במשרד להגנת הסביבה נערכים להיאבק בכוונת משרד ראש הממשלה להגדיל את היקף שינוע הנפט דרך מפרץ אילת. זאת, לאחר שהוועדה הבינמשרדית במשרד ראש הממשלה פרסמה את מסקנותיה, שנועדו להביא לביטול מדיניות "אפס תוספת סיכון". בנוסף, במשרד ביקשו לבצע בדוח תיקונים לאור השימוש הנרחב בנתונים שהגיעו מקצא"א. דוח הוועדה נחשף הבוקר (יום ד') ב-ynet.
במשרד להגנת הסביבה מסרו כי "חרף התנגדות המשרד, הופץ השבוע הדוח מבלי שנעשו בו התיקונים וההבהרות הנדרשים, כאשר הוא כולל עמדה חד צדדית ומוטה התומכת בהגדלת פעילות קצא"א באופן בלתי מאוזן".
2 צפייה בגלריה
מסוף קצא"א באילת
מסוף קצא"א באילת
מסוף קצא"א באילת
(צילום: יאיר שגיא)
הפגנה נגד הגדלת הפעילות של קצא"א במפרץ אילת
(צילום: אייל קפולניק)

השרה עידית סילמן והמנכ"ל גיא סמט אמרו בפגישה עם נציגי ארגונים סביבתיים וראש העיר אילת כי הם סבורים שהדוח מציג סתירה מובנית, כאשר בעת ובעונה אחת הוא מניח שהגדלת הפריקה בנמל קצא"א באילת נחוצה על מנת לתת מענה לתרחיש מלחמתי, אך אינו מתחשב בסיכונים המוגברים שעלולים להיגרם דווקא בעת מלחמה.
"הדוח כלל לא לוקח בחשבון את העובדה שנוכח הסיכונים הללו, על אף שהמשרד אישר את ביטול המגבלה והנמל כשיר לפריקה, מכליות אינן מגיעות מזה חודשים בשל המצב הביטחוני", אמרו במשרד להגנת הסביבה. "המלחמה הנוכחית בכלל והאירועים בים האדום בפרט מחדדים את הסכנה המוחשית והמשמעותית שבה מצוי מפרץ אילת. למרבה הצער, הדוח אינו משקף בחינה אמיתית של הצרכים למשק האנרגיה בישראל בשגרה ובחירום, אינו מתחשב באילוצים העובדתיים, ובמקום להתמודד עימם מניח ללא בסיס כי הגדלת הפעילות העסקית של קצא"א היא שתיתן להם מענה".
בנוסף, הבהירו, כי הדוח רצוף בכשלים מקצועיים נוספים. כך, למשל, סקר הסיכונים שהוכן על ידי קצא"א נדחה פעמיים, לאחר בדיקה של גורמי המקצוע במשרד להגנת הסביבה, שכן לא הוכן בהתאם להנחיות המקצועיות של המשרד. למרות זאת, ובניגוד להערות המשרד ולעמדתו שאף הובעה במפורש בדיונים, הדוח שהפיץ משרד רה"מ מסתמך על אותו סקר, שנערך על ידי בעל העניין ולא אושר מקצועית.
במשרד להגנת הסביבה הוסיפו כי הדוח מתעלם מבעיות ממשיות בהיערכות מדינת ישראל לאירוע שפך של נפט בים. תזכיר חוק התלמ''ת (תוכנית לאומית למוכנות ולתגובה לאירוע זיהום ים בשמן) שמבקש המשרד לקדם - ללא קשר למצב המלחמתי ולתוספת השינוע שקצא"א מבקשת - טרם אושר עד היום בשל התנגדות של חלק מהמשרדים. "על אף שהעמדה צורפה לדוח, לא ניתן כל מענה ענייני לדברים, פרט להמלצה כללית לקדם את חוק התלמ"ת ואת פעולות ההיערכות הנדרשות".
2 צפייה בגלריה
צינורות מתחת למזח
צינורות מתחת למזח
צינורות מתחת למזח של קצא"א
(צילום: ד"ר אסף זבולוני, רשות הטבע והגנים)
ארגוני הסביבה הפועלים למניעת הגדלת היקף שינוע הנפט דרך מפרץ אילת, הביעו אף הם את מחאתם. מנכ"ל צלול, מור גלבוע, אמר כי "מדובר בהמלצה שערורייתית שמפקירה את הביטחון, הסביבה ובריאות הציבור ובוחרת להתעלם, בנוסף, מכל הסכנות והאיומים שיש למהלך שכזה על שונית האלמוגים הנדירה במפרץ אילת ועל כלכלת העיר אילת כולה, שעומדת על כ 6 מיליארד שקלים בשנה ורובה מושתתת על תיירות ים וחופים. באופן מקומם ותמוה משרד רה"מ בוחר להתעלם משורה ארוכה של המלצות שהוצגו בפניו, על ידי מדענים וגופים מקצועיים, שמתריעים על איומים בטחוניים ובריאותיים ואיום על מתקני התפלה ועל משק המים הישראלי במקרה של אסון נפט משמעותי שעלול להיגרם כתוצאה מהגדלה דרמטית של מכליות נפט בחופי ישראל".
עוד ציין כי הדבר מעלה הרבה סימני שאלה, "משרד רה"מ בוחר להמליץ על הגדלת שינוע הנפט של קצא"א שהרווח ממנה למשק הישראלי בטל בשישים אל מול האיומים הרבים שעלותם למשק הישראלי נאמדים במיליארדי שקלים".
חבר הכנסת יוראי להב הרצנו (יש עתיד) אמר בתגובה "הגברת תעבורת הנפט במפרץ אילת - אסון שרק ממתין להתרחש. סכנה איומה לבריאות תושבי אילת, לכלכלת העיר, החרבת שונית האלמוגים, שיתוק מתקני ההתפלה של מדינת ישראל. ובעבור מה? בצע כסף".