של צדק, אחד מבין כ-80 הירחים של כוכב הלכת הענק. אלו צילומים ברזולוציה הגבוהה ביותר שצולמו אי פעם על ידי טלסקופ קרקעי, כך שבזכות המערכות שלו – נלכדו התמונות בהילוך איטי תוך כדי תיקוני עיוותים אופטיים הנגרמים מהפרעות אטמוספיריות.
3 צפייה בגלריה
הירח איו, כפי שצולם מכדור הארץ
הירח איו, כפי שצולם מכדור הארץ
הירח איו, כפי שצולם מכדור הארץ
(צילום: (INAF/Large Binocular Telescope Observatory/Georgia State University; IRV-band observations by SHARK-VIS/F. Pedichini; processing by D. Hope, S. Jefferies, G. Li Causi)
התמונה הייתה כל כך עשירה בפרטים, עד שהיא איפשרה לחוקרים לזהות התפרצות באזור הר געש פלה, אחד מהרי הגעש הגדולים של הירח.
ולסיום, מי האמין שטיפול שיניים יכול להיות כזה מרגש והכרחי? צוות של וטרינרים בינלאומיים ערך טיפולי שיניים ובדיקות רפואיות לדובים ואריה אחד, שניצלו מגורל אכזר בקוסובו.
ג'ון האריה חולץ בשנת 2022 ממסעדה מקומית, שבה הוחזק למטרת שעשוע לקוחות, והוא הועבר למקלט חיות ללא מטרות רווח. בהמשך הוא צפוי לעבור למקום מגורים קבוע בדרום אפריקה. בטיפול הראשון שקיבל ג'ון על ידי הווטרינרים מגרמניה ודנמרק, נמצאו שלוש שיניים שבורות, והוא צפוי להיות בפיקוח בימים הקרובים עד להחלמה.
3 צפייה בגלריה
האריה בזמן הטיפול
האריה בזמן הטיפול
האריה בזמן הטיפול
(צילום: רויטרס)