מבזק חדשות טובות
(צילום: אסף חן)

נפתח את המבזק הראשון ל-2023 עם חדשות טובות וורודות הישר מאיי גלאפגוס, שם נראו לראשונה אי פעם, באמצעות מצלמות נסתרות ושנים של מעקב, צאצאים של איגואנות ורודות. מדובר במין חדש יחסית למדע והוא נמצא בסכנת הכחדה.
עד שהאיגואנה הוורודה והמיוחדת נמצאה, לפני כמה עשורים, ועד שסווגה כמין נפרד לפני כעשור, חשבו חוקרים שיש באיים הללו רק שלושה מיני איגואנות: איגואנת ים שחורה שחיה לאורך החופים, ושני מיני איגואנות צהובות שחיות ביבשה וניזונות מצמחייה.
האיגאונה הוורודה, כך גילו, התפצלה מקרובי משפחתה האיגואנות הצהובות, לפני יותר מ-5 מיליון שנים. יש למדענים חששות גדולים לגבי שימור המין, ומציאת צאצאים ורודים וקטנים היא לא פחות מבשורה מבורכת עבורם. "התגלית מסמנת צעד משמעותי קדימה, המאפשר לנו לזהות נתיב להצלת האיגואנה הוורודה", אמר מנהל הפארק הלאומי גלאפגוס, בהצהרה לתקשורת. עכשיו רק נותר לשמור על הצאצאים ולהציל את האיגואנה הוורודה.
ועכשיו, מה עשו מים מהשמש על הירח? ניתוח חדש של אבק שהיה על הירח מצביע על כך שמקור המים שהיה עליו - הוא בכלל מהשמש.
אם נדייק, התגלית הזאת יכולה להתקיים ככל הנראה כתוצאה של הפצצה של יוני מימן מרוח השמש, שהיו באינטראקציה עם תחמוצות מינרליות והתקשרות על חמצן, בכל זאת, השמש לא בדיוק נוטפת לחות.
2 צפייה בגלריה
ליקוי חלקי בצפון מקדוניה
ליקוי חלקי בצפון מקדוניה
ליקוי חלקי בצפון מקדוניה
(צילום: EPA)
התוצאה היא - מים - בכמויות משמעותיות, הרבה יותר ממה שחשבנו בעבר. לא מדובר על מפלים או אגמים, אלא בעיקר מים בדמות קרח במכתשים מוצלים לצמיתות, אזורים שכנראה עשירים מאוד במים שנוצרו על ידי רוח השמש, מידע שעשוי להיות שימושי מאוד בתכנון משימות חקר ירח עתידיות. למחקר יש השלכות על ההבנה שלנו את מקורם של מים על הירח, ואולי אפילו להבנה שלנו את מקורות המים על פני כדור הארץ.
ולסיום, קבלו את האיש מסנגל שלקח לו למשימה לשתול 5 מיליון עצים בחמש השנים הקרובות. משימה שאפתנית למדי, אבל אדמה דיאמה (כן, קוראים לו אדמה) היה המום מדי כשחזר בגיל 48 הביתה אחרי עבודה ממושכת באירופה.
אז הוא הבחין שהכפרים שהיו מאוכלסים במאות עצי ענק בצעירותו, נעלמו כמעט כליל. הם נכרתו לאורך השנים, ואיש לא דאג לשתול חדשים. הוא החל לגייס כסף כדי להפוך חלום למציאות, ופיתח קשרים עם קהילות מקומיות, שרצו לתת יד.
בעזרת כוח נשי רב, שלדבריו, הוא היחיד שיכול להניע יוזמות, הם החלו לשתול זרעים וגדל את היבולים, שרבים מהם גם מניבים פירות שנמכרים בשווקים. מדובר בסך הכול 12 סוגי עצים, שמטפחים גם את הטבע וגם את צרכי הקהילה. יש לאדמה עוד דרך ארוכה, אבל הוא לא נרתע כשלנגד עיניו הוא רואה דבר אחד - העצים יכולים להציל אותנו, הם התקווה שלנו לחיים. ואיך אמרו בדיסני לפנינו? "מה גובהו של עץ הסיקמור? אם תכרות אותו, לא תדע".
מבזק החדשות הטובות מתפרסם בימים ראשון, שלישי וחמישי