פרידה מהשימפנזה אוגוסטה
(קרדיט: ספארי רמת גן)

חדשות עצובות מספארי רמת גן: אוגוסטה השימפנזה בת ה-53 מתה לאחר שלקתה בשבץ מוחי שפגע בה אנושות.
לפני שבוע (יום רביעי), המטפלים במחלקת הקופים הבחינו כי אוגוסטה לא הגיעה לאכול את ארוחת הבוקר שלה. כאשר בדקו אותה, הבחינו שהיא שוכבת על צידה, ונראה היה כי מבחינה קוגניטיבית היא איתנו אך, גופה בוגד בה ואין ביכולתה להגיע אל ארוחת הבוקר. היא קיבלה טיפול תרופתי כדי להקל עליה ונשארה במעקב צמוד, אך היא לא התאוששה. היא לא השתמשה בידה ורגלה הימניות ונראה היה כי כל פלג גופה הימני משותק. ההערכה הראשונית הייתה כי מדובר בשבץ מוחי, ולאחר מכן בוצעו בדיקות דם שאוששו זאת.
2 צפייה בגלריה
אוגוסטה השימפנזה
אוגוסטה השימפנזה
אוגוסטה השימפנזה
(צילום: באדיבות ספארי רמת גן )
ביום שישי השכם בבוקר צוות מורחב יצא מהספארי למרפאתו של ד"ר צחי איינזברג, מומחה להדמייה וטרינרית, שם בסריקת CT שנערכה אכן נראה במוח ממצא שמעיד על אוטם – קריש דם במוח שמוביל לשבץ מוחי. בספארי ציינו כי משמעות ממצא כזה הוא שמצבה לא ישתפר. במקרים כאלו הסיכויים לסייע לה נמוכים מאוד. סקירה של מקרים דומים העלתה כי כל קופי אדם שנקלעו לסיטואציה דומה בעבר הומתו בסופו של דבר בהמתת חסד מאחר והטיפולים לא אפקטיביים במיוחד.
ועדת האתיקה של הספארי, יחד עם בית החולים לחיות בר, הגיעו לאותה מסקנה כי אוגוסטה סובלת. בנוסף היא לא תוכל לשחזר את היכולות הדרושות לה לחיות עם להקת השימפנזים בחצר בגן החיות, ושיקום ארוך אינו רלוונטי בשל גילה המבוגר. המסקנה הייתה שאין מנוס מלבצע המתת חסד כדי שאוגוסטה לא תסבול.
בספארי ציינו כי "אובדן של חבר בלהקת השימפנזים אינו עניין של מה בכך, שכן, לשימפנזים חיי חברה מורכבים ויכולות קוגנטיביות מרשימות. כדי להקל את הפרידה מאוגוסטה רצינו לתת לחבריה ללהקה אפשרות להביו את מצבה ולהיפרד ממנה. היה ברור לכל הנוגעים בדבר שעל אף הקושי הלוגיסטי והמורכבות הרבה מבחינתנו יש לאפשר לשימפנזים לסגור מעגל. בלהקה נמצאים בני משפחתה של אוגוסטה שנעלמה להם לפתע מבתי הלילה".
2 צפייה בגלריה
 ביצוע בדיקת CT לאוגוסטה השימפנזה
 ביצוע בדיקת CT לאוגוסטה השימפנזה
ביצוע בדיקת CT לאוגוסטה השימפנזה
(צילום: באדיבות ספארי רמת גן )
בסוף השבוע האחרון, אוגוסטה הוחזרה לבתי הלילה של השימפנזים. תחילה לבני משפחתה הקרובה – בנה אביב, ביתה אלה ונכדתה אביגיל. ביום שבת הם אפשרו לכל השימפנזים לחבור אליה.
בימים כסדרם כל שימפנזה יבנה לעצמו קן מענפים וחציר ויישן בו. אוגוסטה, שהייתה בונה את הקינים הכי מוצלחים בפער גדול מהשימפנזים האחרים, לא יכלה כבר לבנות קן ומה ששאר השימפנזים עשו היה לשכב לידה על רצפת בתי הלילה. הם ניגשו אליה, בדקו אותה, ניקו אותה והאכילו אותה.
ביום שני האחרון, נערכה בשעות הבוקר המתת החסד לאוגוסטה. לאחר מכן, עובדי הספארי אפשרו לשאר השימפנזים להיפרד ממנה.
"מהניסיון שלנו ושל אחרים כשבעל חיים חולה מאוד או גוסס הפרטים האחרים בקבוצה מרגישים את זה ומתנהגים בצורה שונה. הברומטר בלהקת בקבוצה השימפנזים הקופים בספארי הוא שושי, השימפנזה המבוגרת ביותר בקבוצה שתמיד מזהה את החולי אצל חבריה ראשונה ואף נהגה לטפל בהם לאורך השנים. על אף ששושי ואוגוסטה היו סוג של יריבות בשנים האחרונות, מיום רביעי שושי נצמדה לאוגוסטה ולא הסכימה לצאת לחצר. היא ישבה לידה ניקתה אותה ונראה היה שהיא דואגת לה מאוד", אמרו בספארי.
אוגוסטה הגיעה לספארי מגן חיות בהולנד בשנת 1982, בגיל 11. לדברי עינת מטלון, שטיפלה בעבר בקופים, אוגוסטה הגיעה יחד עם זכר שימפנזה בשם אוג. במהלך השנים נולדו לה שישה צאצאים – שניים מהם יחד עם נכדה אחת עדיין כאמור בספארי. "היא הייתה קודם כל אם למופת שטיפלה במסירות מרשימה משולבת בקור רוח בצאצאיה. שמרה עליהם גם כשהגיעו לבגרות והייתה צמודה במיוחד לאלה ביתה הצעירה. מעבר לכך, היא לימדה את השימפנזות האחרות כיצד לטפל בצאצאים ואף אפשרה להן להתקרב לשלה – לגעת ולהריח ובשלבים מאוחרים יותר אף להתנסות בטיפול. ניתן לומר שהתרומה שלה לקבוצת השימפנזים שלנו הייתה עצומה, אמרו בספארי.
אוגוסטה, בשונה משאר השימפנזים שבספארי, שייכת לתת המין המערבי של השימפנזה, המצוי בסכנת הכחדה חמורה. בשנים האחרונות נלקחו דגימות גנטיות מנציגי שימפנזים בגני חיות על מנת לזהות את לאיזה תת מין הם משתייכים ולסייע לבעלי החיים האלו להמשיך להתקיים בטבע.
"אוגוסטה הייתה אהובה על המטפלים, וכל חברי הלהקה רחשו לה הרבה כבוד, גם אם לפעמים חלק מהמריבות היו כאלו שהיא הציתה (דבר שקורה לא מעט אצל שימפנזים). אנו נפרדים ממנה בצער רב ומתרגשים מכך שמשפחתה וחבריה הצליחו לסגור איתה מעגל לפני ואחרי מותה. נוחי על משכבך בשלום חברה אהובה ויקרה", נמסר מטעם הספארי.