השנים 2015 עד 2022 היו שמונה השנים הרצופות החמות ביותר שתועדו אי פעם. כך עולה מדו"ח חדש של ארגון המטאורולוגיה העולמי, שפורסם היום (א') לרגל פתיחת ועידת האקלים בשארם א-שייח.
שארם א-שייח לקראת ועידת האקלים
(צילום: רויטרס)

נציגים מ-194 מדינות הגיעו לפתיחת ועידת האקלים של האו"ם, שהיום הראשון שלה הוא בעיקר טכני. לרגל הפתיחה הוצג דו"ח חדש ומדאיג של ארגון המטאורולוגיה העולמי. פרט להתחממות כדור הארץ, נכתב בדו"ח כי מפלס פני הים עולה בקצב מהיר יותר מבעבר, זאת בשל המסת הקרחונים. מהנתונים עולה כי מאז תחילת העשור הנוכחי מפלס פני הים עולה בממוצע ב-5 מ"מ בשנה, לעומת 2.1 מ"מ בשנות ה-90 של המאה הקודמת.
מנכ"ל ארגון המטאורולוגיה העולמי, פטרי טאלאס, אמר כי "הסיבה היחידה לכך שהכדור הארץ לא שבר שיאי טמפרטורות שנתיים בשנים האחרונות - היא תופעת מזג אוויר נדירה בשלוש השנים האחרונות". הוא הסביר כי שלוש השנים האחרונות הן שנות לה-ניניה, שמביאה לירידה זמנית בטמפרטורת פני האוקיינוסים. עם זאת, קצב ההתחממות של האוקיינוסים ב-15 השנים האחרונות מהיר ב-67% מאשר המצב ב-1971. "האוקיינוסים ימשיכו להתחמם בעתיד - שינוי שהוא בלתי הפיך בסקאלות זמן של מאה שנה עד אלפי שנים", נכתב בדו"ח.
בדו"ח המדאיג הוזכרו אסונות טבע שאירוע בשנה האחרונה, כמו השיטפונות בפקיסטן, הבצורת המתמשכת במזרח אפריקה, נהרות שהתייבשו ברחבי העולם וגלי חום, בעיקר בחצי כדור הארץ הצפוני.
1 צפייה בגלריה
אין מים. גשם מעל הנהר
אין מים. גשם מעל הנהר
אין מים. גשם מעל הנהר
(צילום: AP)
עוד נכתב בדו"ח כי הרמות של גזי החממה - פחמן דו חמצני, מתאן ותחמוצת חנקן - שגורמים ללכידת חום באטמוספירה - הגיעו כולם לרמות שיא. עוד נכתב כי המתאן, שנפלט בין היתר משריפת גז, גדל בקצב שיא.
לגבי הקרחונים נכתב בדו"ח, כי זו השנה ה-26 ברציפות שיריעות הקרח של גרינלנד מתכווצות במהירות. בנוסף, נפח הקרחונים בשווייץ צנח ביותר בשליש מאז שנת 2001.
"הדו"ח האחרון של הארגון המטאורולוגי העולמי הוא כמו דו"ח מעבדה עבור חולה קשה, אבל במקרה הזה החולה הוא כדור הארץ," אמרה מדענית האקלים ג'ניפר פרנסיס מהמרכז לחקר האקלים וודוול בקייפ קוד, שלא נטלה חלק בחיבור הדו"ח. "מה שמדעני אקלים הזהירו מפניו במשך עשרות שנים נמצא בפתח. והוא ימשיך להחמיר אם לא תינקט פעולה", אמרה פרופ' מרשל שפרד מאוניברסיטת ג'ורג'יה .
פרופ' מייק מרדית' מסקר אנטארקטיקה הבריטי, אמר ל"גרדיאן" הבריטי: "בכל רחבי הפלנטה שלנו, שיאים מתנפצים כאשר חלקים שונים של מערכת האקלים מתחילים להתקלקל. אובדן הקרח מדאיג במיוחד, מכיוון שההשפעות על אנשים, חברות וכלכלות - הן עצומות. אם הדו"ח הזה לא ימקד את המוחות של המנהיגים העולמיים ב-Cop27, אני לא יודע מה כן".